הבדלים בין גרסאות בדף "כוונה בקריאת שמע"

שורה 4: שורה 4:
=== ברייתא ראשונה ===
=== ברייתא ראשונה ===
בעניין כוונה בקריאת שמע, מובאות ב'''גמרא''' (יג ב) מספר ברייתות:
בעניין כוונה בקריאת שמע, מובאות ב'''גמרא''' (יג ב) מספר ברייתות:
<BR/>ברייתא ראשונה לומדת את חובת הכוונה מהמילים 'על לבבך'. לדעת ר' אליעזר מכאן ואילך אין צריך כוונה<ref>לדעת '''רש"י''' (ד"ה עד כאן) הכוונה עד 'על לבבך' כלומר שני פסוקים בלבד, ואילו לפי '''תוספות''' (ד"ה עד כאן) עד בכל מאדך, כלומר שלושה פסוקים.</ref>, שהרי נאמר בתחילת הפסוק 'והיו הדברים האלה' משמע פסוק זה בלבד.  
<BR/>ברייתא ראשונה לומדת את חובת הכוונה מהמילים 'על לבבך'. לדעת ר' אליעזר מכאן ואילך אין צריך כוונה<ref>לדעת '''רש"י''' (ד"ה עד כאן) הכוונה עד 'על לבבך' כלומר שלושה פסוקים, ואילו לפי '''תוספות''' (ד"ה עד כאן) עד בכל מאדך, כלומר שני פסוקים בלבד.</ref>, שהרי נאמר בתחילת הפסוק 'והיו הדברים האלה' משמע פסוק זה בלבד.  
<BR/>ואילו לר' עקיבא כל הפרשה צריכה כוונה, שנאמר: 'אשר אנכי '''מצוך היום''' על לבבך', משמע כל שמצווהו גם מכאן ואילך, ומ"מ לא יותר מפרשה ראשונה, שהרי כתיב 'והיו הדברים האלה', אלה ולא אחרים.
<BR/>ואילו לר' עקיבא כל הפרשה צריכה כוונה, שנאמר: 'אשר אנכי '''מצוך היום''' על לבבך', משמע כל שמצווהו גם מכאן ואילך, ומ"מ לא יותר מפרשה ראשונה, שהרי כתיב 'והיו הדברים האלה', אלה ולא אחרים.
<BR/>רבה בר בר חנה בשם ר' יוחנן פוסק הלכה כר' עקיבא.
<BR/>רבה בר בר חנה בשם ר' יוחנן פוסק הלכה כר' עקיבא.