הבדלים בין גרסאות בדף "סוכה שתחת האילן"

נוספו 1,276 בתים ,  00:10, 8 באוקטובר 2017
אין תקציר עריכה
שורה 7: שורה 7:
ומבואר בגמרא שלמד זאת רבא ממה שדימתה הגמרא סוכה שתחת האילן לסוכה שתחת הבית, מה בית צילתו מרובה מחמתו אף אילן כן.
ומבואר בגמרא שלמד זאת רבא ממה שדימתה הגמרא סוכה שתחת האילן לסוכה שתחת הבית, מה בית צילתו מרובה מחמתו אף אילן כן.


אלא ששואלת הגמרא, שמכל מקום גם כשהאילן חמתו מרובה מצילתו, מצטרף הסכך הפסול של האילן לסכך הכשר של הסוכה ופוסלו?
אלא ששואלת הגמרא, שמכל מקום גם כשהאילן חמתו מרובה מצילתו, יצטרף הסכך הפסול של האילן לסכך הכשר של הסוכה ופוסלו?
<BR/>להלן תתבאר שאלה זו בראשונים, מדוע פוסל האילן את הסכך הכשר. ומתרצת הגמרא 'בשחבטן', והוה אמינא שנגזור כשחבטן אטו כשלא חבטן, קמ"ל שלא גזרינן.
(להלן תתבאר שאלה זו בראשונים, מדוע פוסל האילן, גם כשחמתו מרובה, את הסכך הכשר).  
<BR/>מתרצת הגמרא 'בשחבטן', (גם זה יתבאר להלן במחלוקת הראשונים), וחידושו של רבא הוא, שאפילו שחבטן היה מקום לגזור .אטו שלא חבטן, קמ|ל דלא גזרינן. ואף שכבר שמענו במקום אחר במשנה, שאם [[הדלה את הדלעת או הקיסום וסיכך על גבן כשר]], ושם גם כן ודאי מדובר בשחבטן, מכל מקום השמיענו רבא שמותר אף לעשות כן לכתחילה, ודלא כהמשנה הנשמשמע בה שיש להכשיר רק בדיעבד.
 
== מחלוקת הראשונים בביאור הסוגיה ==
נחלקו הראשונים בשאלה מדוע שהאילן שחמתו מרובה יפסול את הסוכה שצילתה מרובה, ומתוך כך התפצלו לכמה דרכים בפירוש הסוגיה, וממילא במסקנות העולות ממנה להלכה. כמו כן נחלקו גם בפירוש המושג 'שחבטן', חבטה זו מה טיבה.
 
=== שיטת בעל המאור ===
'''בעל המאור''' (ה א) כתב
 
=== שיטת הראב"ד והרמב"ן וסייעתם ===
ה'''רמב"ן''' (ט ב ד"ה הא) מבאר שכל סכך פסול שנמצא מעל סכך כשר, מבטל אותו, כיון שהוא מאהיל עליו, ונמצא התחתון אינו עשוי לצל.
 
== הערות שוליים ==
== הערות שוליים ==
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}