הבדלים בין גרסאות בדף "טלטול נר בשבת"

נוספו 323 בתים ,  10:50, 31 במאי 2016
אין תקציר עריכה
שורה 31: שורה 31:
כן הכריעו כל הראשונים לאסור נר שדלק בשבת אף לאחר שכבה שגם במוקצה מחמת איסור אמרינן מיגו דאיתקצאי בין השמשות איתקצאי לכולי יומא. וכן נפסק להלכה ב'''רמב"ם''' (שבת כה י) וב'''שלחן ערוך''' (אורח חיים רעט א).
כן הכריעו כל הראשונים לאסור נר שדלק בשבת אף לאחר שכבה שגם במוקצה מחמת איסור אמרינן מיגו דאיתקצאי בין השמשות איתקצאי לכולי יומא. וכן נפסק להלכה ב'''רמב"ם''' (שבת כה י) וב'''שלחן ערוך''' (אורח חיים רעט א).


הקשו ה'''תוספות''' (מה ב ד"ה אין לנו) איך פסקינן כר' יהודה ור' מאיר במוקצה מחמת איסור, והרי במשנה להלן (קנו ב) פסקינן כר' שמעון שבהמה שנתנבלה בשבת מותרת, אף שנבלה מוקצה מחמת איסור הוא. וחילקו התוס' בין נר שהוא אסור כיון שדחאו בידיים בהדלקתו, לבין בהמה שלא דחאה בידיים אלא מעצמה אסורה היא מפני איסור שחיטתה. ושוב כתבו כן להלן (קנז א ד"ה לבר), וכן הוא ב'''מרדכי''' (ביצה א תרמב) וב'''בית חדש''' (רעט א).
הקשו ה'''תוספות''' (מה ב ד"ה אין לנו) איך פסקינן כר' יהודה ור' מאיר במוקצה מחמת איסור, והרי במשנה להלן (קנו ב) פסקינן כר' שמעון שבהמה שנתנבלה בשבת מותרת, אף שנבלה מוקצה מחמת איסור הוא. וחילקו התוס' בין נר שהוא אסור כיון שדחאו בידיים בהדלקתו, לבין בהמה שלא דחאה בידיים אלא מעצמה אסורה היא מפני איסור שחיטתה. ושוב כתבו כן להלן (קנז א ד"ה לבר), וכן הוא ב'''מרדכי''' (ביצה א תרמב) וב'''בית חדש''' (רעט א).


===איסטניס===
===איסטניס===
כתב ה'''מרדכי''' (ביצה א תרמב) שיש מתירין לטלטל נר שהדליקו בו בשבת משום דהוי כגרף של רעי, ואינו נכון כי אם כן יאמרו כולם שהם אניני דעת. אמנם סיים המרדכי שמי שהוא איסטניס מותר.
כתב ה'''מרדכי''' (ביצה א תרמב) שיש מתירין לטלטל נר שהדליקו בו בשבת משום דהוי כ[[גרף של רעי]], ואינו נכון כי אם כן יאמרו כולם שהם אניני דעת. אמנם סיים המרדכי שמי שהוא איסטניס מותר.
<BR/>ה'''רמ"א''' (רעט ב) הביא דברי המרדכי אלו בשינוי לשון, ובדבריו משמע שאף המתירים אינם מתירים אלא לאיסטניס ושגם בזה טוב להחמיר. וה'''בית חדש''' (א) תפס עליו בזה, ולדינא חולק גם על המרדכי וסובר שגם למי שאינו איסטניס מותר להוציא נר שדלק, דהוה כגרף של רעי, ודימה זאת ל[[קערות שלאחר אכילה]] שה'''גמרא''' התירה לפנותן משום גרף של רעי אף לדעת [[כלים הניטלים ושאינם ניטלים בשבת#סוגיה שלישית|ר' נחמיה אליבא דרבה]] שסובר שאין לטלטלן אף מחמה לצל.
<BR/>ה'''רמ"א''' (רעט ב) הביא דברי המרדכי אלו בשינוי לשון, ובדבריו משמע שאף המתירים אינם מתירים אלא לאיסטניס ושגם בזה טוב להחמיר. וה'''בית חדש''' (א) תפס עליו בזה, ולדינא חולק גם על המרדכי וסובר שגם למי שאינו איסטניס מותר להוציא נר שדלק, דהוה כגרף של רעי, ודימה זאת לקערות שלאחר אכילה שה'''גמרא''' התירה לפנותן משום גרף של רעי אף לדעת [[כלים הניטלים ושאינם ניטלים בשבת#סוגיה שלישית|ר' נחמיה אליבא דרבה]] שסובר שאין לטלטלן אף מחמה לצל, כל שכן לנר שמאוס הוא כדברי ר' יהודה, והביא דבריו ה'''מגן אברהם''' (ג) ומשמע שסובר כמותו.
<BR/>ה'''משנה ברורה''' (ה) למד מדברי הב"ח שדווקא נר של חרס שהוא מאוס הוי כגרף של רעי אבל של מתכת אסור.
 


===טלטול נר חדש בזמן הזה===
===טלטול נר חדש בזמן הזה===