הבדלים בין גרסאות בדף "טלטול שברי כלים בשבת"

הוסרו 501 בתים ,  11:59, 16 ביוני 2016
אין תקציר עריכה
שורה 46: שורה 46:
<BR/>ותירץ הט"ז שכל מה שהשוותה הגמרא בבין המשנה לברייתא הוא רק להו"א בגמרא שהבינה שסיבת ההיתר לטלטל את השבר הוא מפני שמוכנים אגב אביהן, אבל לפי מסקנת הגמרא אין זה הטעם, אלא מותרים מצד שהם עצמם ראויים למלאכה, ולפי זה דווקא בכה"ג יש להתיר, אבל שברים להסקה שאינם ראויים לכלום, אין לטלטלם ולהסיקם דזה אסור הוא משום נולד.
<BR/>ותירץ הט"ז שכל מה שהשוותה הגמרא בבין המשנה לברייתא הוא רק להו"א בגמרא שהבינה שסיבת ההיתר לטלטל את השבר הוא מפני שמוכנים אגב אביהן, אבל לפי מסקנת הגמרא אין זה הטעם, אלא מותרים מצד שהם עצמם ראויים למלאכה, ולפי זה דווקא בכה"ג יש להתיר, אבל שברים להסקה שאינם ראויים לכלום, אין לטלטלם ולהסיקם דזה אסור הוא משום נולד.
<BR/>ה'''אליה רבה''' כתב שאין צורך בתירוץ זה, לפי שמפורש ברשב"א בספר '''עבודת הקודש''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49498&st=&pgnum=89 (מו)] שלגבי נולד בשבת פסקינן כת"ק ואילו ביום טוב פסקינן כר' יהודה.
<BR/>ה'''אליה רבה''' כתב שאין צורך בתירוץ זה, לפי שמפורש ברשב"א בספר '''עבודת הקודש''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49498&st=&pgnum=89 (מו)] שלגבי נולד בשבת פסקינן כת"ק ואילו ביום טוב פסקינן כר' יהודה.
====דברי המגן אברהם====
{{לוקה בחסר}}
ה'''מגן אברהם''' (יד) התייחס לקושיה זו בקצרה, ובדבריו מבואר שבאמת מי שפסק הכא להיתר סובר דנולד מותר אף ביום טוב, אך מי שמחמיר ביום טוב (אורח חיים תצה) בנולד יש לו להחמיר אף כאן ולפסוק כר' יהודה שצריך שיהיו ראויים למלאכתן הראשונה.
===טלטול כלי שעשאו גוי בשבת===
<BR/>אבל ה'''אליה רבה''' (טו) דחה דבריו, כי לפי תנא קמא שברי כלים לא הוי נולד, וקיי"ל כוותיה.
{{לוקה בחסר}}


==חתיכת חרס==
==חתיכת חרס==
שורה 69: שורה 69:
<BR/>ה'''מגן אברהם''' (יז) דחה גם הוא את חידושו של הבית יוסף, וכתב לדינא שגם בנשבר בשבת מותר, דאין לחדש חילוקים שאינם כתובים בתלמוד. והוא דחה גם את פירושו האחר של הב"ח וכתב שלמעשה אין חילוק ואף חרס ברשות הרבים מותרת אלא אם כן זרקה לאשפה מבעוד יום. וכן העתיק להלכה ה'''משנה ברורה''' (לב).
<BR/>ה'''מגן אברהם''' (יז) דחה גם הוא את חידושו של הבית יוסף, וכתב לדינא שגם בנשבר בשבת מותר, דאין לחדש חילוקים שאינם כתובים בתלמוד. והוא דחה גם את פירושו האחר של הב"ח וכתב שלמעשה אין חילוק ואף חרס ברשות הרבים מותרת אלא אם כן זרקה לאשפה מבעוד יום. וכן העתיק להלכה ה'''משנה ברורה''' (לב).
   
   
[[קטגוריה:מוקצה]]
[[קטגוריה:מוקצה]]
[[קטגוריה:שבת קכד:]]
[[קטגוריה:שבת קכד:]]