הבדלים בין גרסאות בדף "פקיקת חלון בשבת"

נוספו 1,527 בתים ,  13:18, 5 בינואר 2017
אין תקציר עריכה
שורה 20: שורה 20:
<BR/>אך הגמרא מקשה על זה שהרי דעת ר' יוחנן לענין [[כיסויי הכלים]] שאין לטלטלם בשבת אלא אם כן יש להם בית אחיזה, כלומר שיש עליהם תורת כלי, ובודאי אין לומר שרשב"ג דיבר בכה"ג שיש תורת כלי על הקנה, שהרי לענין [[חריות של דקל]] שגדרן לשם עצים ונמלך עליהן לישיבה דעת רשב"ג שאין צריך לקשרם ולעשות בהם מעשה, אלא אף שאין תורת כלי עליהם מותר.  
<BR/>אך הגמרא מקשה על זה שהרי דעת ר' יוחנן לענין [[כיסויי הכלים]] שאין לטלטלם בשבת אלא אם כן יש להם בית אחיזה, כלומר שיש עליהם תורת כלי, ובודאי אין לומר שרשב"ג דיבר בכה"ג שיש תורת כלי על הקנה, שהרי לענין [[חריות של דקל]] שגדרן לשם עצים ונמלך עליהן לישיבה דעת רשב"ג שאין צריך לקשרם ולעשות בהם מעשה, אלא אף שאין תורת כלי עליהם מותר.  
<BR/>מתרצת הגמרא שבאמת אף שרשב"ג לא מצריך תורת כלי אלא רק שיהיה מתוקן לכך, ר' יוחנן פליג עליה בזה ומצריך תורת כלי. אמנם לענין קשירה ותליה ס"ל כרשב"ג ולא כתנא קמא, ולכן סובר שאין צריך קשור ותלוי.
<BR/>מתרצת הגמרא שבאמת אף שרשב"ג לא מצריך תורת כלי אלא רק שיהיה מתוקן לכך, ר' יוחנן פליג עליה בזה ומצריך תורת כלי. אמנם לענין קשירה ותליה ס"ל כרשב"ג ולא כתנא קמא, ולכן סובר שאין צריך קשור ותלוי.
====מסקנת הגמרא להלכה====
בסוף הסוגיה מביאה הגמרא (קכו ב) את דרשת רבי יצחק נפחא שהלכה כר' אליעזר, ומקשה על זה רב עמרם מהמשנה בסוף מסכת שבת ממעשה דאביו של ר' צדוק ואבא שאול בן בטנית שפקקו את המאור בטפיח, שמדבריהם למדו שמותר פוקקין בשבת.


===סוגיה דעירובין===
===סוגיה דעירובין===
שורה 26: שורה 29:


====מסקנת הגמרא להלכה====
====מסקנת הגמרא להלכה====
בהמשך הגמרא אומר רב יהודה בשם שמואל שהלכה כר' יהודה בנגר הנגרר.  
בהמשך הגמרא אומר רב יהודה בשם שמואל שהלכה כר' יהודה בנגר הנגרר, כלומר שמותר לנעול בו במדינה. ולזה מסכים גם רבא אבל מתנה זאת בכך שיהיה הנגר קשור בדלת עצמה. ומבואר עוד שם שאם הנגר ניטל באיגדו (ולהלן יתבאר פירושו), אין צורך שיהיה קשור בדלת, אלא אפילו קשור בעיברא דדשא מותר.
 
עוד מבואר בגמרא שאם נפסק החבל שבו הנגר קשור, אסור לנעול בו. ואם נקמז, לתנא קמא מותר ולר' יהודה אסור, והלכה כר' יהודה שנקמז אסור, משום דמיחזי כבונה.
<BR/>ובפירוש המושג 'נקמז', כתב '''רש"י''' (ד"ה נקמז) שנפחת חור האיסקופה, והנגר ננעץ בקרקע. וכן כתבו ה'''תוספות''' (ד"ה נקמז), דהשתא דמי טפי לבונה.


===היחס בין הגמרא בשבת לגמרא בעירובין===  
===היחס בין הגמרא בשבת לגמרא בעירובין===  
 
ה'''רי"ף''' (שבת מט ב) כתב להלכה כדברי רב כהנא שפקק החלון אינו צריך להיות לא קשור ולא תלוי אלא די בכך שהוא מתוקן לזה. וכן הכריע להלכה כחכמים


[[קטגוריה:בונה וסותר]]
[[קטגוריה:בונה וסותר]]