הבדלים בין גרסאות בדף "נטיית אוהל וסתירתו בשבת"

אין תקציר עריכה
שורה 53: שורה 53:
==אוהל בלא מחיצות==
==אוהל בלא מחיצות==


==הוספה על אוהל עראי==
ה'''גמרא''' בכמה מקומות (שבת קכה ב, קלז ב, עירובין מד א) מביאה דברי רבה בר בר חנה בשם ר' יוחנן, שאף אסור לעשות אוהל עראי בשבת, מכל מקום להוסיף על אוהל עראי מותר, וזה כדעת חכמים החולקים על ר' אליעזר שאוסר אף הוספה על האוהל.
דוגמא להוספת אוהל עראי מובאת ב'''גמרא''' (עירובין קב א) לגבי ספינה שיש לה מוטות שראשם האחד נעוץ בדופן זו של הספינה, וראשם האחר בדופן השניה, והן מוטות ויוצרות כעין אוהל, ואומר רב עמרם בשם רב אסי שאם יש ברוחבם טפח הרי זה נחשב כבר לאוהל, ומותר חפרוס עליהם סדין בשבת, מפני שהוא אינו אלא מוסיף על אוהל קיים. וכן הדין אפילו כאשר אין ברחבם טפח, אלא שאין בין מוט לחבירו ג' טפחים, דאז אמרינן לבוד, ונחשב כבר לאוהל ויכול להוסיף עליו בשבת.
<BR/>עוד מובא שם מעשה, שלרב הונא היו אילים ורצה להגן עליהם במחצלת מפני השמש ביום, ואילו בלילה היה צורך להסיר הכיסוי כדי שיכנס אויר, והציע לו רב שכשמסלק את המחצלת קודם כניסת שבת, לא יסלקנה עד הסוף אלא ישייר בה טפח, ואז יהיה מותר לו בשבת לפרוס את כולה, מפני שאינו אלא מוסיף. 
===אם צריך טפח פרוס מלבד רוחב הכריכה===
'''רש"י''' (ד"ה כרוך בודיא) כתב שיגלול ויכרוך אותה מעל הגג וישייר בה טפח פרוסה.
[[קטגוריה:בונה וסותר]]
[[קטגוריה:בונה וסותר]]