הבדלים בין גרסאות בדף "כבוש"

נוספו 48 בתים ,  17:42, 24 במאי 2016
אין תקציר עריכה
שורה 13: שורה 13:
'''בגמרא''' [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=31&daf=111b&format=pdf (חולין קיא ב)] מובאת מימרא בשם שמואל: "מליח – הרי הוא כרותח, כבוש – הרי הוא כמבושל". הגמרא מביאה את דברי רבין, שאומר שר' יוחנן חולק על שמואל, אולם אביי מוכיח שלא ייתכן שר' יוחנן סבר כך, ונראה שלמסקנה הגמרא סבורה שגם ר' יוחנן מסכים שכבוש הוא כמבושל.
'''בגמרא''' [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=31&daf=111b&format=pdf (חולין קיא ב)] מובאת מימרא בשם שמואל: "מליח – הרי הוא כרותח, כבוש – הרי הוא כמבושל". הגמרא מביאה את דברי רבין, שאומר שר' יוחנן חולק על שמואל, אולם אביי מוכיח שלא ייתכן שר' יוחנן סבר כך, ונראה שלמסקנה הגמרא סבורה שגם ר' יוחנן מסכים שכבוש הוא כמבושל.


בסוגיה אחרת דנה הגמרא [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=31&daf=97b&format=pdf (חולין צז ב)] בשאלה אם מליח אוסר את כל המאכל, כמו בבישול, או רק בכדי קליפה כמו צלי. הגמרא מדייקת מכך שכבוש מושווה למבושל ואילו מליח מושווה לרותח, ומסיקה שבמליח הכוונה לרתיחה של צלי. מכאן עולה בפשטות שההשוואה בין כבישה לבישול מחדשת שכבישה לא רק נותנת טעם, אלא גם מבליעה את הטעם בכל המאכל (ולא רק בכדי קליפה), וכך כתב '''הרשב"א''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=9381&st=%u05DB%u05D1%u05D5%u05E9 (תורת הבית הארוך ד א)]. לפי זה מבאר '''הנודע ביהודה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14661&st=&pgnum=79 (קמא, יורה דעה כו)] שגם לדעת רבין אליבא דר' יוחנן, שאמר שכבוש אינו כמבושל, כבישה נותנת טעם ואוסרת, אלא שהיא מבליעה רק כדי קליפה.
בסוגיה אחרת דנה הגמרא [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=31&daf=97b&format=pdf (חולין צז ב)] בשאלה אם מליח אוסר את כל המאכל, כמו בבישול, או רק בכדי קליפה כמו צלי. הגמרא מדייקת מכך שכבוש מושווה למבושל ואילו מליח מושווה לרותח, ומסיקה שבמליח הכוונה לרתיחה של צלי. מכאן עולה בפשטות שההשוואה בין כבישה לבישול מחדשת שכבישה לא רק נותנת טעם, אלא גם מבליעה את הטעם בכל המאכל (ולא רק בכדי קליפה), וכך כתב '''הרשב"א''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=9381&st=%u05DB%u05D1%u05D5%u05E9 (תורת הבית הארוך ד א)]. לפי זה מבאר '''הנודע ביהודה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14661&st=&pgnum=79 (קמא, יורה דעה כו, בד"ה 'ועכ"פ אפילו מה שנאסר')] שגם לדעת רבין אליבא דר' יוחנן, שאמר שכבוש אינו כמבושל, כבישה נותנת טעם ואוסרת, אלא שהיא מבליעה רק כדי קליפה.




21

עריכות