הבדלים בין גרסאות בדף "סוכה שתחת האילן"

נוספו 1,815 בתים ,  16:17, 8 באוקטובר 2017
אין תקציר עריכה
שורה 38: שורה 38:


כשיטה זו הביא גם הרא"ש (א יד) בשם ה'''ריב"א''', וכן דעת ה'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף ד ב).
כשיטה זו הביא גם הרא"ש (א יד) בשם ה'''ריב"א''', וכן דעת ה'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף ד ב).
והקשו על שיטה זו, שלהלן מובא במשנה ש[[המקרה סוכתו בשיפודין או בארוכות המטה]] ויש רווח ביניהן כמותן ומילאן בסכך כשר, הרי זו סוכה כשרה, ואם כן מוכח דלא בעינן רוב אלא בפלגו ופלגא סגי. <BR/>
תירץ על זה ה'''ר"ן''' שם שאף שבאמת בחצי סכך כשר סגי, זהו דווקט כאשר הכשר עומד בפני עצמו ואינו מעורב, אך כשהוא מעורב עם הפסול מתמעט חשיבותו ובעינן רוב. וה'''ריטב"א''' (ט ב ד"ה וקשיא לן) תירץ שהיכא שהסכך עומד בפני עצמו אין חשש שיהיה יותר מד' אמות סכך פסול במקום אחד, אלא בכל מקום יש חצי כשר וחצי פסול, אך כאשר הם מעורבים יחד ייתכן שיהיה מקום בסוכה שיהיה כל הצל שעל האדם או רובו מן הסכך הפסול, לכן צריך שיהיה בכשר רוב ויבטלו.
נמצא לפי שיטתם ג' דינים בתערובת סכך כשר ופסול:
* כשהאילן מעל הסוכה, אם צילתו מרובה מחמתו פסולה משום שני סככין, ואם חמתו מרובה מצילתו פסולה משום שהאילן פוסל מה שתחתיו, אלא אם כן יהיה בצל הסוכה שיעור שאפילו ינטל מה שתחת האילן ועדיין יהיה צילתה מרובה מחמתה.
* כשחבטן ועירב סכך הכשר בפסול, אם יש רוב מסכך הכשר כשרה.
* כאשר סכך הכשר ניכר בפני עצמו והפסול ניכר בפני עצמו, אם הם שווים ואין במקום אחד סכך בפסול כשיעור הפוסל כשרה.


== שיטת התוספות והרא"ש ==
== שיטת התוספות והרא"ש ==