הבדלים בין גרסאות בדף "סדר פרשיות התפילין"

שורה 14: שורה 14:
=== שיטת רבנו תם ===
=== שיטת רבנו תם ===
'''רבנו תם''' המובא ב'''תוספות''' (ד"ה והקורא) הקשה על פירושו של רש"י, שלדבריו אינו מובן מדוע הברייתות חילקו את הפרשות לשתים-שתים, היה להן לומר ראשונה מימין ושלושת האחרונות משמאלה או איפכא, אבל אין סברה לחלק אותן לשתים, ולומר ששתים מימין ושתים משמאל.
'''רבנו תם''' המובא ב'''תוספות''' (ד"ה והקורא) הקשה על פירושו של רש"י, שלדבריו אינו מובן מדוע הברייתות חילקו את הפרשות לשתים-שתים, היה להן לומר ראשונה מימין ושלושת האחרונות משמאלה או איפכא, אבל אין סברה לחלק אותן לשתים, ולומר ששתים מימין ושתים משמאל.
<BR/>לכן מפרש רבנו תם, שאמנם קדש והיה כי יביאך הן מימין הקורא, אך שמע והיה אם שמוע שהן משמאל הן לא כסדר הזה, אלא שמע משמאל ואילו והיה אם שמוע מימינה, ונמצא שהסדר הוא קדש,  
<BR/>לכן מפרש רבנו תם, שאמנם קדש והיה כי יביאך הן מימין הקורא, אך שמע והיה אם שמוע שהן משמאל הכוונה ששמע משמאל ואילו והיה אם שמוע מימינה, ונמצא שהסדר הוא קדש, והיה כי, והיה אם, שמע, לפי נקודת מבטו של הקורא (ואילו מצד המניח מימינו לשמאלו זהו - שמע, והיה אם, והיה כי, קדש), כך שיוצא ששתי הפרשות שמתחילות ב'והיה' מונחות באמצע.
והיה כי, והיה אם, שמע, לפי נקודת מבטו של הקורא (ואילו מצד המניח מימינו לשמאלו זהו - שמע, והיה אם, והיה כי, קדש), כך שההוויות יהיו באמצע.
<BR/>ומה שסיימה הגמרא שהקורא קורא כסדרן מפרש ר"ת שאין הכוונה כסדר שכתובות בפרשה, אלא בא לומר שנקודת מבט הקורא היא הקובעת ולא נקודת מבט המניח, שהוא הקורא כסדר מימין לשמאל.
<BR/>ומה שסיימה הגמרא שהקורא קורא כסדרן מפרש ר"ת שאין הכוונה כסדר שכתובות בפרשה, אלא בא לומר שנקודת מבט הקורא היא הקובעת ולא נקודת מבט המניח, שהוא הקורא כסדר מימין לשמאל.
<BR/>והוסיף רבנו תם שכן היה מניח '''רב האי גאון''', ושכן הוא בתשובות הגאונים שכתב '''רבי יוסף טוב עלם'''.  
<BR/>והוסיף רבנו תם שכן היה מניח '''רב האי גאון''', ושכן הוא בתשובות הגאונים שכתב '''רבי יוסף טוב עלם'''.  
שורה 23: שורה 22:
==== האם סדר זה הוא גם בכתיבה ====
==== האם סדר זה הוא גם בכתיבה ====
{{להשלים}}
{{להשלים}}
== שלחן ערוך ואחרונים ==
== שלחן ערוך ואחרונים ==
[[קטגוריה: תפילין]]
[[קטגוריה: תפילין]]