הבדלים בין גרסאות בדף "סחיטת פירות בשבת"

נוספו 2,265 בתים ,  11:13, 20 בנובמבר 2016
אין תקציר עריכה
שורה 68: שורה 68:
===אם ההיתר הוא דווקא ביום טוב או גם בשבת===
===אם ההיתר הוא דווקא ביום טוב או גם בשבת===
====דעת הגאונים====
====דעת הגאונים====
בספר '''הלכות גדולות''' (טז יום טוב) כתב היתר זה של סחיטה לתוך הקדרה רק ביום טוב, ואף לא העתיקה כלל בהלכות שבת. וכן הוא ב'''תשובות רב נטרונאי גאון''' (ברודי אורח חיים קמח) בשם רב האי גאון. משמע שהבינו שדברי רב יהודה בשם שמואל הם ביום טוב בלבד.
בספר '''הלכות גדולות''' (טז יום טוב) כתב היתר זה של סחיטה לתוך הקדרה ביום טוב דווקא, ולא העתיקה כלל בהלכות שבת. וכן הוא ב'''תשובות רב נטרונאי גאון''' (ברודי אורח חיים קמח) בשם רב האי גאון. משמע שהבינו שדברי רב יהודה בשם שמואל הם ביום טוב בלבד.
<BR/>וה'''רי"ף''' (שבת ס א) הביא דבריהם וכתב שטעמם הוא מפני שלגבי שבת שנינו שאין סוחטין את הפירות להוציא מהן משקין, ובזיתים וענבים גם ביצאו מעצמן אסורים, אפילו הכניסן לאוכלין ואם כן איך מותר יהיה לסחוט לכתחילה אשכול ענבים אפילו לתוך אוכל.
<BR/>וה'''רי"ף''' (שבת ס א) הביא דבריהם בשם 'איכא מאן דאמר', וכתב שטעמם הוא מפני שלגבי שבת שנינו שאין סוחטין את הפירות להוציא מהן משקין, ובזיתים וענבים גם ביצאו מעצמן אסורים, אפילו הכניסן לאוכלין ואם כן איך מותר יהיה לסחוט לכתחילה אשכול ענבים אפילו לתוך אוכל.
<BR/>וב'''רבנו חננאל''' (שבת קמה א) גם כן הביא דבריהם וכתב שדייקו כן מדברי רב חסדא שלמד מתוך דבריהם את ההיתר לחלוב לתוך קדרה, והרי היתר זה הוא ביום טוב, ואם כן ודאי שמקור הדין, שהוא דברי רב יהודה בשם שמואל להתיר סחיטת פירות לתוך הקדרה, הם גם כן ביום טוב בלבד.
<BR/>וב'''רבנו חננאל''' (שבת קמה א) גם כן הביא דבריהם וכתב שדייקו כן מדברי רב חסדא שלמד מתוך דבריהם את ההיתר לחלוב לתוך קדרה, והרי היתר זה הוא ביום טוב, ואם כן ודאי שמקור הדין, שהוא דברי רב יהודה בשם שמואל להתיר סחיטת פירות לתוך הקדרה, הם גם כן ביום טוב בלבד.


====דעת רבנו חננאל וסייעתו====
====דעת רבנו חננאל====
'''רבנו חננאל''' (שבת קמה א) כתב לדחות דברי הגאונים שדברי רב חסדא הם ביום טוב, אלא גם בשבת התיר הוא לחלוב את הבהמה, אלא שאין הלכה כמותו כי לדינא אסור לחלוב לא בשבת ולא ביום טוב. על כל פנים יוצא שגם דברי רב יהודה בשם שמואל הם בשבת ולא ביום טוב, אך גם זה אינו הלכה, מפני שבהמשך הגמרא (קמה א) מובאים דברי ר' יוחנן שאוסר לסחוט [[כבשים ושלקות]] למימיהם, ואם סחט חייב חטאת, ולא חילק בזה בין קדרה לקערה, וכן הדין בזיתים וענבים שכיון שצריך למימיהן אסור לסחטן אפילו לתוך הקדרה.
'''רבנו חננאל''' (שבת קמה א) כתב לדחות דברי הגאונים שדברי רב חסדא הם ביום טוב, אלא גם בשבת התיר הוא לחלוב את הבהמה, אלא שאין הלכה כמותו כי לדינא אסור לחלוב לא בשבת ולא ביום טוב. מזה יוצא שגם דברי רב יהודה בשם שמואל שהתיר לסחוט אשכול לתוך הקדרה הם גם בשבת ולא רק ביום טוב. אלא שסובר ר"ח שגם זה אינו הלכה, מפני שבהמשך הגמרא (קמה א) מובאים דברי ר' יוחנן שאוסר לסחוט [[כבשים ושלקות]] למימיהם, ואם סחט חייב חטאת, ולא חילק בזה בין קדרה לקערה, וכן הדין בזיתים וענבים שכיון שצריך למימיהן אסור לסחטן אפילו לתוך הקדרה.
 
 
====דעת הרי"ף ודעימיה====
====דעת הרי"ף ודעימיה====
ה'''רי"ף''' (ס א) חלק על דברי הגאונים והעמיד דברי רב יהודה בשם שמואל בשבת, וכתב שלמעשה מותר לסחוט פירות, אפילו זיתים וענבים, לתוך קדרה שיש בתוכה אוכל. ודחה את דברי רבנו חננאל שאמר שהלכה כר' יוחנן לגבי כבשים ושלקות שלא חילק בין קדרה לקערה, שהרי ר' יוחנן הוא בר פלוגתא של רב ושמואל שהסכימו שניהם לחלק בהכי, ולא נחלקו רב ושמואל עם ר' יוחנן בכבשים ולשלקות אלא לענין חיוב ופטור מחטאת, אבל לא הזכירו כלל מחלוקת לענין קדרה, ואם כן פשיטא שבזה סובר כמותם, ואף כבשים ושלקות לתוך הקדרה מותר.
<BR/>ולענין חליבת בהמה, כתב הרי"ף שזהו דווקא לענין יום טוב, ונכונים הם להלכה.
<BR/>ה'''רא"ש''' (כב ג) ציטט דברי הרי"ף מילה במילה.
כדברי הרי"ף נראה שגם היא דעת '''רבנו תם''' בתוספות (קמד ב ד"ה חולב) שסחיטת זיתים וענבים לקדרה מותרת בשבת, אף שחליבת בהמה אינה אלא ביום טוב. והטעם לחלק ביניהם, כתב ר"ת, שכיון שהבהמה לא ראויה לשחיטה בשבת הרי היא מוקצה, לכן החולב ממנה בשבת מפרק אוכל מתוך פסולת וה"ז כמו דש. מה שאין כן ביום טוב שהבהמה מותרת בשחיטה ולא הוי דש. לעומת זאת סחיטת ענבים לתוך קדרה, מותר אפילו בשבת כיון שהאשכול ראוי לאכילה בשבת ולא הוי מפרק אוכל מפסולת.
<BR/>כן נראה גם דעת ה'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף ס ב) וה'''רמב"ן''' וה'''רשב"א''' (קמד ב ד"ה הא דאמר רב יהודה) שהיתר סחיטה לפירות, אף בשבת הוא ונכון הוא להלכה (אם כי גם לענין חליבת עז סוברים הם שאף בשבת מותר ודלא כרי"ף).


==כבשים ושלקות==
==כבשים ושלקות==