631
עריכות
שורה 5: | שורה 5: | ||
למסקנת פשט הבבלי - נראה בצורה פשוטה שכבוד הבריות דוחה דרבנן, איסורי ממון, דאורייתא שב ואל תעשה, אולם כבוד הבריות לא דוחה דאורייתא בקום עשה. | למסקנת פשט הבבלי - נראה בצורה פשוטה שכבוד הבריות דוחה דרבנן, איסורי ממון, דאורייתא שב ואל תעשה, אולם כבוד הבריות לא דוחה דאורייתא בקום עשה. | ||
== מחלוקת רש"י-תוספות == | ==מחלוקת רש"י-תוספות== | ||
ב'''גמרא''' למדנו שכהן גדול ונזיר (שאסורים להיטמא) - צריכים להיטמא למת מצווה. {{ש}}וגם לומדים מ"ואחותו" שמי שבדרך למול את בנו או לשחוט את פסחו - צריך להיטמא למת מצווה. | ב'''גמרא''' למדנו שכהן גדול ונזיר (שאסורים להיטמא) - צריכים להיטמא למת מצווה. {{ש}}וגם לומדים מ"ואחותו" שמי שבדרך למול את בנו או לשחוט את פסחו - צריך להיטמא למת מצווה. | ||
שורה 23: | שורה 23: | ||
!בדרך למול את בנו או לשחוט פסחו שנטמא למת מצווה | !בדרך למול את בנו או לשחוט פסחו שנטמא למת מצווה | ||
|- | |- | ||
|תוספות | |תוספות, רשב"א, גאונים, | ||
רה"ג, רז"ה, ראב"ד | |||
|<u>מצוות שלא שוות בכל</u> - נדחות בפני כבוד הבריות '''אף בקום עשה''' | |<u>מצוות שלא שוות בכל</u> - נדחות בפני כבוד הבריות '''אף בקום עשה''' | ||
|לאו דאורייתא נדחה מפני כבוד הבריות '''בשב ואל תעשה''' | |לאו דאורייתא נדחה מפני כבוד הבריות '''בשב ואל תעשה''' | ||
|- | |- | ||
|רש"י | |רש"י, ריטב"א, רמב"ן | ||
רא"ש, מאירי, רמב"ם | |||
רי"ף | |||
|<u>אין כאן לימוד עקרוני</u> | |<u>אין כאן לימוד עקרוני</u> | ||
זה לא שכבוד הבריות "דוחה" משהו - אלא שבמקרה המסויים הזה של מת מצווה - אין חובה | זה לא שכבוד הבריות "דוחה" משהו - אלא שבמקרה המסויים הזה של מת מצווה - אין חובה |