הבדלים בין גרסאות בדף "מוקצה מחמת מיאוס"

נוספו 701 בתים ,  12:17, 28 ביוני 2016
אין תקציר עריכה
מ
שורה 27: שורה 27:
<BR/>כן כתבו להלכה גם ה'''טור''' (אורח חיים רעט) וה'''שלחן ערוך''' (רעט ו).
<BR/>כן כתבו להלכה גם ה'''טור''' (אורח חיים רעט) וה'''שלחן ערוך''' (רעט ו).


====שיטת הרמב====
כמו כן פסקו הפוסקים להלכה כרבה ורב יוסף שאף נר של נפט מותר לטלטלו. כן הוא ב'''רמב''' (כה יא) וב'''רא"ש''' (ג כב) וב'''טור''' שם וב'''שלחן ערוך''' (ו).
ויש להעיר שה'''רי"ף''' השמיט מחלוקת זו ולא הזכיר נר של נפט כלל.


====מוקצה מחמת מיאוס שאינו עליו תורת כלי====
====מוקצה מחמת מיאוס שאינו עליו תורת כלי====
שורה 33: שורה 34:
<BR/>ולכאורה נראה שכוונתו דווקא בכלי שמלאכתו לאיסור, דומיא דנר דאיירי בה הגמרא, אבל כלי שמלאכתו להיתר, אף שמאוס הוא מותר לטלטלו אף שלא לצורך גופו או מקומו, אלא מחמה לצל וכד'. אבל ה'''פרי מגדים'''' (אשל אברהם יג) למד בדבריו שכל מוקצה מחמת מיאוס, אפילו שמלאכתו להיתר, אסור לטלטלו שלא לצורך גופו ומקומו.
<BR/>ולכאורה נראה שכוונתו דווקא בכלי שמלאכתו לאיסור, דומיא דנר דאיירי בה הגמרא, אבל כלי שמלאכתו להיתר, אף שמאוס הוא מותר לטלטלו אף שלא לצורך גופו או מקומו, אלא מחמה לצל וכד'. אבל ה'''פרי מגדים'''' (אשל אברהם יג) למד בדבריו שכל מוקצה מחמת מיאוס, אפילו שמלאכתו להיתר, אסור לטלטלו שלא לצורך גופו ומקומו.


ה'''רמב"ם''' (שבת כה יא) כתב שכל המוקצה מחמת מיאוסו כנר של נפט וכלי הצואה מותר לטלטלן בשבת אם הוצרך להן. משמע מדבריו לכאורה שגם מוקצה מחמת מיאוס אינו מותר בטלטול אלא לצורך, וכן למד מדבריו לדינא ה'''פרי מגדים''' שם. 
==תלא דבישרא==
==תלא דבישרא==
ה'''גמרא''' (שבת קמ ב) מביאה דברי ר' חייא בר אשי בשם רב ש'תליא דבשרא' מותר לטלטלו אבל 'תליא דכוורי' אסור לטלטלו. כלומר, בשר התלוי  
ה'''גמרא''' (שבת קמ ב) מביאה דברי ר' חייא בר אשי בשם רב ש'תליא דבשרא' מותר לטלטלו אבל 'תליא דכוורי' אסור לטלטלו. כלומר, בשר התלוי