הבדלים בין גרסאות בדף "כבוש"

נוספו 264 בתים ,  20:11, 5 ביוני 2016
אין תקציר עריכה
שורה 40: שורה 40:
גם '''הרשב"א''' בתשובה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14649&st=%D7%AA%D7%A7%D7%99%D7%93&pgnum=226 (א תקיד)] אומר שכבישה נוצרת רק על ידי דברים חריפים, כמלח וחומץ וכיוצא בהם.
גם '''הרשב"א''' בתשובה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14649&st=%D7%AA%D7%A7%D7%99%D7%93&pgnum=226 (א תקיד)] אומר שכבישה נוצרת רק על ידי דברים חריפים, כמלח וחומץ וכיוצא בהם.


'''בבית יוסף''' (יורה דעה קה א) מובאים דברי '''הגהות מיימוניות''' (מאכלות אסורות טו לא, מדפוס שאינו מצוי בידינו), שמייחסים גם '''לרא"ש''' את דעת רש"י והרשב"א. הבית יוסף מקשה שלא יתכן שהרא"ש סבר כך, שהרי הוא הביא ראיה לענין זמן הכבישה מבשר בחלב (ראו לעיל), ואם כן ברור שהוא סובר שגם בחלב, שאינו חריף, שייך דין כבוש. '''הש"ך''' (יורה דעה קה ב) כתב שחייבים לומר שאין הכוונה לרא"ש שלנו ומציע שמדובר '''ברא"ש מפליז"א''' או '''הרא"ש מלוניל'''.
'''בבית יוסף''' (יורה דעה קה א) מובאים דברי '''הגהות מיימוניות''' (מאכלות אסורות טו לא, מדפוס שאינו מצוי בידינו), שמייחסים גם '''לרא"ש''' את דעת רש"י והרשב"א. הבית יוסף מקשה שלא יתכן שהרא"ש סבר כך, שהרי הוא הביא ראיה לענין זמן הכבישה מבשר בחלב (ראו לעיל), ואם כן ברור שהוא סובר שגם בחלב, שאינו חריף, שייך דין כבוש. '''הש"ך''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9731&st=&pgnum=441 (יורה דעה קה ב)] כתב שחייבים לומר שאין הכוונה לרא"ש שלנו ומציע שמדובר '''ברא"ש מפליז"א''' או '''הרא"ש מלוניל'''.


====שיטת המרדכי והרא"ש====
====שיטת המרדכי והרא"ש====


'''המרדכי''' חולק במפורש על שיטת רש"י, ואומר שמאכל ששהה בכל דבר לח נקרא כבוש. הוא מוכיח את דבריו מהמשנה בשביעית (ז, ז), שמדברת על ורד שנכבש בשמן, ומכאן עולה שגם בשמן שאינו חריף יש דין של כבישה. כפי שהובא לעיל, '''בית יוסף''' מדייק שגם '''הרא"ש''' סובר שיש דין כבוש בכל דבר, מכך שהוא מביא ראיה לענין כבוש מבשר שנשרה בחלב.
'''המרדכי''' חולק במפורש על שיטת רש"י, ואומר שמאכל ששהה בכל דבר לח נקרא כבוש. הוא מוכיח את דבריו מהמשנה בשביעית [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9684&st=&pgnum=377 (ז, ז)], שמדברת על ורד שנכבש בשמן, ומכאן עולה שגם בשמן שאינו חריף יש דין של כבישה. כפי שהובא לעיל, '''בית יוסף''' מדייק שגם '''הרא"ש''' סובר שיש דין כבוש בכל דבר, מכך שהוא מביא ראיה לענין כבוש מבשר שנשרה בחלב.


===פסיקת ההלכה===
===פסיקת ההלכה===
שורה 57: שורה 57:
===בשר בחלב===
===בשר בחלב===


בשונה משאר האיסורים, בבשר בחלב האיסור מדאורייתא הוא דוקא אם הבשר והחלב התבשלו יחד (שלחן ערוך יורה דעה פז א). לעיל הובאה גמרא בחולין (קח א), שאומרת שבשר וחלב שהושרו יחד כל היום מותרים, בניגוד לשאר איסורים, ו'''הרא"ש''' דייק ממנה ששיעור הכבישה הוא מעת לעת. מכאן עולה שאף על פי שכבוש הושווה למבושל, הכבישה אינה נחשבת כבישול לענין בשר שנכבש בחלב, והבשר יהיה אסור רק מדרבנן, וכן כתב '''רמ"א''' בשלחן ערוך (יורה דעה קה א).
בשונה משאר האיסורים, בבשר בחלב האיסור מדאורייתא הוא דוקא אם הבשר והחלב התבשלו יחד [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9731&st=&pgnum=350 (שלחן ערוך יורה דעה פז א)]. לעיל הובאה גמרא במסכת פסחים [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=4&daf=44b&format=pdf (מד ב)], שאומרת שבשר וחלב שהושרו יחד כל היום מותרים, בניגוד לשאר איסורים, ו'''הרא"ש''' דייק ממנה ששיעור הכבישה הוא מעת לעת. מכאן עולה שאף על פי שכבוש הושווה למבושל, הכבישה אינה נחשבת כבישול לענין בשר שנכבש בחלב, והבשר יהיה אסור רק מדרבנן, וכן כתב '''רמ"א''' בשלחן ערוך (יורה דעה קה א).


===החלק במאכל שנאסר===
===החלק במאכל שנאסר===
21

עריכות