הבדלים בין גרסאות בדף "סמיכת גאולה לתפילה"

נוספו 421 בתים ,  11:11, 19 ביולי 2017
אין תקציר עריכה
שורה 24: שורה 24:
אמנם מכמה גמרות מבואר לכאורה שאין זו חובה אלא מעלה. כן משמע להלן ב'''גמרא''' (ט ב) שכל הסומך גאולה לתפילה אינו ניזוק כל היום כולו, וגם מסופר על ר' ברונא שפעם סמך גאולה לתפילה ולא פסק מפיו החיוך כל היום כולו. וכן ש[[ותיקין היו היו גומרים קריאת שמע של שחרית עם הנץ החמה]] כדי לסמוך גאולה לתפילה.
אמנם מכמה גמרות מבואר לכאורה שאין זו חובה אלא מעלה. כן משמע להלן ב'''גמרא''' (ט ב) שכל הסומך גאולה לתפילה אינו ניזוק כל היום כולו, וגם מסופר על ר' ברונא שפעם סמך גאולה לתפילה ולא פסק מפיו החיוך כל היום כולו. וכן ש[[ותיקין היו היו גומרים קריאת שמע של שחרית עם הנץ החמה]] כדי לסמוך גאולה לתפילה.


אמנם ה'''מאירי''' כתב (ד ב ד"ה תפילת שחרית) שבתפילת שחרית לא נחלקו בה, וצריך לסמוך גאולה לתפילה, ואין להפסיק בה בשום דבר אלא בפסוק 'ה' שפתי תפתח' המוזכר בגמרא. והוסיף שכל האומר 'כי שם ה' אקרא' או 'שומע תפילה' אינו מן המהדרין.
אמנם ה'''מאירי''' כתב (ד ב ד"ה תפילת שחרית) שבתפילת שחרית לא נחלקו בה בגמרא, וצריך לסמוך גאולה לתפילה, ואין להפסיק בה בשום דבר אלא בפסוק 'ה' שפתי תפתח' המוזכר בגמרא. והוסיף שכל האומר 'כי שם ה' אקרא' או 'שומע תפילה' אינו מן המהדרין.
<BR/>גם ב'''אבודרהם''' (ברכות קריאת שמע שלאחריה ד"ה וקיימא לן) כתב שאין הבדל בין שחרית לערבית, ובשניהם יש לסמוך גאולה לתפילה, אלא שבשחרית פסוק 'ה' שפתי תפתח' כתפילה אריכתא, ובערבית 'השכיבנו' כגאולה אריכתא דמיא.


== טעם חשיבות סמיכת גאולה לתפילה ==
== טעם חשיבות סמיכת גאולה לתפילה ==
שורה 76: שורה 77:


== ענייה לדברים שבקדושה ==
== ענייה לדברים שבקדושה ==
כתב ה'''אבודרהם''' (קריאת שמע שלאחריה ד"ה וקיימא לן) ששמע בשם רבנו תם שאין להפסיק לענות קדיש וקדושה בין גאולה לתפילה (של שחרית), אלא יש להמתין בשירה חדשה, וכן פסק להלכה. כדבריו כתב גם ה'''מהרי"ק''' (ונציה מב).
כתב ה'''אבודרהם''' (קריאת שמע שלאחריה ד"ה וקיימא לן) ששמע בשם רבנו תם שאין להפסיק לענות קדיש וקדושה בין גאולה לתפילה (של שחרית), אלא יש להמתין בשירה חדשה, וכן סובר הוא להלכה.  
ובספר ה'''אליה רבה''' (סו יג) הביא דבריו, והסיק מזה שבשל ערבית מותר לענות לקדיש וברכו וקדושה.  
<BR/>כדבריו כתב גם ה'''מהרי"ק''' (ונציה מב), ובספר '''אליה רבה''' (סו יג) הביא דבריו, והסיק מזה שבשל ערבית מותר לענות לקדיש וברכו וקדושה בין גאולה לתפילה.  


== עטיפה בטלית והנחת תפילין בין גאולה לתפילה ==
== עטיפה בטלית והנחת תפילין בין גאולה לתפילה ==