הבדלים בין גרסאות בדף "מנין שנות ערלה"

נוספו 333 בתים ,  14:06, 14 בנובמבר 2018
שורה 63: שורה 63:
{{להשלים}}
{{להשלים}}
ה'''טור'''  {{היברובוקס טוש"ע|6366|יורה דעה רצד}} סתם וכתב רק את דעת בעל המאור וסיעתו, שצריך בכל הנטיעות להמתין עד ט"ו בשבט, ורק פירות שחונטים אחר ט"ו בשבט של שנה רביעית מותרים. ולא הזכיר כלל דעת החולקים בזה.
ה'''טור'''  {{היברובוקס טוש"ע|6366|יורה דעה רצד}} סתם וכתב רק את דעת בעל המאור וסיעתו, שצריך בכל הנטיעות להמתין עד ט"ו בשבט, ורק פירות שחונטים אחר ט"ו בשבט של שנה רביעית מותרים. ולא הזכיר כלל דעת החולקים בזה.
<BR/>וכן ה'''שלחן ערוך''' {{היברובוקס טוש"ע|6813|רצד ד}} כתב רק דעה זו, שאין ג' השנים הללו נמנים מיום ליום, אלא אם נטע לפני ט"ז אב שהם מ"ד יום קודם ראש השנה, באופן שישנם י"ד יום לקליטה ועוד ל' יום להחשב כשנה, מונים לה עוד שתי שנים עד ראש השנה השלישי, ואם נטע ביום ט"ז אב ואילך צריך למנות שלוש שנים מראש חודש תשרי. בין כך ובין כך, כל הפירות שיחנטו קודם ט"ו בשבט של שנה רביעית עדיין הם ערלה, ומכאן ואילן רבעי. והחונטים בין ט"ו בשבט של רביעית לט"ו בשבט של חמישית יש להם דין רבעי, ולאחר ט"ו בשבט של חמישית הן חולין גמורים.
 
ה'''שלחן ערוך''' {{היברובוקס טוש"ע|6813|רצד ד}} כתב בתחילה אופן מנין הג' שנים, שאין ג' השנים הללו נמנים מיום ליום, אלא אם נטע לפני ט"ז אב שהם מ"ד יום קודם ראש השנה, באופן שישנם י"ד יום לקליטה ועוד ל' יום להחשב כשנה, מונים לה עוד שתי שנים עד ראש השנה השלישי, ואם נטע ביום ט"ז אב ואילך צריך למנות שלוש שנים מראש חודש תשרי. <BR/>
אמנם בהמשך דבריו (ה) כתב, שדין זה שאוסרים את כל הפירות שחנטו קודם ט"ו בשבט של רביעית, הוא דווקא בנטיעה שהקלנו עליה בתחילתה להחשיב לה ל' ימים כשנה, בה החמרנו בסופה לאסור הפירות עד ט"ו בשבט, אבל בשאר נטיעות לא, כלומר זהו כדעת הרמב"ם (או הראב"ד), שהביא אותה השלחן ערוך כדעה סתמית. ובסוף דבריו כתב שיש אומרים דלא שנא, כלומר שבכל הנטיעות יש להחמיר לאסור פירותיהן שחנטו קודם ט"ו בשבט.


== הערות שוליים ==
== הערות שוליים ==