הבדלים בין גרסאות בדף "סדר פרשיות התפילין"

אין תקציר עריכה
 
(15 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 19: שורה 19:
==== תפילין של יד ====
==== תפילין של יד ====
נחלקו המפרשים בדעת רבנו תם אם גם תפילין של יד צריכות להיות מסודרות כפי של ראש או לא.
נחלקו המפרשים בדעת רבנו תם אם גם תפילין של יד צריכות להיות מסודרות כפי של ראש או לא.
{{להשלים}}
ב'''ספר מצוות קטן''' (קנג) כתב שכל מחלוקת רש"י ור"ת היא דווקא בתפילין של ראש, אבל בתפילין של יד, גם לר"ת מניחן כסדרן שהם כתובות בתורה.
<BR/>אבל ב'''הגהות רבנו פרץ''' שם העיר שיש ראיה מהגמרא שסדר הפרשיות של יד הוא כמו של ראש, וסיים הר"פ שייתכן שכוונת הסמ"ק שרק בדיעבד אין חשש אם החליף את של יד, שמה שאמרה הגמרא שאם החליף הפרשיות פסול, זהו דווקא בתפילין של ראש. אבל לכתחילה גם של יד יש להניח את הפרשיות כפי הסדר של ראש.
<BR/>אמנם דעת רוב המפרשים בדעת רבנו תם שאין לחלק בין יד לשל ראש כלל, וכן כתב ה'''רא"ש''' (ה), ואף בדיעבד יש לפסול אם הניח פרשיות של יד שלא כסדר של ראש. וכן דעת ה'''ספר מצוות גדול''' (כב).
 
==== האם סדר זה הוא גם בכתיבה ====
==== האם סדר זה הוא גם בכתיבה ====
{{להשלים}}
ב'''מכילתא''' (פרשת בא יח) כתוב שארבע הפרשיות שמוזכרת בהן מצוות תפילין צריכות להיכתב בתפילין, וצריכות להיכתב כסדרן, ואם כתבן שלא כסדרן יגנזו.
<BR/>וכתבו התוספות (מנחות לד ב ד"ה והקורא) שלכאורה מכאן ראיה לשיטת רש"י, אך מיד דחו שאין זו ראיה, שכן אמנם הסופר צריך לכתוב כסדר שהן כתובות בתורה, אך ההנחה בתוך התפילין אינן בסדר הזה.
<BR/>מבואר מזה שגם לשיטת רבנו תם הכתיבה צריכה להיות כסדר שהם כתובים בתורה. וכן כתב ה'''רא"ש''' (תפילין ה) והוסיף שבתפילין של יד צריך להשאיר חלק לפרשת 'והיה אם שמוע' ויכתוב 'שמע' ושוב יחזור ויכתוב פרשת 'והיה', וכן הוא ב'''ספר מצוות גדול''' (כב).
 
אמנם ב'''הגהות רבנו פרץ''' על הסמ"ק (קנג) כתב בשם '''רבנו יחיאל''' שבשל ראש אין לחוש על סדר הכתיבה כיוון שהם בארבעה קלפים שונים, ואין כן דעת רוב הראשונים וכנ"ל.
 
=== שאר הראשונים ===
ה'''רמב"ם''' במשנה תורה (תפלין ג ה) כתב את סדר הפרשיות כרש"י - קדש, והיה כי, שמע, והיה אם. ובשו"ת '''פאר הדור''' {{היברובוקס|23523|40|יט}} כתב שבתחילה היו לו תפילין כסדר שהויות באמצע (כר"ת), ושכן דעת הרי"ף בתשובה, אך הרבה גאונים חלקו על זה, וגם פתחו את התפילין של רבנו האי גאון ומצאו שמסודרות כסדר שבתורה. <BR/>ועוד הוסיף שבתפילין של יד לדברי הכל הם כסדר שבתורה, ודין הוא שיהיו התפלין שוות בסידורן, שהרי מובא בגמרא שמי שיש לו שני תפילין של ראש, טולה עור על אחד מהם ומניחם על ידו.
גם ב'''שימושא רבא''' המובא ברא"ש {{היברובוקס|37966|679|לט}}, כתוב שהסדר הוא כפי שיטת רש"י. וב'''הגהות מיימוניות''' (תפילין ג ג) הביא שכן פסק רבנו שמחה.
 
והרא"ש כתב שכשיטת רבנו תם כתבו גם '''רבנו חננאל''' (סנהדרין פט ב) ורב האי ורב שרירא גאון, ושכן הוא בתשובות הגאונים על שם רבנו יוסף טוב-עלם.
<BR/>וב'''סמ"ג''' (כב) אף שהביא גם שיטת ר"ת וכתב שירא שמים יצא ידי שניהם, סיים שמ"מ נהגו כרש"י וגם שלחו מכתב מארץ ישראל, שמצאו על קבר יחזקאל תפילין ומצאו שהן כסדר רש"י.
 
== האם צריך להניח שני זוגות תפילין ==
ה'''רא"ש''' (הלכות תפילין י) אחר שהביא שתי השיטות, כתב שכיוון שנחלקו בדבר זה גאוני עולם ותפילין של אלו פסולין לאלו, ירא שמים יצא ידי שניהם ויעשה שני זוגי תפילין ויניח שניהם. כי יש מקום בראש להניח שתי תפילין וגם ביד. וצריך לכוון בשעת הנחתן באותן שהן כתובין כתקנן בהן אני יוצא ידי חובתי ושאר הן כרצועה בעלמא.
<BR/>עוד הוסיף הרא"ש שואין כאן בל תוסיף, שזה אינו אלא בכגון שעושה שני בתים.
 
=== להניחם בנפרד ===
כתב ה'''רא"ש''' (הלכות תפילין י) שאין להניח שני זוגות התפילין בכיס אחד, לפי שאחד מהם חול. אלא צריך לעשות יעשה שני כיסים ובכל אחד סימן כדי שלא יתחלפו לו.


== שלחן ערוך ואחרונים ==
== שלחן ערוך ואחרונים ==