הבדלים בין גרסאות בדף "מנין שנות ערלה"

נוספו 160 בתים ,  16:36, 28 באוקטובר 2018
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{להשלים|כל הסוגיה=כן}}
{{להשלים|כל הסוגיה=כן}}
{{מקורות|ראש השנה א א|ראש השנה ט ב - י ב||מעשר שני ונטע רבעי ט ח-יב|יורה דעה רצד ד}}
{{מקורות|ראש השנה א א|ראש השנה ט ב - י ב|שביעית ב ד|מעשר שני ונטע רבעי ט ח-יב|יורה דעה רצד ד}}
== סוגית הגמרא ומחלוקת התנאים ==
== סוגית הגמרא ומחלוקת התנאים ==
=== ראש השנה לנטיעה ===
=== ראש השנה לנטיעה ===
שורה 28: שורה 28:


בעל המאור חלק על שיטה זו וכתב שדין זה שפירות הערלה אסורים אף בשנה הרביעית עד ט"ו בשבט, מדבר על כל הנטיעות, גם אלו שעברו להן שלוש שנים שלמות מיום ליום, עדיין פירותיהן שהנצו עד ט"ו בשבט של שנה רביעית אסורים משום ערלה.
בעל המאור חלק על שיטה זו וכתב שדין זה שפירות הערלה אסורים אף בשנה הרביעית עד ט"ו בשבט, מדבר על כל הנטיעות, גם אלו שעברו להן שלוש שנים שלמות מיום ליום, עדיין פירותיהן שהנצו עד ט"ו בשבט של שנה רביעית אסורים משום ערלה.
<BR/>לשיטה זו הסכים ה'''ר"ן''' (דפי הרי"ף ב ב ד"ה והא דאמרינן), והסביר טעם בדבר, שכל שהוא חונט בין ראש השנה לט"ו בשבט, הוא מחמת יניקת המים שלפני ראש השנה, ומאותה יניקה חנטו הפירות הללו. ממילא לא שייך לחלק בין ניטע תוך ל' יום לניטע קודם ל' יום.
<BR/>לשיטה זו הסכימו ה'''רשב"א''' (ראש השנה י א ד"ה ונטיעות) וה'''ר"ן''' (דפי הרי"ף ב ב ד"ה והא דאמרינן), והסבירו טעם בדבר, שכל שהוא חונט בין ראש השנה לט"ו בשבט, הוא מחמת יניקת המים שלפני ראש השנה, ומאותה יניקה חנטו הפירות הללו. ממילא לא שייך לחלק בין ניטע תוך ל' יום לניטע קודם ל' יום. וכן הסכים ה'''ריטב"א''' (י א ד"ה הילכך נראה).


== הערות שוליים ==
== הערות שוליים ==