הבדלים בין גרסאות בדף "נעילת דלת בשבת"

נוספו 1,771 בתים ,  13:45, 8 בפברואר 2017
אין תקציר עריכה
שורה 22: שורה 22:


וב'''ירושלמי''' (עירובין י ח) כתב להדיא על המשנה שצריך שתהיה הדלת גבוהה מן הארץ ג' טפחים, ואם לאו הרי היא כארץ ואסור.
וב'''ירושלמי''' (עירובין י ח) כתב להדיא על המשנה שצריך שתהיה הדלת גבוהה מן הארץ ג' טפחים, ואם לאו הרי היא כארץ ואסור.
==הכרעת הפוסקים==
ה'''רי"ף''' (עירובין לג ב) העתיק את הגמרא כצורתה, ומבואר שסובר כן להלכה.
<BR/>ה'''רז"ה''' במקום העיר על דבריו, שלכאורה ממה שהצריכה הברייתא שיהיה קשור ותלוי, הרי זה נגד מה שפסקה הגמרא לגבי [[פקיקת חלון בשבת|פקק החלון]] שאין צריך קשור ותלוי, ועל כרחך צריך לומר שהמשנה והברייתא כאן הם לא להלכה, ואין צורך לא בקשור ותלוי ולא בגבוהה מן הארץ, אלא רק שהתקינו לשם כך. אמנם בעל המאור הרגיש בקושיה שיש על דבריו, שאם כן למה לא תירצה הגמרא את הסתירה בין המשנה לברייתא בפשיטות, לומר שהברייתא היא כר' אליעזר שמצריך קשור ותלוי והמשנה כרבנן. על זה כתב בעל המאור תירוץ, שהברייתא בלאו הכי סותרת את עצמה שכתוב בה גם שהדלת נגררת וגם שהיא גבוהה מן הארץ, ולכן בכל מקרה יש להעמיד בשיש או בשהיה לה ציר, וכתירוצי אביי ורבא.
<BR/>כלומר דעת בעל המאור להלכה שבדלת האמורה בסוגיה אין צורך לא בקשור ותלוי ולא בגבוהה מן הארץ.
אבל ה'''רמב"ן''' במלחמות חלק עליו ותמה איך ייתכן לדחות סוגיה שלמה מן ההלכה בלא ראיה, וכתב שאם כדבריו שהמשנה אתיא כר' אליעזר, לא היה לה לגמרא להקשות כלום, שודאי לר' אליעזר בעי שתהיה גבוהה מן הארץ.


[[קטגוריה:בונה וסותר]]
[[קטגוריה:בונה וסותר]]