הבדלים בין גרסאות בדף "טיוטה:מלאכת טוחן"

נוספו 4 בתים ,  21:34, 4 באוקטובר 2021
מ (א.א העביר את הדף טיוטה:טוחן לשם טיוטה:מלאכת טוחן)
 
שורה 21: שורה 21:
יוצא מהרא"ש שיש שני כללים למלאכת טוחן א. אין טוחן באוכלים ב. טוחן זה רק בריסוק דק דק כמו קמח
יוצא מהרא"ש שיש שני כללים למלאכת טוחן א. אין טוחן באוכלים ב. טוחן זה רק בריסוק דק דק כמו קמח
=== שיטת הרשב"א ===
=== שיטת הרשב"א ===
כתב '''הרשב"א''' (שו"ת הרשב"T חלק ד סי' עה) "מסתברא: דהא דפריס סילקא, דוקא במחתך דק דק, כדי לאוכלו למחר, או אפי' לבו ביום, ולאחר שעה. לפי שדרכו של סילקא לחתכו דק דק בערב בשולו. וכל שדרכו בכך, ומניחו לאחר שעה חייב. אבל לאוכלו מיד, מותר. שלא אסרו על אדם לאכול מאכלו חתיכות גדולות או קטנות."<br />
כתב '''הרשב"א''' (שו"ת הרשב"א חלק ד סי' עה) "מסתברא: דהא דפריס סילקא, דוקא במחתך דק דק, כדי לאוכלו למחר, או אפי' לבו ביום, ולאחר שעה. לפי שדרכו של סילקא לחתכו דק דק בערב בשולו. וכל שדרכו בכך, ומניחו לאחר שעה חייב. אבל לאוכלו מיד, מותר. שלא אסרו על אדם לאכול מאכלו חתיכות גדולות או קטנות."
השלט"ג (לב ברי"ף)חולק על הרשב"א שלא מצינו בשום מקום שמותר לעשות מלאכות לאלתר וכמו שברור שאסור לבשל ע"מ לאכול לאלתר כך אין לנו לחדש שמותר לטחון לאלתר<br />
 
בשו"ת רב פעלים (א יט) כתב ליישב את דעת הרשב"א וז"ל:
השלט"ג (לב ברי"ף) חולק על הרשב"א שלא מצינו בשום מקום שמותר לעשות מלאכות לאלתר וכמו שברור שאסור לבשל ע"מ לאכול לאלתר כך אין לנו לחדש שמותר לטחון לאלתר<br />
ב'''שו"ת רב פעלים''' (א יט) כתב ליישב את דעת הרשב"א וז"ל:
"וכן ענין חתוך הירק, דמתיר הרשב"א ז"ל באוכל לאלתר, היינו טעמא, כי הטחינה היא רק ישנה בתבואה וכיוצא, אך חיתוך הירק אסור משום דדמי לטחינה של תבואה. מיהו זה אינו אלא בחותך להניח, אבל בחותך ואוכל לאלתר אין זה דומה לטחינה של תבואה, אלא הוא דרך אכילה, כי כל מאכל קודם שיבלענו צריך לטחון אותו בשיניו, דהלעיסה היא טחינה, ומה לי לועס וטוחן בשיניו ואוכל מה לי חותך בידיו קודם ואוכל ולכן כל שאוכלו לאלתר שרי, דאין זה דומה לטחינה של תבואה שטוחן ומניח".<br />
"וכן ענין חתוך הירק, דמתיר הרשב"א ז"ל באוכל לאלתר, היינו טעמא, כי הטחינה היא רק ישנה בתבואה וכיוצא, אך חיתוך הירק אסור משום דדמי לטחינה של תבואה. מיהו זה אינו אלא בחותך להניח, אבל בחותך ואוכל לאלתר אין זה דומה לטחינה של תבואה, אלא הוא דרך אכילה, כי כל מאכל קודם שיבלענו צריך לטחון אותו בשיניו, דהלעיסה היא טחינה, ומה לי לועס וטוחן בשיניו ואוכל מה לי חותך בידיו קודם ואוכל ולכן כל שאוכלו לאלתר שרי, דאין זה דומה לטחינה של תבואה שטוחן ומניח".<br />
   
   
שורה 30: שורה 31:
<br />
<br />
'''שו"ת הריב"ש''' (קפד) מסייג את התרו של הרשב"א שכמו שבבורר כל מה שהתרנו לאלתר זה רק ביד ולא בכלי כך גם טוחן יהיה אסור בכלי המיוחד לכך ולכן אסר לגרר גבינה במגררת<br />
'''שו"ת הריב"ש''' (קפד) מסייג את התרו של הרשב"א שכמו שבבורר כל מה שהתרנו לאלתר זה רק ביד ולא בכלי כך גם טוחן יהיה אסור בכלי המיוחד לכך ולכן אסר לגרר גבינה במגררת<br />
=== פסיקת ההלכה ===
=== פסיקת ההלכה ===
מלשון '''הב"י''' נראה שפסק כדעת הרשב"א אע"פ שהרא"ש והרמב"ם (שניים מתוך עמודי ההוראה) חולקים עליו וז"ל:
מלשון '''הב"י''' נראה שפסק כדעת הרשב"א אע"פ שהרא"ש והרמב"ם (שניים מתוך עמודי ההוראה) חולקים עליו וז"ל:
169

עריכות