הבדלים בין גרסאות בדף "טלטול שברי כלים בשבת"

מ
אין תקציר עריכה
מ
שורה 9: שורה 9:
===טעם האיסור כשאינם ראויים למלאכה===
===טעם האיסור כשאינם ראויים למלאכה===
במשנה ובגמרא לא מבואר מפני מה אסור לטלטל שברי כלים כאשר אין הם ראויים לשום מלאכה. לכאורה היה נראה לומר שזהו מפני ששבר כלי הוא [[מוקצה מחמת גופו]] כצרורות, וכן מבואר ב'''משנה ברורה''' (כח) שכתב בשם ה'''לבושי שרד''' (ד"ה לטלטל שבריהם) ששברי כלים הן מוקצים מחמת גופן.  
במשנה ובגמרא לא מבואר מפני מה אסור לטלטל שברי כלים כאשר אין הם ראויים לשום מלאכה. לכאורה היה נראה לומר שזהו מפני ששבר כלי הוא [[מוקצה מחמת גופו]] כצרורות, וכן מבואר ב'''משנה ברורה''' (כח) שכתב בשם ה'''לבושי שרד''' (ד"ה לטלטל שבריהם) ששברי כלים הן מוקצים מחמת גופן.  
<BR/>אלא שיש מקום לומר שהבדל יש בין שברי כלים לצרורות, שהרי צרורות אפילו אם [[ראויים הם לכסות בהם כלי אסור לטלטלם]], ואילו שברי כלים כל זמן שראויים לכסות בהם כלי מותרים. מוכח מזה ששברי כלים דינם קל יותר מצרורות, ואפשר לומר שגם כאשר אינם ראויים לכסות בהם כלי דינם קל יותר מצרורות לפי שסוף סוף שברי כלי הם ולא צרורות, ויהיו ככל כלי שמלאכתו לאיסור שמותר לטלטלם לצורך גופן ומקומן, ודעת הפרישה והאליה רבה [[#לצורך גופן ומקומן|להלן]]. <BR/>
<BR/>אלא שיש מקום לומר שהבדל יש בין שברי כלים לצרורות, שהרי צרורות אפילו אם [[ראויים הם לכסות בהם כלי אסור לטלטלם]], ואילו שברי כלים כל זמן שראויים לכסות בהם כלי מותרים. וכמו שאומרת ה'''גמרא''' (שבת מו א) שצרורות שבחצר אסור לטלטלם אף שראויים לכסות בהם כלי, לפי שאין תורת כלי עליהם, וזה בשונה מ[[טלטול נר בשבת#טלטול נר של נפט|נר של נפט]] שמותר לטלטלו על מנת לכסות בו כלי, מפני שעל כל פנים שם כלי עליו.
אמנם זה ייתכן לומר רק אם נעמיד את המשנה בכלים שמלאכתן להיתר שנשברו, ששבריהם, אם אינם ראויים לכסויי מנא, יהיו מותרים ככלי שמלאכתו לאיסור, ואם ראויים הם למלאכה יהיה דינם כהכלי עצמו. אך אם נאמר שהמשנה מדברת גם על כלי שמלאכתו לאיסור שנשבר, ודאי אין להתיר את שבריו שאינם ראויים למלאכה לטלטלם לצורך גופו ומקומו, שהרי אם כן אין חילוק בין ראויים למלאכה לאינם ראויים למלאכה. ועיין [[#באלו כלים מדובר|להלן]] שנחלקו בזה האחרונים.
<BR/>מוכח מזה ששברי כלים דינם קל יותר מצרורות, ואפשר לומר שגם כאשר אינם ראויים לכסות בהם כלי דינם קל יותר מצרורות לפי שסוף סוף שברי כלי הם ולא צרורות, ויהיו ככל כלי שמלאכתו לאיסור שמותר לטלטלם לצורך גופן ומקומן, ונראה שכן היא דעת הפרישה והאליה רבה [[#לצורך גופן ומקומן|להלן]] שהתירו לטלטל את השברים לצורך גופן ומקומן. <BR/>
וכן מתבאר ב'''גמרא''' (שבת מו א) שאומרת שאסור לטלטל צרורות שבחצר, אף שראויים לכסות בהם כלי, לפי שאין תורת כלי עליהם, וזה בשונה מ[[טלטול נר בשבת#טלטול נר של נפט|נר של נפט]] שמותר לטלטלו על מנת לכסות בו כלי, מפני שעל כל פנים שם כלי עליו.
אמנם זה ייתכן לומר רק אם נעמיד את המשנה בכלים שמלאכתן להיתר, ששבריהם אם אינם ראויים לכסויי מנא, ירדו דרגה אחת ויהיו מותרים ככלי שמלאכתו לאיסור, ואם ראויים הם למלאכה יהיה דינם כהכלי עצמו. אך אם נאמר שהמשנה מדברת גם על כלי שמלאכתו לאיסור שנשבר, ודאי אין להתיר את שבריו שאינם ראויים למלאכה לטלטלם לצורך גופו ומקומו, שהרי אם כן אין חילוק בין ראויים למלאכה לאינם ראויים למלאכה. ועיין [[#באלו כלים מדובר|להלן]] שנחלקו בזה האחרונים.  


===פסיקת ההלכה===
===פסיקת ההלכה===