הבדלים בין גרסאות בדף "טעות בתפילות שבת"

נוספו 1,007 בתים ,  14:18, 20 בינואר 2016
שורה 31: שורה 31:
==התפלל של חול בשבת וסיים תפילתו==
==התפלל של חול בשבת וסיים תפילתו==
ה'''גמרא''' (שבת כד א) אומרת שימים שיש בהם קרבן מוסף, כגון ראש חודש וחוה"מ, צריך להזכיר מעין המאורע בעבודה, ואם לא הזכיר מחזירים אותו. והנה הגמרא לא הזכירה הדין בשבת, אבל כתב ה'''בית יוסף''' (אורח חיים רסח) שה"ה לשבת שחוזר, דלא גרע מר"ח וחול המועד שמחזירים אותו. וכתב שכן גם דעת ה'''רמב"ם''' (שבת י ז) וה'''סמ"ג''' (עשין קא).  
ה'''גמרא''' (שבת כד א) אומרת שימים שיש בהם קרבן מוסף, כגון ראש חודש וחוה"מ, צריך להזכיר מעין המאורע בעבודה, ואם לא הזכיר מחזירים אותו. והנה הגמרא לא הזכירה הדין בשבת, אבל כתב ה'''בית יוסף''' (אורח חיים רסח) שה"ה לשבת שחוזר, דלא גרע מר"ח וחול המועד שמחזירים אותו. וכתב שכן גם דעת ה'''רמב"ם''' (שבת י ז) וה'''סמ"ג''' (עשין קא).  
<BR/>אבל בכתבי יד מדוייקים של הרמב"ם הגירסה היא 'מי שטעה והתפלל של חול בשבת יצא', וכן היה לפני המאירי והרמ"ך ור' מנוח ורדב"ז ועוד ראשונים. והקשה הרמ"ך על גירסה זו מהגמרא בשבת הנזכרת לעיל, שאם בחוה"מ ור"ח מחזירין אותו כ"ש בשבת. ובהערות הר' קאפח כ' שאדרבה משם ראיה לרמב"ם, שדווקא בחול המועד ובר"ח חוזר, אבל בשבת לא, וכתב הטעם לפי שאומר בהם קדושה על הכוס. ו'''רבנו מנוח''' כתב מקורו של הרמב"ם מהגמרא (ברכות כא א) שבטעה והתחיל של חול בשבת מסיים את הברכה כיון שמדינא חייב אלא שלא הטריחוהו רבנן, וא"כ אם גמר תפילתו יצא. גם ב'''מאירי''' (ברכות כא א) כתב ליישב דברי הרמב"ם, שכיון שהשבת הוא תדיר אין הזכרתו מעכבת, אלא שפקפק על זה, שהרי בברכת המזון חוזר אם פתח בהטוב והמיטיב. גם ב'''אורחות חיים''' (קא) כתב שיצא, אך כתב שצריך לכוון ליבו לצאת ידי חובה בתפילת שליח הציבור. גם ה'''כל בו''' החזיק להלכה שיצא ידי חובה ואינו צריך לחזור.
<BR/>אבל בכתבי יד מדוייקים של הרמב"ם הגירסה היא 'מי שטעה והתפלל של חול בשבת יצא', וכן היה לפני המאירי והרמ"ך ור' מנוח ורדב"ז ועוד ראשונים. והקשה הרמ"ך על גירסה זו מהגמרא בשבת הנזכרת לעיל, שאם בחוה"מ ור"ח מחזירין אותו כ"ש בשבת. ובהערות הר' קאפח כ' שאדרבה משם ראיה לרמב"ם, שדווקא בחול המועד ובר"ח חוזר, אבל בשבת לא, וכתב הטעם לפי שאומר בהם קדושה על הכוס. ו'''רבנו מנוח''' כתב מקורו של הרמב"ם מהגמרא (ברכות כא א) שבטעה והתחיל של חול בשבת מסיים את הברכה כיון שמדינא חייב אלא שלא הטריחוהו רבנן, וא"כ אם גמר תפילתו יצא. גם ב'''מאירי''' (ברכות כא א) כתב ליישב דברי הרמב"ם, שכיון שהשבת הוא תדיר אין הזכרתו מעכבת, אלא שפקפק על זה, שהרי בברכת המזון חוזר אם פתח בהטוב והמיטיב. וב'''אורחות חיים''' (קא) כתב שיצא, אך כתב שצריך לכוון ליבו לצאת ידי חובה בתפילת שליח הציבור. גם ה'''כל בו''' החזיק להלכה שיצא ידי חובה ואינו צריך לחזור.


עוד כתב ה'''בית יוסף''' שאם הזכיר של שבת בתוך י"ח הברכות, יצא ידי חובתו, אע"פ שלא קבע לה ברכה בפני עצמה. והביא לזה ראיה מה'''ירושלמי''' (ברכות ד ו). וכתב שכן יש לפרש ברמב"ם לפי הגירסאות שגורסות 'יצא'.
עוד כתב ה'''בית יוסף''' שאם הזכיר של שבת בתוך י"ח הברכות, יצא ידי חובתו, אע"פ שלא קבע לה ברכה בפני עצמה. והביא לזה ראיה מה'''ירושלמי''' (ברכות ד ו). וכתב שכן יש לפרש ברמב"ם לפי הגירסאות שגורסות 'יצא'. וכדברים האלה כתב גם ה'''רדב"ז''' בתשובה (ה סה) ששתי הגירסאות נכונות, ויש לומר שגירסת 'יצא' איירי בשהזכיר של שבת. וכן מטין גם דברי ה'''מאירי''' שם.
 
ובתשובות '''ר' אברהם בן הרמב"ם''' (עט ו) נשאל על מי שהתפלל של חול בשבת ולא נזכר עד שאמר בא"י שומע תפילה, אם יחזור ל'אתה קידשת' או ישלים 'רצה'. והשיב לשואל שפסק אביו שלא יצא ידי חובתו וחוזר לומר מעין המאורע. וראה בהערות '''הר' קאפח''' שכתב שהוא דווקא כשעדיין באמצע תפילתו, אך אם סיים תפילתו יצא ידי חובה לשיטת הרמב"ם.
 
וב'''שלחן ערוך''' (רסח ד) העתיק כגירסתו ברמב"ם שהמתפלל של חול בשבת לא יצא, אא"כ הזכיר של שבת, אע"פ שלא קבעה ברכה בפני עצמה.


==החליף תפילות שבת של זו בזו==
==החליף תפילות שבת של זו בזו==


[[קטגוריה:תפילות שבת]]
[[קטגוריה:תפילות שבת]]