הבדלים בין גרסאות בדף "כורך"

נוספו 574 בתים ,  10:42, 9 באפריל 2017
אין תקציר עריכה
שורה 8: שורה 8:
מסיימת הגמרא שכיון שלא הוכרעה הלכה אם כהלל או כרבנן, יש לאכול בתחילה מצה לבד בברכה, ולאחר מכן מרור לבדו בברכה, ולאחר מכן מצה ומרור יחד בלא ברכה.<BR/>ומבארים הראשונים שאם היה כורך שניהם יחד תחילה, היה טעם המרור מבטל את המצה, לפי ש[[המרור היום, בזמן שאין בית המקדש קיים, הוא מדרבנן]], ואילו המצה מדאורייתא. ואם היה אוכל מצה בתחילה ואחר כך כורך, היתה המצה מבטלת את המרור, שהרי כעת המצה רשות והמרור מדרבנן. אמנם אם היתה הלכה כהלל, כן היה ראוי לעשות, לאכול מצה ואחר כך כורך, לפי שלשיטתו גם הכריכה היא חובה, ואין המצה שבה מבטלת את המרור.  
מסיימת הגמרא שכיון שלא הוכרעה הלכה אם כהלל או כרבנן, יש לאכול בתחילה מצה לבד בברכה, ולאחר מכן מרור לבדו בברכה, ולאחר מכן מצה ומרור יחד בלא ברכה.<BR/>ומבארים הראשונים שאם היה כורך שניהם יחד תחילה, היה טעם המרור מבטל את המצה, לפי ש[[המרור היום, בזמן שאין בית המקדש קיים, הוא מדרבנן]], ואילו המצה מדאורייתא. ואם היה אוכל מצה בתחילה ואחר כך כורך, היתה המצה מבטלת את המרור, שהרי כעת המצה רשות והמרור מדרבנן. אמנם אם היתה הלכה כהלל, כן היה ראוי לעשות, לאכול מצה ואחר כך כורך, לפי שלשיטתו גם הכריכה היא חובה, ואין המצה שבה מבטלת את המרור.  


==אם צריך לטובלו בחרוסת==
==טבילה בחרוסת==
==אם צריך הסבה==
כתב ה'''ראבי"ה''' (ב פסחים תקכה) שמצא בדברי '''רש"י''' (דרוש מקור) שגם את כריכת המרור במצה צריך לטבול בחרוסת, וכתב על זה הראבי"ה שלא נהירא, לפי שלא מצאנו אלא שני טיבולין ולא שלוש. אבל ה'''רא"ש''' (פסחים י כז) כתב שיש לטובלו בחרוסת שכן היה הלל עושה עם קרבן פסח. גם ה'''רמב"ם''' (חמץ ומצה ח ח) כתב שמטבלו בחרוסת, וכתב ה'''בית יוסף''' (תעה ד"ה וכן כתב) שכן נהגו.
 
 
==הסבה==
==מאיזו מצה בוצע==
==מאיזו מצה בוצע==
==היסח הדעת==
==היסח הדעת==