הבדלים בין גרסאות בדף "נעילת דלת בשבת"

נוספו 98 בתים ,  12:04, 9 בפברואר 2017
אין תקציר עריכה
שורה 14: שורה 14:
'''רש"י''' (ד"ה כשיה וד"ה כשהיה) מבאר שהטעם שאסור לנעול בדלת אם אינה גבוהה מן הארץ הוא משום מחזי כבונה. אמנם כשיש לה ציר או היה לה ציר אין חשש מחזי כבונה, לפי שניכר שהיא דלת, וגם היא קשורה ותלויה.
'''רש"י''' (ד"ה כשיה וד"ה כשהיה) מבאר שהטעם שאסור לנעול בדלת אם אינה גבוהה מן הארץ הוא משום מחזי כבונה. אמנם כשיש לה ציר או היה לה ציר אין חשש מחזי כבונה, לפי שניכר שהיא דלת, וגם היא קשורה ותלויה.
<BR/>עוד הביא רש"י שם שיש מפרשים שהאיסור המדובר במשנה לנעול דלת הוא משום חפירה בארץ, אבל רש"י דחה הסבר זה, שאם כן מה מהני שהיה להם ציר והרי עכשיו אין להם ציר, וגם אתיא רק כר' יהודה שאמר [[דבר שאינו מתכוון אסור]]. אמנם ב'''רבנו חננאל''' משמע כדברי הפירוש שרש"י שלל, שכתב ר"ח שטעם ההיתר בשהיה להם ציר הוא מפני שאז אין סותמים את הדלת בדוחק, וממילא לא נחרץ חריץ.
<BR/>עוד הביא רש"י שם שיש מפרשים שהאיסור המדובר במשנה לנעול דלת הוא משום חפירה בארץ, אבל רש"י דחה הסבר זה, שאם כן מה מהני שהיה להם ציר והרי עכשיו אין להם ציר, וגם אתיא רק כר' יהודה שאמר [[דבר שאינו מתכוון אסור]]. אמנם ב'''רבנו חננאל''' משמע כדברי הפירוש שרש"י שלל, שכתב ר"ח שטעם ההיתר בשהיה להם ציר הוא מפני שאז אין סותמים את הדלת בדוחק, וממילא לא נחרץ חריץ.
<BR/>טעם אחר לאיסור הוזכר ב'''מאירי''' (קא א ד"ה אמר המאירי) בשם יש מפרשים שהחשש במשנה הוא משום טלטול, שכאשר הדלת קשורה ותלויה וגבוהה, הרי זו הכנה ויש עליה תורת כלי.
<BR/>טעם אחר לאיסור הוזכר ב'''מאירי''' (קא א ד"ה אמר המאירי) בשם יש מפרשים שהחשש במשנה הוא משום טלטול, וכאשר הדלת קשורה ותלויה וגבוהה, הרי זו הכנה ויש עליה תורת כלי.


===כמה גבוהה מן הארץ צריכה להיות הדלת===  
===כמה גבוהה מן הארץ צריכה להיות הדלת===  
שורה 29: שורה 29:


אבל ה'''רמב"ן''' במלחמות חלק עליו ותמה איך ייתכן לדחות סוגיה שלמה מן ההלכה בלא ראיה, וכתב שאם כדבריו שהמשנה אתיא כר' אליעזר, לא היה לה לגמרא להקשות כלום, שודאי לר' אליעזר בעי שתהיה גבוהה מן הארץ.
אבל ה'''רמב"ן''' במלחמות חלק עליו ותמה איך ייתכן לדחות סוגיה שלמה מן ההלכה בלא ראיה, וכתב שאם כדבריו שהמשנה אתיא כר' אליעזר, לא היה לה לגמרא להקשות כלום, שודאי לר' אליעזר בעי שתהיה גבוהה מן הארץ.
 
<BR/>גם ה'''ראב"ד''' דחה דברי הרז"ה וכתב לחלק שבדלת שבמוקצה


[[קטגוריה:בונה וסותר]]
[[קטגוריה:בונה וסותר]]