הבדלים בין גרסאות בדף "פירוק והרכבת כלים בשבת (מטה של טרסיים)"

אין תקציר עריכה
שורה 10: שורה 10:


העולה מן הגמרא שישנה מחלוקת ראשונים האם מותר להחזיר מטה של פרקים וכד' בשבת כאשר היא רפויה, שלרשב"ג מותר ולת"ק אסור, וכן נחלקו בזה האמוראים להלכה. אמנם אם היא מהודקת החוזק לכו"ע אסור.
העולה מן הגמרא שישנה מחלוקת ראשונים האם מותר להחזיר מטה של פרקים וכד' בשבת כאשר היא רפויה, שלרשב"ג מותר ולת"ק אסור, וכן נחלקו בזה האמוראים להלכה. אמנם אם היא מהודקת החוזק לכו"ע אסור.
=== ביאור שיטת המחייבים ===
העירו ה'''תוספות''' (מז ב ד"ה רבן שמעון) שלכאורה אינה מובנת סברת רב ושמואל שמחייבים חטאת, איך ייתכן שאלו מתירים לכתחילה ואלו מחייבים חטאת, ועוד שהרי אין בנין וסתירה בכלים, ועוד שבברייתא האחרונה לא מצאנו מי שיחייב חטאת.
ותירצו התוספות שרב ושמואל חייבו חטאת בשאינו רפוי, אלא שמזה יש ללמוד שברפוי אין סברה להתיר לכתחילה, ודלא כר' אבא ורב הונא.
<BR/>גם ה'''רמב"ן''' בחידושים (מז א ד"ה הא דאמרי) כתב שדברי רב ושמואל שמחייבים הם דווקא בתקע, שאם לא תקע מפורש בברייתא גם לדעת תנא קמא שפטור, ולכן יש לבאר את מחלוקתם עם רבי אבא ורב הונא כפי שפירשו התוס', שכיון שבתקע חייב, אם כן אף בלא תקע אינו מותר לכתחילה. וכן הביא גם ה'''רשב"א''' (מז א ד"ה אינהו) בשם התוספות.
<BR/>ביאור נוסף כתב הרמב"ן, שרב ושמואל איירי במטה של טרסיים שבה אין צריך תקיעה בחוזק, אלא נגמרת מלאכתה בהחזרה בלי תקיעה. ועל זה הקשו על רבי אבא ורב הונא מקנה של סיידים שהיה להם לאסור מדרבנן כדין הקנה, אף שאין כאן תקיעה בחוזק, ותירצו דכרשב"ג ס"ל וברפוי אפילו לכתחילה מותר.
ה'''ריטב"א''' (מז א ד"ה מהו) כתב ליישב בשם התוספות באופן אחר. שבאמת רב ושמואל מיירו במטה הלא תקיעה, ואפילו הכי סברי שהוא איסור דאורייתא, דס"ל כבית שמאי שיש בנין וסתירה בכלים, ואילו המתירים סוברים שאין בנין וסתירה בכלים, ואף גזרה שמא יתקע ליכא כיון שהוא רפוי.


=== משום איזה אב מתחייב ===
=== משום איזה אב מתחייב ===
'''רש"י''' (מז א ד"ה חייב חטאת) כתב שהמחזיר מטה בשבת הרי הוא עושה כלי, וחייב משום מכה בפטיש, שזהו אב לכל גומרי מלאכה. ואינו חייב משום בנין לפי שאין בנין וסתירה בכלים.
'''רש"י''' (מז א ד"ה חייב חטאת) כתב שהמחזיר מטה בשבת הרי הוא עושה כלי, וחייב משום מכה בפטיש, שזהו אב לכל גומרי מלאכה. ואינו חייב משום בנין לפי שאין בנין וסתירה בכלים.


[[קטגוריה:בונה וסותר]]
[[קטגוריה:בונה וסותר]]