הבדלים בין גרסאות בדף "פירוק והרכבת כלים בשבת (מטה של טרסיים)"

אין תקציר עריכה
שורה 66: שורה 66:
בשו"ת '''פנים מאירות''' (ב קכג) דן אודות שעון שנתחדש בימיהם, שעל ידי משיכת חוט מסתובב הגלגל המסובב את המחוגים, ואחר כך חוזר לאט לאט ובזה מראה את השעה, וכתב שלא ראה שום מקום לאיסור בזה, שזהו כמטה וכוס של פרקים רפויים שמותר להחזירם, כיון שאין דרך להדקן, וכל שכן למשיכת החוט שמתחילה עשויה הוא לרדת בהדרגה ולא לעמוד על מקומו. והביא ששמע שגם מחותנו ה'''חכם צבי''' התיר וכן הר"ר נפתלי כץ והגאון ר' שמואל חיים ישעיה אב"ד פ"פ, והעלה שהמקל לא הפסיד, אם לא במקום שנהגו בו איסור.
בשו"ת '''פנים מאירות''' (ב קכג) דן אודות שעון שנתחדש בימיהם, שעל ידי משיכת חוט מסתובב הגלגל המסובב את המחוגים, ואחר כך חוזר לאט לאט ובזה מראה את השעה, וכתב שלא ראה שום מקום לאיסור בזה, שזהו כמטה וכוס של פרקים רפויים שמותר להחזירם, כיון שאין דרך להדקן, וכל שכן למשיכת החוט שמתחילה עשויה הוא לרדת בהדרגה ולא לעמוד על מקומו. והביא ששמע שגם מחותנו ה'''חכם צבי''' התיר וכן הר"ר נפתלי כץ והגאון ר' שמואל חיים ישעיה אב"ד פ"פ, והעלה שהמקל לא הפסיד, אם לא במקום שנהגו בו איסור.
<BR/>ב'''פרי מגדים''' (משבצות זהב ז) ציין לדבריו, וכתב ששמע בשם רב אחד, שכל זמן שהשעון עובד, מותר למשוך הקפיץ שלו, אך אם הפסיק לעבוד ואינו מתנועע כלל, אסור. וסיים הפמ"ג שיש מקום לחילוק זה, ועל כל פנים אין להקל על ידי ישראל, אלא על ידי גוי. גם ב'''חיי אדם''' (ב מד יט) כתב שנראה לו לחלק, שאם השעון עדיין מהלך מותר להתיר על ידי אינו יהודי לצורך מצוה, אך אם פסק מלילך אסור להאריך על ידי משיכת הקפיץ, דהוי מתקן מנא.
<BR/>ב'''פרי מגדים''' (משבצות זהב ז) ציין לדבריו, וכתב ששמע בשם רב אחד, שכל זמן שהשעון עובד, מותר למשוך הקפיץ שלו, אך אם הפסיק לעבוד ואינו מתנועע כלל, אסור. וסיים הפמ"ג שיש מקום לחילוק זה, ועל כל פנים אין להקל על ידי ישראל, אלא על ידי גוי. גם ב'''חיי אדם''' (ב מד יט) כתב שנראה לו לחלק, שאם השעון עדיין מהלך מותר להתיר על ידי אינו יהודי לצורך מצוה, אך אם פסק מלילך אסור להאריך על ידי משיכת הקפיץ, דהוי מתקן מנא.
<BR/>ובשו"ת '''אורח משפט''' (אורח חיים קלד) כותב סעד להוראת הפרי מגדים, שמשיכת חוט השעון קל יותר, מפני שאינו מרכיב שני חלקים לגוף אחד כמו במטה של טרסיים וכד', אלא החוט נמצא ומחובר, ורק צריך למושכו, ולא הוי תיקון כלי כלל ודמי למטה רפויה ועדיפא מינה, שהרי שם מחדש את הכלי ומחברו. אך בהמשך דבריו מבואר דהמנהג להחמיר כדברי החולקים על הפנים מאירות.


=== סיבוב בורג של סטנדר ===
=== סיבוב בורג של סטנדר ===