הבדלים בין גרסאות בדף "טלטול שברי כלים בשבת"

נוספו 1,505 בתים ,  15:03, 8 ביוני 2016
אין תקציר עריכה
שורה 18: שורה 18:


====באלו כלים מדובר====
====באלו כלים מדובר====
כתב הרב '''עולת שבת''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19331&st=&pgnum=169 (יד)] שלשון המשנה והרמב"ם 'כל הכלים הניטלים' בא למעט כלים שהם מוקצים מחמת חסרון כיס, שאם נשברו אסור לטלטל את שבריהם אפילו לצורך גופו ומקומו, אף אם ראויים הם למלאכה כלשהי. והוסיף שהוא הדין לכלים שמלאכתן לאיסור, ושבריהם ראויים למלאכת היתר, אין לטלטלן אלא לצורך גופן או מקומן אבל לא מחמה לצל, שדין השברים כדין הכלי עצמו קודם שנשבר. ורצה לומר שם שלקולא אינו כן, כלומר שאם היה הכלי מלאכתו להיתר והשברים ראויים למלאכת איסור, אסור לטלטלם מחמה לצל אלא רק לצורך גופן ומקומן, דבין השמשות מועיל לחומרא ולא לקולא. אמנם סיים שם שמהגמרא (קכה) נראה שלא כן, אלא שאם היה ראוי בבין השמשות מותר לכל השבת. ולא כתב למה כוונתו בגמרא.
<BR/>והרב '''אליה רבה''' העתיק דברי העולת שבת, ואמנם כתב שבכלי שמלאכתו להיתר ששבריו ראויים לאיסור, אסור לטלטלם מחמה לצל, והבין שכוונת העולת שבת לגמרא בדף קכה: וכתב שהגמרא נדחתה.
כתב ה'''פרי מגדים''' (משבצות זהב יד) שאפילו כלים שמלאכתן לאיסור שנשברו, אם שבריהם ראויים לשום מלאכה מותר לטלטלן, שכיון שמבעוד יום מותרים היו בטלטול לצורך היתר, לא הוקצו. ומדייק דבריו מדברי המשנה שכתוב 'כל הכלים הניטלים' ומשמע לאפוקי כלים המוקצים מחמת חסרון כיס, אבל שמלאכתן לאיסור מותר. וב'''באור הלכה''' (ד"ה כל הכלים) העתיק דבריו לדינא.
כתב ה'''פרי מגדים''' (משבצות זהב יד) שאפילו כלים שמלאכתן לאיסור שנשברו, אם שבריהם ראויים לשום מלאכה מותר לטלטלן, שכיון שמבעוד יום מותרים היו בטלטול לצורך היתר, לא הוקצו. ומדייק דבריו מדברי המשנה שכתוב 'כל הכלים הניטלים' ומשמע לאפוקי כלים המוקצים מחמת חסרון כיס, אבל שמלאכתן לאיסור מותר. וב'''באור הלכה''' (ד"ה כל הכלים) העתיק דבריו לדינא.