הבדלים בין גרסאות בדף "סמיכת גאולה לתפילה"

נוספו 1,337 בתים ,  16:04, 16 ביולי 2017
אין תקציר עריכה
שורה 61: שורה 61:
ב'''שו"ת הרא"ש''' (ד יב) כתב לענות 'אמן' אחר ברכת 'שומר עמו ישראל לעד' של ערבית, אבל אחר 'גאל ישראל' בשחרית אין לענות 'אמן' שלא להפסיק בין גאולה לתפילה.
ב'''שו"ת הרא"ש''' (ד יב) כתב לענות 'אמן' אחר ברכת 'שומר עמו ישראל לעד' של ערבית, אבל אחר 'גאל ישראל' בשחרית אין לענות 'אמן' שלא להפסיק בין גאולה לתפילה.
כתב ה'''מאירי''' (ד ב ד"ה אף על פי שיש) שצריך לענות 'אמן' אחר ברכת גאל ישראל בשחרית, ואחר ברכת 'השכיבנו' בערבית, כדין כל ברכה שעונה אחריה אמן, ואין בדבר הפסק בין גאולה לתפילה.
כתב ה'''מאירי''' (ד ב ד"ה אף על פי שיש) שצריך לענות 'אמן' אחר ברכת גאל ישראל בשחרית, ואחר ברכת 'השכיבנו' בערבית, כדין כל ברכה שעונה אחריה אמן, ואין בדבר הפסק בין גאולה לתפילה.
== אם תפילה בציבור עדיפה על פני סמיכת גאולה לתפילה ==
כתב ה'''בית יוסף''' (אורח חיים רלו ד"ה ונראה) שאם נכנס אדם לבית הכנסת ומצא שהציבור כבר קראו קריאת שמע של ערבית, יתפלל עמהם תפילת עמידה ולאחר מכן יקרא קריאת שמע, לפי שתפילה בציבור עדיפה על סמיכת גאולה לתפילה של ערבית. וזאת אפילו לדעת הראשונים הסוברים שיש לסמוך גאולה לתפילה של ערבית. והביא ראיה מתשובת '''רב האי גאון''' המובאת ב'''רא"ש''' (ברכות א א) שהכריע ש[[קריאת שמע בעונתה]] (בצאת הכוכבים) עדיפה מסמיכת גאולה לתפילה, ולמד מזה הב"י שכן יש לומר גם לגבי תפילה בציבור שעדיפה היא על פני סמיכת גאולה לתפילה. ואף שבשחרית סמיכת גאולה לתפילה עדיפה מתפילה מציבור, זהו מפני שהיא חובה, אך [[תפילת ערבית כיון שרשות היא]], מדינא לא חיישינן לסמיכת גאולה לתפילה. ומצא שכן מפורש ב'''רשב"א''' (ברכות ב א ד"ה ולענין מאימתי).


== קישורים חיצוניים ==
== קישורים חיצוניים ==
*[http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=13070&st=&pgnum=135 ברכת יראו עינינו] - הרב צבי רבינוביץ', קובץ בית אהרן וישראל ניסן-אייר תשס"ב.
*[http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=13070&st=&pgnum=135 ברכת יראו עינינו] - הרב צבי רבינוביץ', קובץ בית אהרן וישראל ניסן-אייר תשס"ב.


{{הערות שוליים}}
== הערות שוליים ==


[[קטגוריה:ברכות]]
[[קטגוריה:ברכות]]