הבדלים בין גרסאות בדף "סמיכת גאולה לתפילה"

נוספו 270 בתים ,  05:21, 2 באוגוסט 2017
אין תקציר עריכה
שורה 142: שורה 142:
ב'''מהרי"ל''' (מנהגים ראש השנה ב ד"ה ושאל) הביא ששאלו את '''מהר"י סג"ל''' למה צריך לסמוך גאולה לתפילה ביום טוב, והרי גם יום טוב אינו יום צרה. והשיב שלטעם המקובלים דווקא בשבת אין סומכים, ועוד שרק בשבת פסק המן מלרדת, ולא ביום טוב. והוסיף עוד שלפי המשל המובא בירושלמי לעבד שהפליג בשער, גם בשבת יש לסמוך גאולה לתפילה.
ב'''מהרי"ל''' (מנהגים ראש השנה ב ד"ה ושאל) הביא ששאלו את '''מהר"י סג"ל''' למה צריך לסמוך גאולה לתפילה ביום טוב, והרי גם יום טוב אינו יום צרה. והשיב שלטעם המקובלים דווקא בשבת אין סומכים, ועוד שרק בשבת פסק המן מלרדת, ולא ביום טוב. והוסיף עוד שלפי המשל המובא בירושלמי לעבד שהפליג בשער, גם בשבת יש לסמוך גאולה לתפילה.
<BR/>ב'''דרכי משה''' (קיא א) הביא דבריהם וכתב ליישב החלוקה בין יום טוב לשבת, שביום טוב בשאר פעמים הוא יום צרה, רק שהשתא חל בו יום טוב, מה שאין כן שבת שלעולם אינו יום צרה. אמנם ב'''רמ"א''' (קיא א) כתב ליישב באופן קצת שונה, שביום טוב יש לסמוך לפי שהם ימי דין, שנידונים בהם על התבואה ועל המים וכו'. וסיים הדרכ"מ שלמעשה גם בשבת אין להפסיק בדברים בטלים, אבל בדברים שיש בהם צורך, יש לסמוך על האור זרוע, וכן פסק ב'''רמ"א''' שם.
<BR/>ב'''דרכי משה''' (קיא א) הביא דבריהם וכתב ליישב החלוקה בין יום טוב לשבת, שביום טוב בשאר פעמים הוא יום צרה, רק שהשתא חל בו יום טוב, מה שאין כן שבת שלעולם אינו יום צרה. אמנם ב'''רמ"א''' (קיא א) כתב ליישב באופן קצת שונה, שביום טוב יש לסמוך לפי שהם ימי דין, שנידונים בהם על התבואה ועל המים וכו'. וסיים הדרכ"מ שלמעשה גם בשבת אין להפסיק בדברים בטלים, אבל בדברים שיש בהם צורך, יש לסמוך על האור זרוע, וכן פסק ב'''רמ"א''' שם.
<BR/>ה'''לבוש''' (קיא א) כתב לחלק בין יום טוב לשבת, שביום טוב לא נחו משעבוד מצרים, רק בשבת, ולכן היה יום צרה.
<BR/>ה'''לבוש''' (קיא א) כתב לחלק בין יום טוב לשבת, שביום טוב לא נחו משעבוד מצרים, רק בשבת, ולכן היה יום צרה. אמנם לענין מעשה הכריע שגם בשבת יש לסמוך גאולה לתפילה, שהרי אין בזה איסור אלא שאינו צריך לפי הירושלמי. וכתב הטעם שהחיבור והדיבוק לעולם הוא טוב לישראל.


ה'''פרי חדש''' (קיא א) צידד כדברי מרן השלחן ערוך, והביא ראיה מכך שאין מכריזין משיב הרוח בשחרית של שמיני עצרת אלא רק במוסף, לפי שצריך לסמוך גאולה לתפילה, הרי שגם ביום טוב צריך לסמוך<ref>ואינה מובנת ראייתו, שהרי גם הרמ"א מודה שביו"ט בעינן למסמך, ורק בשבת נחלק.</ref>.
ה'''פרי חדש''' (קיא א) צידד כדברי מרן השלחן ערוך, והביא ראיה מכך שאין מכריזין משיב הרוח בשחרית של שמיני עצרת אלא רק במוסף, לפי שצריך לסמוך גאולה לתפילה, הרי שגם ביום טוב צריך לסמוך<ref>ואינה מובנת ראייתו, שהרי גם הרמ"א מודה שביו"ט בעינן למסמך, ורק בשבת נחלק.</ref>.