הבדלים בין גרסאות בדף "מצוות צריכות כוונה"

נוספו 167 בתים ,  18:04, 4 ביוני 2020
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:


== סוגיות הגמרא ==
== סוגיות הגמרא ==
בשלוש מקומות בתלמוד מעוררת הגמרא את השאלה האם מצוות צריכות כוונה או לא.
בארבעה מקומות בתלמוד מעוררת הגמרא את השאלה האם מצוות צריכות כוונה או לא.
<BR/>ה'''משנה''' (ברכות ב א) אומרת שאדם הקורא בתורה אם כיוון ליבו לצאת ידי חובת קריאת שמע יצא, ומדייקת מזה ה'''גמרא''' (ברכות יג א) שדווקא אם כיוון ליבו יצא ידי חובה, אבל אם לא - לא. אם כן מדוייק שמצוות צריכות כוונה. אך מיד דוחה הגמרא ואומרת שמדובר שהוא קורא על מנת להגיה, והדרישה ממנו היא לכוון כדי לקרות בתורה, אבל לא חובה שיכוון לצאת ידי מצווה. ממילא נפלה הראיה שמצוות צריכות כוונה.
<BR/>ה'''משנה''' (ברכות ב א) אומרת שאדם הקורא בתורה אם כיוון ליבו לצאת ידי חובת קריאת שמע יצא, ומדייקת מזה ה'''גמרא''' (ברכות יג א) שדווקא אם כיוון ליבו יצא ידי חובה, אבל אם לא - לא. אם כן מדוייק שמצוות צריכות כוונה. אך מיד דוחה הגמרא ואומרת שמדובר שהוא קורא על מנת להגיה, והדרישה ממנו היא לכוון כדי לקרות בתורה, אבל לא חובה שיכוון לצאת ידי מצווה. ממילא נפלה הראיה שמצוות צריכות כוונה.


שורה 9: שורה 9:


המקום השלישי בגמרא (פסחים קיד ב), שם הגמרא לומדת מהמשנה שאמרה שמטבילין שני פעמים, ולומד מזה ריש לקיש שמצוות צריכות כוונה. ומסביר את דבריו, שהרי בפעם הראשונה הוא אוכל מרור שלא לשם מצווה, וממילא מברך בורא פרי האדמה, ואם כן למה מביאים לו פעם שניה שוב מרור? על כרחינו לומר שזה מפני שחוששים שלא כיוון לשם מצוה באכילה הראשונה, וכעת צריך להטביל שוב לשם מרור. אך הגמרא דוחה מיד ואומרת שייתכן ששני הטיבולים נועדו כדי שיהיה היכר לתינוקות ויתעוררו לשאול על הדבר.
המקום השלישי בגמרא (פסחים קיד ב), שם הגמרא לומדת מהמשנה שאמרה שמטבילין שני פעמים, ולומד מזה ריש לקיש שמצוות צריכות כוונה. ומסביר את דבריו, שהרי בפעם הראשונה הוא אוכל מרור שלא לשם מצווה, וממילא מברך בורא פרי האדמה, ואם כן למה מביאים לו פעם שניה שוב מרור? על כרחינו לומר שזה מפני שחוששים שלא כיוון לשם מצוה באכילה הראשונה, וכעת צריך להטביל שוב לשם מרור. אך הגמרא דוחה מיד ואומרת שייתכן ששני הטיבולים נועדו כדי שיהיה היכר לתינוקות ויתעוררו לשאול על הדבר.
מקור נוסף בגמרא (ראש השנה כח א) מובאים דברי רבא האומר שהתוקע בשופר על מנת לשיר יצא ידי חובה.