הבדלים בין גרסאות בדף "טלטול שברי כלים בשבת"

אין תקציר עריכה
שורה 43: שורה 43:
===היחס לדין נולד===
===היחס לדין נולד===
====קושיית הטורי זהב ותירוצו====
====קושיית הטורי זהב ותירוצו====
{{להשלים}}
הקשה ה'''טורי זהב''' (שח ו) שלפי מה שהעמידה הגמרא את מחלוקת ר' יהודה ורבנן בשנשברו הכלים בשבת, יוצא שהברייתא שהתירה להסיק בכלים ביום טוב ואסרה להסיק בשברי כלים היא אליבא דר' יהודה, שהרי לחכמים כשם שמותר לטלטל שברי כלים בשבת, כן מותר להסיק שברי כלים ביום טוב כדמוכח [[#שברי כלים|בגמרא]]. ואם כן קשה שהרי ביום טוב פסקו הפוסקים שאין מסיקין בשברי כלים, וא"כ גם כאן היה לנו לאסור הטלטול אם לא שעושין הן מעין מלאכתן.
הקשה ה'''טורי זהב''' (שח ו) שלפי מה שהעמידה הגמרא את מחלוקת ר' יהודה ורבנן בשנשברו הכלים בשבת, יוצא שהברייתא שהתירה להסיק בכלים ביום טוב ואסרה להסיק בשברי כלים היא אליבא דר' יהודה, שהרי לחכמים כשם שמותר לטלטל שברי כלים בשבת, כן מותר להסיק שברי כלים ביום טוב כדמוכח [[#שברי כלים|בגמרא]]. ואם כן קשה שהרי ביום טוב פסקו הפוסקים שאין מסיקין בשברי כלים, וא"כ גם כאן היה לנו לאסור הטלטול אם לא שעושין הן מעין מלאכתן.
<BR/>ותירץ הט"ז שכל מה שהשוותה הגמרא בבין המשנה לברייתא הוא רק להו"א בגמרא שהבינה שסיבת ההיתר לטלטל את השבר הוא מפני שמוכנים אגב אביהן, אבל לפי מסקנת הגמרא אין זה הטעם, אלא מותרים מצד שהם עצמם ראויים למלאכה, ולפי זה דווקא בכה"ג יש להתיר, אבל שברים להסקה שאינם ראויים לכלום, אין לטלטלם ולהסיקם דזה אסור הוא משום נולד.
<BR/>ותירץ הט"ז שכל מה שהשוותה הגמרא בבין המשנה לברייתא הוא רק להו"א בגמרא שהבינה שסיבת ההיתר לטלטל את השבר הוא מפני שמוכנים אגב אביהן, אבל לפי מסקנת הגמרא אין זה הטעם, אלא מותרים מצד שהם עצמם ראויים למלאכה, ולפי זה דווקא בכה"ג יש להתיר, אבל שברים להסקה שאינם ראויים לכלום, אין לטלטלם ולהסיקם דזה אסור הוא משום נולד.
<BR/>ה'''אליה רבה''' כתב שאין צורך בתירוץ זה, לפי שמפורש ברשב"א בספר '''עבודת הקודש''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49498&st=&pgnum=89 (מו)] שלגבי נולד בשבת פסקינן כת"ק ואילו ביום טוב פסקינן כר' יהודה.
<BR/>ה'''אליה רבה''' כתב שאין צורך בתירוץ זה, לפי שמפורש ברשב"א בספר '''עבודת הקודש''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49498&st=&pgnum=89 (מו)] שלגבי נולד בשבת פסקינן כת"ק ואילו ביום טוב פסקינן כר' יהודה.
{{לוקה בחסר}}
 
===טלטול כלי שעשאו גוי בשבת===
===טלטול כלי שעשאו גוי בשבת===
{{לוקה בחסר}}
{{להשלים}}


==חתיכת חרס==
==חתיכת חרס==