הבדלים בין גרסאות בדף "להיכנס שני פתחים בבית הכנסת"

אין תקציר עריכה
 
(6 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 14: שורה 14:
כן פירשו גם ה'''מאירי''' (ד"ה בשעה), '''ר"י לוניל''' {{מקור}}, '''הרא"ה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=46470&st=&pgnum=16 (ח א ד"ה אמר רב חסדא)], '''ר"י שירליאון''' {{מקור}}, '''אור זרוע''' (א קריאת שמע י) בשם רבו, וכן משמע ב'''ארחות חיים''' (תפילה סח).
כן פירשו גם ה'''מאירי''' (ד"ה בשעה), '''ר"י לוניל''' {{מקור}}, '''הרא"ה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=46470&st=&pgnum=16 (ח א ד"ה אמר רב חסדא)], '''ר"י שירליאון''' {{מקור}}, '''אור זרוע''' (א קריאת שמע י) בשם רבו, וכן משמע ב'''ארחות חיים''' (תפילה סח).


ה'''רא"ש''' (א ז) אומר שדברי הירושלמי הנ"ל מוכיחים לא כמו פירוש התוס', שהלשון 'צריך להיכנס לפנים משני דלתות' משמע שהוא מרחק ולא זמן. גם ב'''תוספות רא"ש''' בתחילת דבריו מפרש לענין שהות זמן, אך מיד כותב שמהירושלמי משמע שהוא גדר מקום ולא גדר זמן.
ה'''רא"ש''' (א ז) אומר שדברי הירושלמי הנ"ל מוכיחים לא כמו פירוש התוס', שהלשון 'צריך להיכנס לפנים משני דלתות' משמע שהוא מרחק ולא זמן. גם ב'''תוספות רא"ש''' בתחילת דבריו מפרש לענין שהות זמן, אך מיד כותב שמהירושלמי משמע שהוא גדר מקום ולא גדר זמן. וכן כתב ה'''טור''' (אורח חיים צ).
<BR/>'''רבנו יונה''' (ד א ד"ה לעולם) הביא פירושו של רש"י, אך כותב שזהו דווקא בזמנם שלא היו להם מקומות קבועים בבית הכנסת, אבל עכשיו שיש מקומות קבועים ויושב במקומו הקבוע, אין פגם בכך שיושב סמוך לפתח. ובסוף דבריו הביא גם שיש מפרשים שזהו שהות זמן לפני התפילה.
<BR/>'''רבנו יונה''' (ד א ד"ה לעולם) הביא פירושו של רש"י, אך כותב שזהו דווקא בזמנם שלא היו להם מקומות קבועים בבית הכנסת, אבל עכשיו שיש מקומות קבועים ויושב במקומו הקבוע, אין פגם בכך שיושב סמוך לפתח. ובסוף דבריו הביא גם שיש מפרשים שזהו שהות זמן לפני התפילה.


שורה 23: שורה 23:
ה'''רי"ף''' (ד א) וה'''רמב"ם''' (תפילה ח ב) סתמו כלשון הגמרא, וניתן לפרש בדבריהם כשני הפירושים.
ה'''רי"ף''' (ד א) וה'''רמב"ם''' (תפילה ח ב) סתמו כלשון הגמרא, וניתן לפרש בדבריהם כשני הפירושים.


== ביאור וגדר שיטת רש"י וסייעתו ==
== שלחן ערוך ואחרונים ==
'''רבנו יונה''' אף שמסכים הוא לשיטת רש"י, מ"מ כותב
ב'''שלחן ערוך''' (אורח חיים צ כ) הובאו שני הפירושים. את הפירוש הראשון (של רש"י) הוא מחלק לשניים, שיש מפרשים שהוא מצד משוי ישיבת בית הכנסת, ולפי זה אם יש לו מקום קבוע אין בכך כלום. ויש מפרשים שהוא מצד היסח הדעת כשמתסכל ברה"ר, ולפי זה אם פתח בית הכנסת אינו פונה לרה"ר אין בכך כלום. ולבסוף מביא את פירוש התוספות ששני פתחים הוא שיעור זמן, שלא ימהר להתפלל. ומסיים השלחן ערוך שנכון לחוש לכל הפירושים.
ה'''טור''' כותב בשם ה'''מהר"ם מרוטנבורג''' שכל דין זה אמור דווקא בבית כנסת שפתחו סמוך לרשות הרבים, שאז יש חשש שייתן עיניו בנעשה ברה"ר ולא יכוון בתפילתו, אך אם הפתח פונה לחדר אחר או לעזרה, אין בזה חשש, וכן הוא ב'''שלטי גיבורים''' (ד א ג) משמו. וכן מובא גם ב'''ראבי"ה''' (א ברכות יט).
 
<BR'/>ה'''טור''' עצמו חולק על זה וסובר שמהפסוק לא משמע כן, אלא גם כאשר אין הפתח פונה לרה"ר. וכן ב'''אגור''' (ברכות קלט) כותב שמהירושלמי משמע שאין לחלק בהכי.
=== בית כנסת הפתוח לרשות הרבים ===
ב'''הגהות מיימוניות''' (תפילה ח ג) וב'''טור''' (אורח חיים צ) כתוב בשם ה'''מהר"ם מרוטנבורג''' שכל דין זה אמור דווקא בבית כנסת שפתחו סמוך לרשות הרבים, שאז יש חשש שייתן עיניו בנעשה ברה"ר ולא יכוון בתפילתו, אך אם הפתח פונה לחדר אחר או לעזרה, אין בזה חשש, וכן הוא ב'''שלטי גיבורים''' (ד א ג) משמו. וכן מובא גם ב'''ראבי"ה''' (א ברכות יט).
<BR/>ה'''טור''' עצמו חולק על זה וסובר שמהפסוק לא משמע כן, אלא גם כאשר אין הפתח פונה לרה"ר. וכן מהירושלמי משמע שאינו ענין דווקא לפתיחת הפתח.
<BR/>גם ב'''אגור''' (ברכות קלט) כותב שמהירושלמי משמע שאין לחלק בהכי.
 
ה'''בית חדש''' (יג) כותב לתרץ דברי המהר"ם מרוטנבורג, שס"ל שזוהי מחלוקת בין הבבלי והירושלמי, שהבבלי תולה במילת 'דלתותי', ואילו הבבלי תולה במילת 'פתחי' והוא פתחים דווקא כשפתוח לרה"ר. וס"ל דהלכה כהבבלי. והוסיף הב"ח שגם הירושלמי כוונתו שכשבונים בית כנסת, יש לבנותו באופן שאין הוא פתוח ישירות לרה"ר, אלא דלת לפנים מדלת כמו ההיכל בבית המקדש.


=== שיעור שני פתחים ===
=== שיעור שני פתחים ===
ה'''תוספות''' כותבים ששיעור שני פתחים הוא שמונה אמות, אבל ב'''ארחות חיים''' כתוב שדי בשמונה טפחים, וכך נקט ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים צ כ). ב'''ביאור הגר"א''' (כט) מציין לזה מקור מהדין של מזוזה, ש[[שיעור פתח החייב במזוזה הוא ד' טפחים]].
ה'''תוספות''' כותבים ששיעור שני פתחים הוא שמונה אמות, אבל ב'''ארחות חיים''' {{מקור}} כתוב שדי בשמונה טפחים, וכך נקט ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים צ כ). ב'''ביאור הגר"א''' (כט) מציין לזה מקור מהדין של מזוזה, ש[[שיעור פתח החייב במזוזה הוא ד' טפחים]].


=== גדר שני פתחים לשיטת התוספות ===
=== גדר שיעור זמן של שני פתחים ===
ה'''מאירי''' כותב ששיעור זמן של שני פתחים, הוא כדי שייכנס פעמיים לבית הכנסת ויגיע למקומו.
ה'''מאירי''' כותב ששיעור זמן של שני פתחים, הוא כדי שייכנס פעמיים לבית הכנסת ויגיע למקומו. <BR/>ב'''רשב"א''' (חידושי אגדות ח א ד"ה אמר רב חסדא) משמע ששני פתחים דנקט, זהו רק משו ם לשון הפסוק, והעיקר היא הכוונה, כמו החסידים הראשונים שהיו שוהים שעה אחת ומתפללים.


== שלחן ערוך ואחרונים ==
ב'''שלחן ערוך''' (אורח חיים צ כ) הובאו שני הפירושים. את הפירוש הראשון (של רש"י) הוא מחלק לשניים, שיש מפרשים שהוא מצד משוי ישיבת בית הכנסת, ולפי זה אם יש לו מקום קבוע אין בכך כלום. ויש מפרשים שהוא מצד היסח הדעת כשמתסכל ברה"ר, ולפי זה אם פתח בית הכנסת אינו פונה לרה"ר אין בכך כלום. ולבסוף מביא את פירוש התוספות ששני פתחים הוא שיעור זמן, שלא ימהר להתפלל. ומסיים השלחן ערוך שנכון לחוש לכל הפירושים.


[[קטגוריה: תפילה]]
[[קטגוריה: תפילה]]