הבדלים בין גרסאות בדף "טלטול שברי כלים בשבת"

אין תקציר עריכה
שורה 45: שורה 45:
הקשה ה'''טורי זהב''' (שח ו) שלפי מה שהעמידה הגמרא את מחלוקת ר' יהודה ורבנן בשנשברו הכלים בשבת, יוצא שהברייתא שהתירה להסיק בכלים ביום טוב ואסרה להסיק בשברי כלים היא אליבא דר' יהודה, שהרי לחכמים כשם שמותר לטלטל שברי כלים בשבת, כן מותר להסיק שברי כלים ביום טוב כדמוכח [[#שברי כלים|בגמרא]]. ואם כן קשה שהרי ביום טוב פסקו הפוסקים שאין מסיקין בשברי כלים, וא"כ גם כאן היה לנו לאסור הטלטול אם לא שעושין הן מעין מלאכתן.
הקשה ה'''טורי זהב''' (שח ו) שלפי מה שהעמידה הגמרא את מחלוקת ר' יהודה ורבנן בשנשברו הכלים בשבת, יוצא שהברייתא שהתירה להסיק בכלים ביום טוב ואסרה להסיק בשברי כלים היא אליבא דר' יהודה, שהרי לחכמים כשם שמותר לטלטל שברי כלים בשבת, כן מותר להסיק שברי כלים ביום טוב כדמוכח [[#שברי כלים|בגמרא]]. ואם כן קשה שהרי ביום טוב פסקו הפוסקים שאין מסיקין בשברי כלים, וא"כ גם כאן היה לנו לאסור הטלטול אם לא שעושין הן מעין מלאכתן.
<BR/>ותירץ הט"ז שכל מה שהשוותה הגמרא בבין המשנה לברייתא הוא רק להו"א בגמרא שהבינה שסיבת ההיתר לטלטל את השבר הוא מפני שמוכנים אגב אביהן, אבל לפי מסקנת הגמרא אין זה הטעם, אלא מותרים מצד שהם עצמם ראויים למלאכה, ולפי זה דווקא בכה"ג יש להתיר, אבל שברים להסקה שאינם ראויים לכלום, אין לטלטלם ולהסיקם דזה אסור הוא משום נולד.
<BR/>ותירץ הט"ז שכל מה שהשוותה הגמרא בבין המשנה לברייתא הוא רק להו"א בגמרא שהבינה שסיבת ההיתר לטלטל את השבר הוא מפני שמוכנים אגב אביהן, אבל לפי מסקנת הגמרא אין זה הטעם, אלא מותרים מצד שהם עצמם ראויים למלאכה, ולפי זה דווקא בכה"ג יש להתיר, אבל שברים להסקה שאינם ראויים לכלום, אין לטלטלם ולהסיקם דזה אסור הוא משום נולד.
<BR/>ה'''אליה רבה''' כתב שאין צורך בתירוץ זה, לפי שמפורש ברשב"א בספר '''עבודת הקודש''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49498&st=&pgnum=89 (מו)] שלדבי נולד בשבת פסקינן כת"ק וביום טוב כר' יהודה.
<BR/>ה'''אליה רבה''' כתב שאין צורך בתירוץ זה, לפי שמפורש ברשב"א בספר '''עבודת הקודש''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49498&st=&pgnum=89 (מו)] שלגבי נולד בשבת פסקינן כת"ק ואילו ביום טוב פסקינן כר' יהודה.
====דברי המגן אברהם====
====דברי המגן אברהם====
ה'''מגן אברהם''' (יד) התייחס לקושיה זו בקצרה, ובדבריו מבואר שבאמת מי שפסק הכא להיתר סובר דנולד מותר אף ביום טוב, אך מי שמחמיר ביום טוב (אורח חיים תצה) בנולד יש לו להחמיר אף כאן ולפסוק כר' יהודה שצריך שיהיו ראויים למלאכתן הראשונה.
ה'''מגן אברהם''' (יד) התייחס לקושיה זו בקצרה, ובדבריו מבואר שבאמת מי שפסק הכא להיתר סובר דנולד מותר אף ביום טוב, אך מי שמחמיר ביום טוב (אורח חיים תצה) בנולד יש לו להחמיר אף כאן ולפסוק כר' יהודה שצריך שיהיו ראויים למלאכתן הראשונה.
71

עריכות