הבדלים בין גרסאות בדף "פקיקת חלון בשבת"

נוספו 1,265 בתים ,  12:01, 23 בינואר 2017
אין תקציר עריכה
מ
שורה 27: שורה 27:
ה'''משנה''' (עירובין י יא) אומרת לגבי נעילת דלת בנגר, כלומר במוט שמכניסים אותו לתוך נקב ברצפה ובכך ננעלת הדלת, שיש לחלק בין נגר הנגרר לנגר המונח. שלדעת תנא קמא נגר הנגרר מותר לנעול בו במקדש, כיון שאין שבות במקדש, אבל אסור לנעול בו במדינה, ואילו נגר המונח כאן וכאן אסור. דעת ר' יהודה שהנגרר מותר בין במקדש ובין במדינה ואין בו איסור כלל, והמונח הוא שמותר במקדש ואסור במדינה.  
ה'''משנה''' (עירובין י יא) אומרת לגבי נעילת דלת בנגר, כלומר במוט שמכניסים אותו לתוך נקב ברצפה ובכך ננעלת הדלת, שיש לחלק בין נגר הנגרר לנגר המונח. שלדעת תנא קמא נגר הנגרר מותר לנעול בו במקדש, כיון שאין שבות במקדש, אבל אסור לנעול בו במדינה, ואילו נגר המונח כאן וכאן אסור. דעת ר' יהודה שהנגרר מותר בין במקדש ובין במדינה ואין בו איסור כלל, והמונח הוא שמותר במקדש ואסור במדינה.  
<BR/>וב'''ברייתא''' בגמרא (עירובין קב א) מבואר יותר שנגר הנגרר שחלקו בו תנא קמא ור' יהודה אם מותר לנעול בו במדינה, היינו שקשור ותלוי וראשו מגיע לארץ. ואילו נגר המונח הוא שאינו לא קשור ולא תלוי אלא שומטו ומניחו בקרן זוית, ובו לכולי עלמא אסור לנעול במדינה, ונחלקו אם נועלים בו במקדש.
<BR/>וב'''ברייתא''' בגמרא (עירובין קב א) מבואר יותר שנגר הנגרר שחלקו בו תנא קמא ור' יהודה אם מותר לנעול בו במדינה, היינו שקשור ותלוי וראשו מגיע לארץ. ואילו נגר המונח הוא שאינו לא קשור ולא תלוי אלא שומטו ומניחו בקרן זוית, ובו לכולי עלמא אסור לנעול במדינה, ונחלקו אם נועלים בו במקדש.
===טעם האיסור===
כתב '''רש"י''' (שבת קכו א ד"ה והמונח, עירובין קב א ד"ה הלכה) שכאשר אין הנגר קשור כלל, אם תוקעו בשבת בדלת ובקרקע הרי זה איסור דאורייתא משום בונה, ולכן גם במקדש אסור לדעת חכמים. אמנם ר' יהודה סובר שכיון שהתקינו לכך מבעוד יום, כאשר תוחבו בשבת אינו עובר על איסור בונה, ומ"מ במדינה אסור משום שבות.
'''תוספות''' (שבת קכו א ד"ה והמונח) כתבו לחלוק על רש"י וסוברים הם שגם במונח אינו עובר על איסור דאורייתא כאשר תוקעו בשבת כיון שאינו מבטלו לבנין אלא מסלקו לפי שעה, אלא כל האיסור בזה הוא משום טלטול בלבד, דומיא דקנה שהתקינו בעל הבית להיות נועל בו. ואמנם הוא טלטול חמור יותר משאר כלי תשמיש, לפי שהם תשמיש לבית עצמו, ולכן החמירו בזה אף במקדש. אבל על כל פנים משום בנין אין בזה איסור.
ה'''רשב"א''' וה'''ריטב"א''' (שבת קכו א ד"ה המונח) הביאו שתי הדעות ולא הכריעו.


====מסקנת הגמרא להלכה====
====מסקנת הגמרא להלכה====
שורה 43: שורה 50:


====שיטת הרמב"ן ורוב הראשונים====
====שיטת הרמב"ן ורוב הראשונים====
ה'''רמב"ן''' במלחמות (שבת מט א) כתב ליישב דברי הרי"ף מהשגת בעל המאור עליו, וביאר שהלכה כר' אבא בר כהנא שלא בעינן קשור וכמו שפסק הרי"ף, אלא שזהו דווקא כאשר יש עליו תורת כלי, וכמו שמבואר בסוף הסוגיה בדברי ר' יוחנן, ואם הוא קשור אז לא בעינן שיהיה תורת כלי עליו. ואף שר' אבא בר כהנא סבר שאפילו אינו קשור סגי במתוקן בלבד ואין צריך שיהיה תורת כלי עליו, בזה לא קיימא לן כוותיה. ובזה אתי שפיר הסוגיה בעירובין גבי נגר המונח, דהתם איירי שאין תורת כלי עליו, ולכן אם אינו קשור אסור לנעול בו. ואף שבעל המאור חילק בין קנה שהתקינו להיות נועל בו שהוא רק תשמיש מחובר ואינו מחובר ממש, לבין פקק החלון ונגר שהם מחוברים לדלת, אין לנו לדחות דימוי הגמרא בסברות שלנו, שהרי הגמרא דימתה ביניהם ואין לנו לחלוק על זה.  
ה'''רמב"ן''' במלחמות (שבת מט א) כתב ליישב דברי הרי"ף מהשגת בעל המאור עליו, וביאר שהלכה כר' אבא בר כהנא שלא בעינן קשור וכמו שפסק הרי"ף, אלא שזהו דווקא כאשר יש עליו תורת כלי, וכמו שמבואר בסוף הסוגיה בדברי ר' יוחנן, ואם הוא קשור אז לא בעינן שיהיה תורת כלי עליו. ואף שר' אבא בר כהנא סבר שאפילו אינו קשור סגי במתוקן בלבד ואין צריך שיהיה תורת כלי עליו, בזה לא קיימא לן כוותיה. ובזה אתי שפיר הסוגיה בעירובין גבי נגר המונח, דהתם איירי שאין תורת כלי עליו, ולכן אם אינו קשור אסור לנעול בו. <BR/>
ועל דברי בעל המאור שחילק בין קנה שהתקינו להיות נועל בו שהוא רק תשמיש מחובר וסגי בתיקון בעלמא, לבין פקק החלון ונגר שהם מחוברים לדלת ובהם צריך קשירה, כתב הרמב"ן שאין לנו לדחות דימוי הגמרא בסברות שלנו, שהרי הגמרא דימתה ביניהם ואין לנו לחלוק על זה.  


====הסבר הרא"ש בדעת הרי"ף====
====הסבר הרא"ש בדעת הרי"ף====
ה'''רא"ש''' (יז ח) כתב ליישב דעת הרי"ף, שפסק בשבת כר' אבא בר כהנא שלא בעינן קשור אלא שהתקינו לכך, ואילו בעירובין פסק שבעינן שהנגר יהיה קשור, שהרי"ף אינו סובר להלכה את דברי ר' יוחנן שאמר כמחלוקת כאן כך מחלוקת בנגר הנגרר. כלומר סובר הוא שאין הסוגיות דומות, אלא בנגר שתוחבין אותו בקרקע הוא חמור יותר ולכן בעינן קשור כדי להוציא מחשש איסור בנין, ואילו בפקק החלון שלא שייך בו איסור בנין, די במחשבה כדי להוציאו מאיסור טלטול. ולפי זה יש שלושה חילוקים, בפקק החלון סגי במחשבה, בקנה שהתקינו להיות נועל בו צריך שיהיה לו תורת כלי, ואילו בנגר הנגרר שהוא טפי דומה לבנין בעינן שיהיה קשור.
ה'''רא"ש''' (יז ח) כתב ליישב דעת הרי"ף, שהרי"ף אינו סובר להלכה את דברי ר' יוחנן שאמר כמחלוקת כאן כך מחלוקת בנגר הנגרר. כלומר סובר הוא שאין הסוגיות דומות, אלא בנגר שתוחבין אותו בקרקע הוא חמור יותר ולכן בעינן קשור כדי להוציא מחשש איסור בנין, ואילו בפקק החלון שלא שייך בו איסור בנין, די במחשבה כדי להוציאו מאיסור טלטול. ולפי זה יש שלושה חילוקים, בפקק החלון סגי במחשבה, בקנה שהתקינו להיות נועל בו צריך שיהיה לו תורת כלי, ואילו בנגר הנגרר שהוא טפי דומה לבנין בעינן שיהיה קשור.
<BR/>והוסיף הרא"ש שלפי ר' יוחנן שכן דימה בין הסוגיות, יוצא שבין בפקק החלון ובין בנגר הנגרר בעינן קשור, להוציא מחשש בנין, ואילו בקנה שהתקינו להיות נועל בו סגי בתיקון כלי. אמנם אפשר שסובר הוא שתיקון כלי וקשירה שווים הם, ואף בנגר הנגרר ובפקק החלון מועיל תיקון כלי בלבד. הסבר זה של הרא"ש בדעת ר' יוחנן דומה להסבר רוב הראשונים בדעת הרי"ף, שבנגר מדובר שאין עליו תורת כלי ולכן בעינן קשירה ואילו בפקק החלון אם יש עליו תורת כלי לא בעינן קשירה.
<BR/>והוסיף הרא"ש שלפי ר' יוחנן שכן דימה בין הסוגיות, יוצא שבין בפקק החלון ובין בנגר הנגרר בעינן קשור, להוציא מחשש בנין, ואילו בקנה שהתקינו להיות נועל בו סגי בתיקון כלי. אמנם אפשר שסובר הוא שתיקון כלי וקשירה שווים הם, ואף בנגר הנגרר ובפקק החלון מועיל תיקון כלי בלבד. הסבר זה של הרא"ש בדעת ר' יוחנן דומה להסבר הרמב"ן בדעת הרי"ף, שבנגר מדובר שאין עליו תורת כלי ולכן בעינן קשירה ואילו בפקק החלון אם יש עליו תורת כלי לא בעינן קשירה.


==מהו תיקון ומהו שיש תורת כלי עליו==
==מהו תיקון ומהו שיש תורת כלי עליו==
שורה 57: שורה 65:
==הכרעת הפוסקים==
==הכרעת הפוסקים==
===שיטת הטור===
===שיטת הטור===
ה'''טור''' (אורח חיים שיג) כתב להלכה כפי הסבר הרא"ש ברי"ף שישנם ג' חילוקים: פקק החלון מותר לסותמו מערב שבת אם חישב עליו מבעוד יום ובמחשבה בעלמא סגי. קנה שהתקינו להיות פותח ונועל בו, צריך שיתקינו לכך לפי שדומה יותר לבנין. נגר שנועל בו ותוחבו בקרקע, אסור לנעול בו אלא אם כן הוא קשור.
ה'''טור''' (אורח חיים שיג) כתב להלכה כפי הסבר הרא"ש ברי"ף שישנם ג' חילוקים: פקק החלון מותר לסותמו מערב שבת אם חישב עליו מבעוד יום ובמחשבה בעלמא סגי. קנה שהתקינו להיות פותח ונועל בו, צריך שיתקינו לכך מבעוד יום לפי שדומה יותר לבנין. נגר שנועל בו ותוחבו בקרקע, שהוא דומה ביותר לבנין, אסור לנעול בו אלא אם כן הוא קשור.


===שיטת הרמב"ם===
===שיטת הרמב"ם===