הבדלים בין גרסאות בדף "טלטול נר בשבת"

נוספו 2,243 בתים ,  12:27, 1 ביוני 2016
אין תקציר עריכה
שורה 49: שורה 49:
===טלטול נר חדש בזמן הזה===
===טלטול נר חדש בזמן הזה===
כתב הרב '''ערוך השלחן''' (רעט א) שאמנם בגמרא פשוט לכל התנאים שנר שלא הודלק כלל מותר בטלטול, אך היתר זה הוא רק בזמנם שיה להם שימוש בכלי הנר לצורך מלאכת היתר, אבל בזמן הזה אין לנו שום שימוש בנר ולכן אסור לטלטלו אף שלא הדליקו בו כלל.
כתב הרב '''ערוך השלחן''' (רעט א) שאמנם בגמרא פשוט לכל התנאים שנר שלא הודלק כלל מותר בטלטול, אך היתר זה הוא רק בזמנם שיה להם שימוש בכלי הנר לצורך מלאכת היתר, אבל בזמן הזה אין לנו שום שימוש בנר ולכן אסור לטלטלו אף שלא הדליקו בו כלל.
 
<BR/>אבל בשו"ת '''אגרות משה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14679&st=&pgnum=119 (אורח חיים ה כב כח)] כתב שמותר לטלטלם לצורך גופו ומקומו ככל כלי שמלאכתו לאיסור.
==טעם האיסור==
==טעם האיסור==
ב'''גמרא''' (מד א) מבואר שהאיסור בנר שהיה דולק בשבת וכבה, הוא מטעם מוקצה מחמת איסור. ואף שדבר זה מבואר בדעת ר' יהודה, מ"מ בזה גם ר' מאיר מודה לו, ולא מסתבר שנחלקו בטעם האיסור בזה. וכן מבואר בדברי '''רש"י''' (ד"ה חוץ מן הנר שהדליקו) וכן מפורש ב'''גמרא''' להלן (קנז א) שלדידן מוקצה מחמת איסור אסור. אמנם לא מבואר בגמרא מהו האיסור שמחמתו נאסר הנר.
ב'''גמרא''' (מד א) מבואר שהאיסור בנר שהיה דולק בשבת וכבה, הוא מטעם מוקצה מחמת איסור. ואף שדבר זה מבואר בדעת ר' יהודה, מ"מ בזה גם ר' מאיר מודה לו, ולא מסתבר שנחלקו בטעם האיסור בזה. וכן מבואר בדברי '''רש"י''' (ד"ה חוץ מן הנר שהדליקו) וכן מפורש ב'''גמרא''' להלן (קנז א) שלדידן מוקצה מחמת איסור אסור. אמנם לא מבואר בגמרא מהו האיסור שמחמתו נאסר הנר.
שורה 78: שורה 78:
גדולי הדור האחרון דנו בדבר זה וחיפשו טעמים מדוע השלהבת היא מוקצה עד שנעשו הנר והפתילה והשמן בסיס לה ליאסר גם הם.
גדולי הדור האחרון דנו בדבר זה וחיפשו טעמים מדוע השלהבת היא מוקצה עד שנעשו הנר והפתילה והשמן בסיס לה ליאסר גם הם.
<BR/>ה'''חזון איש''' כתב (מא טז) כתב שהנר הוא מוקצה מפני שאין דרך לטלטלו שמא יכשל באיסור מכבה או מבעיר ועוד שאין דרך השימוש בו אלא במקומו. ובשו"ת '''מנחת שלמה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15096&st=&pgnum=156&hilite= (א יד)] האריך להקשות על דבריו ובין השאר כתב שלשיטתו בנרות שאין בהם חשש כיבוי יש להתיר, וגם כאשר מתנה שדעתו לטלטלו היה לנו להתיר בשופי, ואנו מצאנו בזה מחלוקת, וגם עינינו רואות שבימי חול דרך בני אדם לטלטל את הנר ממקום למקום, ואף ביום טוב עושים כן, ולשיטתו יש לאסור זה אף ביום טוב אף שלא לצורך אוכל נפש.
<BR/>ה'''חזון איש''' כתב (מא טז) כתב שהנר הוא מוקצה מפני שאין דרך לטלטלו שמא יכשל באיסור מכבה או מבעיר ועוד שאין דרך השימוש בו אלא במקומו. ובשו"ת '''מנחת שלמה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15096&st=&pgnum=156&hilite= (א יד)] האריך להקשות על דבריו ובין השאר כתב שלשיטתו בנרות שאין בהם חשש כיבוי יש להתיר, וגם כאשר מתנה שדעתו לטלטלו היה לנו להתיר בשופי, ואנו מצאנו בזה מחלוקת, וגם עינינו רואות שבימי חול דרך בני אדם לטלטל את הנר ממקום למקום, ואף ביום טוב עושים כן, ולשיטתו יש לאסור זה אף ביום טוב אף שלא לצורך אוכל נפש.
<BR/>והרב '''מנחת שלמה''' שם [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15096&st=&pgnum=156&hilite= (ד"ה ואמרתי ליישב)] נותן טעם אחר לאיסור הטלטול בשלהבת עצמה, שכיון שהשלהבת מתחלפת מרגע לרגע וגם היש חשובה מאוד, רואים אותה כדבר נפרד מכולם, וכיון שאין בה ממש ואינה בת טלטול ככלים ואוכלים, הוי כמוקצה מחמת גופו. ומטעם זה מותר לטלטל הנר ביום טוב, לפי שיש לו שימוש להדליק ממנו לנר אחר. ולפי"ז העלה שהיה מקום להתיר לטלטל מנורות או פנס חשמליים שהיו דלוקים מערב שבת, כיון שהחוט להט אין בו שום שלהבת, ואינו מתחלף כלל.
<BR/>והרב '''מנחת שלמה''' שם [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15096&st=&pgnum=156&hilite= (ד"ה ואמרתי ליישב)] נותן טעם אחר לאיסור הטלטול בשלהבת עצמה, שכיון שהשלהבת מתחלפת מרגע לרגע וגם היש חשובה מאוד, רואים אותה כדבר נפרד מכולם, וכיון שאין בה ממש ואינה בת טלטול ככלים ואוכלים, הוי כמוקצה מחמת גופו. ומטעם זה מותר לטלטל הנר ביום טוב, לפי שיש לו שימוש להדליק ממנו לנר אחר. ולפי"ז העלה שהיה מקום להתיר לטלטל מנורות או פנס חשמליים שהיו דלוקים מערב שבת, כיון שהחוט להט אין בו שום שלהבת, ואינו מתחלף כלל. אמנם בספר '''מאורי אש''' כתב שאינו מורה כן להלכה רק בדרך פלפול הלכה ולא למעשה, והוסיף גם עוד טעמים אחרים לאיסור לטלטל כלי חשמל.
<BR/>ובשו"ת '''אבן ישראל''' פישר [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=672&st=&pgnum=23 (ט כז)] אחר שגם הוא דחה דברי החזון איש, כתב שהשלהבת היא מוקצה מפני שאי אפשר לטלטלה. והקשה שעל כל פנים הרי השלהבת מתחדשת כל רגע, וא"כ מה שהיה בבין השמשות הלך לו, ותיקץ שאין הכי נמי, שהנר נעשה בסיס לשלהבת שהיתה בבין השמשות והלכה לה, ותו לא חזי הנר למידי, ולכן הוי מוקצה.
<BR/>ובשו"ת '''אבן ישראל''' פישר [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=672&st=&pgnum=23 (ט כז)] אחר שגם הוא דחה דברי החזון איש, כתב שהשלהבת היא מוקצה מפני שאי אפשר לטלטלה. והקשה שעל כל פנים הרי השלהבת מתחדשת כל רגע, וא"כ מה שהיה בבין השמשות הלך לו, ותיקץ שאין הכי נמי, שהנר נעשה בסיס לשלהבת שהיתה בבין השמשות והלכה לה, ותו לא חזי הנר למידי, ולכן הוי מוקצה.
<BR/>בשו"ת '''ציץ אליעזר''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14505&st=&pgnum=35 (ו ו ד)] כתב על דברי החז"א שהדברים מסתברים. ועל פי דבריו מתיר לטלטל מכונת חרשים המופעלת על ידי סוללה, כיון שהיא עשויה לכתחילה לשם טלטול ואין בה חשש כיבוי והדלקה.


 
ב'''שו"ת''' אגרות משה''' (ג נ ד"ה אבל לדינא) משמע שסובר גם כן שהשלהבת היא כאבן שהוא מוקצה מחמת גופו. ולפי"ז כתב שבכלי חשמלי אי אפשר לאסור משום זה, שהרי יש לו תשמיש להדליק והרי הוא ככלי שמלאכתו לאיסור, ואין בו לא איסור מוקצה ולא איסור בסיס. אמנם במקום אחר [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14679&st=&pgnum=119 (אורח חיים ה כב לו)] כשנשאל אם מותר לטלטל נר אלקטרוני, ענה בקצרה שמעיקר הדין מותר, אך מחשש דאתי לאחלופי יש לאסור. והוסיף שאף אם כבה כבר יש לאסור דומיא דנר של אש, אך אם לא היה דולק כלל בשבת, מותר לטלטלו לצורך גופו ומקומו. אבל מיד בסמוך (ה כג) מפרסם דעתו שיש להתיר לטלטל כלים המופעלים על ידי חשמל ואפילו מנורת חשמל, אלא אם כן הם כלים שעושים בהם מלאכה. והוסיף שאף מי שרוצה להחמיר ידע שיש לו להקל בנר חשמלי לטלטלו לצורך גופו או מקומו, ושאף המקום שנופל בו האור גם הוא חשיב צורך מקומו לענין זה.


==לצורך גופו ומקומו==
==לצורך גופו ומקומו==