הבדלים בין גרסאות בדף "טלטול מן הצד"

נוספו 1,359 בתים ,  16:47, 24 ביולי 2016
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{סוגיה בבניה}}
{{סוגיה בבניה}}
{{מקורות||שבת מג ב-מד א|||אורח חיים שיא ח-ט}}
{{מקורות||שבת מג ב-מד א||שבת כה יד-טו; כו כא|אורח חיים שיא ח-ט}}
האופן בו מותר לטלטל מוקצה בשבת, כאשר אינו מגביהו ומטלטלו טלטול גמור.
האופן בו מותר לטלטל מוקצה בשבת, כאשר אינו מגביהו ומטלטלו טלטול גמור.


שורה 32: שורה 32:


=====שיטת רוב הראשונים=====
=====שיטת רוב הראשונים=====
אבל רוב ככל הפוסקים חלקו על זה וכתבו שהלכה כרב שטלטול מן הצד אסור במת, ואינו דומה לשאר טלטול מן הצד שמותר. את דבריהם הוכיחו ממה שאמרה הגמרא לגבי מחלוקת התנאים 'לא דכולי עלמא טלטול מן הצד שמיה טלטול', וממה שהעמידה כן ולא העמידה שלכולי עלמא לאו שמיה טלטול מוכח דהלכה היא שטלטול מן הצד אסור במת וכרב. כן כתבו ה'''רי"ף''' (שבת כ ב) וה'''תוספות''' (מג ב ד"ה דכ"ע) וה'''רא"ש''' (ג יט) וה'''ר"ן''' (מג ב ד"ה מר).
אבל רוב ככל הפוסקים הסכימו לדברי הרי"ף שמסוגיין מוכח שהלכה, על כל פנים במת, שטלטול מן הצד שמיה טלטול. את דבריהם הוכיחו ממה שאמרה הגמרא לגבי מחלוקת התנאים 'לא דכולי עלמא טלטול מן הצד שמיה טלטול', וממה שהעמידה כן ולא העמידה שלכולי עלמא לאו שמיה טלטול מוכח דהלכה היא שטלטול מן הצד אסור במת וכרב. כן כתבו ה'''רי"ף''' (שבת כ ב) וה'''תוספות''' (מג ב ד"ה דכ"ע) וה'''רא"ש''' (ג יט) וה'''ר"ן''' (מג ב ד"ה מר).
<BR/>בעל המאור ניסה לדחות ראייה הרי"ף ולומר שר' יהודה בן לקיש לא דיבר כלל על טלטול מן הצד, אלא אפילו בטלטול גמור הוא מתיר. אך הרמב"ן ב'''מלחמות ה' ''' כתב על זה דאין הכי נמי, אפילו שמתיר ר' יהודה בן לקיש טלטול גמור, אבל על כל פנים מדברי הגמרא שאמרה שלכו"ע טלטול מן הצד שמיה טלטול מוכח דהכי הלכתא.
<BR/>בעל המאור ניסה לדחות ראייה הרי"ף ולומר שר' יהודה בן לקיש לא דיבר כלל על טלטול מן הצד, אלא אפילו בטלטול גמור הוא מתיר. אך הרמב"ן ב'''מלחמות ה' ''' כתב על זה דאין הכי נמי, אפילו שמתיר ר' יהודה בן לקיש טלטול גמור, אבל על כל פנים מדברי הגמרא שאמרה שלכו"ע טלטול מן הצד שמיה טלטול מוכח דהכי הלכתא.
<BR/>אמנם ה'''ריטב"א''' (מג ב ד"ה אמר ר' יוחנן) כתב שאין להוכיח כן מגמרא זו, לפי שמה שהעמידה הגמרא דווקא בכה"ג הוא מפני שלא ניתן להעמיד שלכו"ע לאו שמיה טלטול, שאם כן לא היה אוסר תנא קמא. אבל למעשה הסכים הריטב"א שהלכה כרב, לפי שמלשון הגמרא שפסקה כר' יהודה בן לקיש מוכח שדווקא במת נפסק כוותיה להתיר טלטול מן הצד, דבעלמא קיימא לן דטלטול מן הצד שמיה טלטול ואסור, ועוד שהלכה כרב באיסורי. טעמים אלו מובאים גם ב'''רמב"ן''' בתורת האדם (דרוש מקור).
<BR/>אמנם ה'''ריטב"א''' (מג ב ד"ה אמר ר' יוחנן) כתב שאין להוכיח כן מגמרא זו, לפי שמה שהעמידה הגמרא דווקא בכה"ג הוא מפני שלא ניתן להעמיד שלכו"ע לאו שמיה טלטול, שאם כן לא היה אוסר תנא קמא. אבל למעשה הסכים הריטב"א שהלכה כרב, לפי שמלשון הגמרא שפסקה כר' יהודה בן לקיש מוכח שדווקא במת נפסק כוותיה להתיר טלטול מן הצד, דבעלמא קיימא לן דטלטול מן הצד שמיה טלטול ואסור, ועוד שהלכה כרב באיסורי. טעמים אלו מובאים גם ב'''רמב"ן''' בתורת האדם (דרוש מקור).


מדברים אלו עולה שמת המוטל בחמה מותר לטלטלו ע"י כיכר או תינוק, אבל אם אין לו כיכר או תינוק אין להופכו ממיטה למיטה. וכן עולה מדברי ה'''רמב"ם''' (שבת כו כא), וכן פסק ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים שיא א).
מדברים אלו עולה שמת המוטל בחמה מותר לטלטלו ע"י כיכר או תינוק, אבל אם אין לו כיכר או תינוק אין להופכו ממיטה למיטה. וכן עולה מדברי ה'''רמב"ם''' (שבת כו כא), וכן פסק ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים שיא א).
==תירוצי הראשונים לחלק בין טלטול מת לשאר דברים==
מכח קושיה זו נזדקקו הראשונים לתרץ את הגמרות ולבאר מדוע במת טלטול מן הצד אסור דשמיה טלטול, ואילו בשאר מקומות בש"ס התירו טלטול מן הצד לפי שלאו שמיה טלטול.
===דברי הרי"ף===
ראשון לכולם יצא ה'''רי"ף''' (שבת כ ב) שכתב חילוק שלא נתבאר בדבריו כל הצורך, וגם בו כנראה נפלה מחלוקת בראשונים. כתב הרי"ף שטלטול מן הצד שמיה טלטול הוא כגון באבנים שאינן לצורך שבת דומיא דמת, אבל פגה וחררה וכיוצא בהן שאוכלין הן וצריך לאכלן בשבת, הטלטול מן הצד בהם לא שמיה טלטול ומותר.
====ביאורי הראשונים לדברי הרי"ף====
ה'''רשב"א''' () כתב בכוונת הרי"ף
===תירוץ התוספות וסייעתו===


==הגדרת טלטול מן הצד==
==הגדרת טלטול מן הצד==
[[קטגוריה:מוקצה]]
[[קטגוריה:שבת מג:]]
[[קטגוריה:שבת מד.]]
[[קטגוריה:שבת קכג.]]
[[קטגוריה:שבת קמא.]]
[[קטגוריה:שבת פרק כה]]
[[קטגוריה:שבת פרק כו]]
[[קטגוריה:אורח חיים סימן שיא]]