הבדלים בין גרסאות בדף "פקיקת חלון בשבת"

נוספו 1,013 בתים ,  12:11, 19 בינואר 2017
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{מקורות|שבת יז ז|שבת קכה א - קכו ב, עירובין קב א||שבת כב ל, כו י|אורח חיים שיג א-ב}}
{{מקורות|שבת יז ז|שבת קכה א - קכו ב, עירובין קב א||שבת כב ל, כו י|אורח חיים שיג א-ב}}
אם מותר לפקוק את החלון בפקק או אסור משום בונה,מיחזי כבונה או משום טלטול מוקצה, וכן נעילת דלת בנגר או בקנה.
אם מותר לפקוק את החלון בפקק או אסור משום בונה, מיחזי כבונה או משום טלטול מוקצה, וכן נעילת דלת בנגר או בקנה.
==המקורות בתלמוד==
==המקורות בתלמוד==
===סוגיה דפקיקת החלון===
===סוגיה דפקיקת החלון===
שורה 37: שורה 37:
====שיטת הרי"ף====
====שיטת הרי"ף====
ה'''רי"ף''' (שבת מט ב) העתיק דברי ר' אבא בר כהנא (ודלא כבגמ' רבי אבא בשם אב כהנא) שפקק החלון אינו צריך להיות לא קשור ולא תלוי אלא די בכך שהוא מתוקן לזה. וכן הכריע להלכה כחכמים ולא כר' אליעזר, כסוף דברי הגמרא שם (קכו ב) שמעשה רב עדיף. מבואר מדברי הרי"ף שבפקק החלון אין צורך בקשירה.
ה'''רי"ף''' (שבת מט ב) העתיק דברי ר' אבא בר כהנא (ודלא כבגמ' רבי אבא בשם אב כהנא) שפקק החלון אינו צריך להיות לא קשור ולא תלוי אלא די בכך שהוא מתוקן לזה. וכן הכריע להלכה כחכמים ולא כר' אליעזר, כסוף דברי הגמרא שם (קכו ב) שמעשה רב עדיף. מבואר מדברי הרי"ף שבפקק החלון אין צורך בקשירה.
<BR/>אמנם במסכת עירובין פסק ה'''רי"ף''' (לד ב) כר' יהודה, שכן מבואר שם בגמרא שהלכה כמותו, ואם כן אסור לנעול בנגר המונח במדינה אלא רק אם הוא קשור. ומעתה יקשה על הרי"ף איך בפקק החלון לא הצריך קשירה ואילו בנגר של דלת הצריך קשירה, והרי מבואר בגמרא (שבת קכו א) שהמחלוקת לגבי פקק החלון היא אותה מחלוקת לגבי נגר הנגרר. כן הקשה '''בעל המאור''' (שבת מט א) ועוד ראשונים. ובשלמא לפי שיטת ר' ירמיה בסוגיה בשבת, דגם בחלון בעינן שיהיה קשור אתי שפיר הסוגיה דנגר בעירובין, אבל לפי מסקנת הגמרא שם דלא בעינן קשור אלא במתוקן סגי וכדעת רשב"ג, אם כן אתיא דלא כמאן בסוגיה דנגר.
<BR/>אמנם במסכת עירובין פסק ה'''רי"ף''' (לד ב) כר' יהודה, שכן מבואר שם בגמרא שהלכה כמותו, ואם כן אסור לנעול בנגר המונח במדינה אלא רק אם הוא קשור. ומעתה יקשה על הרי"ף איך בפקק החלון לא הצריך קשירה ואילו בנגר של דלת הצריך קשירה, והרי מבואר בגמרא (שבת קכו א) שהמחלוקת לגבי פקק החלון היא אותה מחלוקת לגבי נגר הנגרר. כן הקשו '''בעל המאור''' (שבת מט א), ה'''רא"ש''' (יז ח) ועוד ראשונים. ובשלמא לפי שיטת ר' ירמיה בסוגיה בשבת, דגם בחלון בעינן שיהיה קשור אתי שפיר הסוגיה דנגר בעירובין, אבל לפי מסקנת הגמרא שם דלא בעינן קשור אלא במתוקן סגי וכדעת רשב"ג, אם כן אתיא דלא כמאן בסוגיה דנגר.


====שיטת בעל המאור====
====שיטת בעל המאור====
שורה 46: שורה 46:


====הסבר הרא"ש בדעת הרי"ף====
====הסבר הרא"ש בדעת הרי"ף====
ה'''רא"ש''' (יז ח) כתב ליישב דעת הרי"ף, שפסק בשבת כר' אבא בר כהנא שלא בעינן אפילו קשור, ואילו בעירובין פסק שבעינן שהנגר יהיה קשור, שהרי"ף אינו סובר להלכה את דברי ר' יוחנן שאמר כמחלוקת כאן כך מחלוקת בנגר הנגרר, כלומר שסובר הוא שאין הסוגיות דומות. אלא בנגר שתוחבין אותו בקרקע הוא חמור יותר ולכן בעינן קשור כדי להוציא מחשש איסור בנין, אבל פקק החלון שלא שייך בו איסור בנין, די במחשבה להוציאו מאיסור טלטול. ולפי זה יש שלושה חילוקים, בפקק החלון סגי במחשבה, בקנה שהתקינו להיות נועל בו צריך שיהיה לו תורת כלי, ואילו בנגר הנגרר שהוא טפי דומה לבין בעינן שיהיה קשור.
==הכרעת הפוסקים==
==הכרעת הפוסקים==