הבדלים בין גרסאות בדף "לעבור מאחורי בית הכנסת בשעת התפילה"

אין תקציר עריכה
שורה 13: שורה 13:
ה'''רי"ף''' (ג ב) הביא את המימרא של ריב"ל הנ"ל מיד בסמוך אחר ה[[תפילה מאחורי בית הכנסת|איסור להתפלל מאחורי בית הכנסת]], אף שבגמרא לא הוזכרו בסמיכות זה לזה. כנראה שהרי"ף לומד שיש קשר בין הדברים.
ה'''רי"ף''' (ג ב) הביא את המימרא של ריב"ל הנ"ל מיד בסמוך אחר ה[[תפילה מאחורי בית הכנסת|איסור להתפלל מאחורי בית הכנסת]], אף שבגמרא לא הוזכרו בסמיכות זה לזה. כנראה שהרי"ף לומד שיש קשר בין הדברים.


'''רבנו יונה''' (ג ב ד"ה אמר ר' יהושע בן לוי) כותב שמסוגיה זו ראיה לכאורה לשיטת רש"י שפירש בסוגיה שם שאחורי בית הכנסת הוא מהצד ששם הפתחים, שהרי כאן מוכח שהחשש הוא רק שעובר בסמוך לפתח, כי הטעם הוא מפני החשד שיאמרו שפורק מעליו עול תפילה<ref>יש להעיר, שדווקא ברש"י משמע שמדובר שעובר בצד שאין בו פתח, שהרי רש"י כתב שנראה שמבריח עצמו מפתח בית הכנסת שבמזרח, כלומר שהוא לא עובר במזרח אלא במערב.</ref>.
'''רבנו יונה''' (ג ב ד"ה אמר ר' יהושע בן לוי) כותב שמסוגיה זו ראיה לכאורה לשיטת רש"י שפירש בסוגיה שם שאחורי בית הכנסת הוא מהצד ששם הפתחים, שהרי כאן מוכח שהחשש הוא רק שעובר בסמוך לפתח, כי הטעם הוא מפני החשד שיאמרו שפורק מעליו עול תפילה<ref>יש להעיר, שדווקא ברש"י משמע שמדובר שעובר בצד שאין בו פתח, שהרי רש"י כתב שנראה שמבריח עצמו מפתח בית הכנסת שבמזרח, כלומר שהוא לא עובר במזרח אלא במערב, וכן דייק הגר"א בדעת רש"י. עוד יש להעיר, שדעת רש"י עצמו בסוגית תפילה מאחורי בית הכנסת נתונה במחלוקת האם כוונתו לצד הפתח או לצד ארון הקודש. כמבואר [[תפילה מאחורי בית הכנסת|שם בסוגיה]].</ref>.
<BR/>והוסיף וכתב שלדעת ר"י שמפרש שם שאחורי בית הכנסת הוא הצד ללא הפתח, צריך ליישב ולומר, שפעמים קורא אחורי בית הכנסת לצד זה ופעמים לצד זה.
<BR/>והוסיף וכתב שלדעת ר"י שמפרש שם שאחורי בית הכנסת הוא הצד ללא הפתח, צריך ליישב ולומר, שפעמים קורא אחורי בית הכנסת לצד זה ופעמים לצד זה.