הבדלים בין גרסאות בדף "חתיכה הראויה להתכבד"

הוסרו 186 בתים ,  19:34, 15 ביוני 2021
קישור
(קישור)
 
(15 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{קטגוריה איסור והיתר}}
{{עריכה}}
{{מקורות : חולין (צ"ו ב). ע"ז (ע"ד א). הרמב"ם (פר' ט"ז מהל' מא"א ה"ג-ו'). יבמות דף (פא ב). הרא"ש (חולין פ"ז סימן לו). תורת חטאת כלל מ'-מג'. יו"ד טור ב"י סימן ק"א. }}
{{מקורות||חולין צו ב, עבודה זרה עד א, יבמות פא ב||מאכלות אסורות טז ג-ו|יורה דעה קא}}
 
{{ תוכן ענינים :
א .מקור הדין חהר"ל אינה בטילה והגדרתה.
ב. האם לחתיכה שראויה לגוי ישנו דין חהר"ל ?
ג .חתיכה שנאסרה מדבר אחר נחשבת כדין חהר"ל ?
ד חהר"ל בגבינות.
ה .חהר"ל מדרבנן.}}
 
'''חתיכה הראויה להתכבד (חהר"ל) :'''
'''חתיכה הראויה להתכבד (חהר"ל) :'''


חז"ל למדו שכאשר ישנה חתיכה שהיא אסורה ואילו היא היתה מותרת היינו מכבדים בה את אורחינו, חתיכה זו אינה בטילה בחתיכות אחרות ונחשבת כאותן דברים שאינם בטלים .
חז"ל למדו שכאשר ישנה חתיכה שהיא אסורה ואילו היא היתה מותרת היינו מכבדים בה את אורחינו, חתיכה זו אינה בטילה אם נתערבה בחתיכות היתר ואוסרת את כל התערובת.




שורה 17: שורה 9:




חולין (צ"ו:) "וכן חתיכה של נבלה, וכן חתיכה של דג טמא שנתבשלה עם החתיכות,  
'''חולין''' ([https://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=31&daf=96b&format=pdf צ"ו ב']) "וכן חתיכה של נבלה, וכן חתיכה של דג טמא שנתבשלה עם החתיכות,  
בזמן שמכירן – בנותן טעם ואם לאו - כולן אסורות, והרוטב בנותן טעם".
בזמן שמכירן – בנותן טעם ואם לאו - כולן אסורות, והרוטב בנותן טעם".


הגמ' דנה מדוע כל החתיכות אסורות כאשר אינו מכיר את חתיכת האיסור
הגמ' דנה מדוע כל החתיכות אסורות כאשר אינו מכיר את חתיכת האיסור
ושואלת הגמ' - ותבטיל ברובא! ...שאני חתיכה - הואיל וראויה להתכבד בה לפני האורחים".
ושואלת הגמ' - "ותבטיל ברובא! ...שאני חתיכה - הואיל וראויה להתכבד בה לפני האורחים".


ע"ז (ע"ד.) "אלו אסורין ואוסרין בכל שהו.
'''ע"ז''' (ע"ד.) "אלו אסורין ואוסרין בכל שהו.
יין נסך, ועבודת כוכבים, ועורות לבובין, ושור הנסקל, ועגלה ערופה,  
יין נסך, ועבודת כוכבים, ועורות לבובין, ושור הנסקל, ועגלה ערופה,  
וציפורי מצורע, ושער  נזיר, ופטר חמור, ובשר בחלב, ושעיר המשתלח,  
וציפורי מצורע, ושער  נזיר, ופטר חמור, ובשר בחלב, ושעיר המשתלח,  
וחולין שנשחטו בעזרה - הרי אלו אסורין ואוסרין בכל שהוא".
וחולין שנשחטו בעזרה - הרי אלו אסורין ואוסרין בכל שהוא".
(רש"י - כל מקום שנתערבו שם אפי' אחד באלף לא בטיל ואוסרין את כולן)  
(רש"י - כל מקום שנתערבו שם אפי' אחד באלף לא בטיל ואוסרין את כולן)  


שורה 47: שורה 39:


הר"ן ביאר שהרי"ף סבר שהמשניות חולקות  
הר"ן ביאר שהרי"ף סבר שהמשניות חולקות  
ופסק כתנא בע"ז לפיה חהר"ל בטילה ברוב ורק דבר שקיים בו אתשני התנאים לא בטל.
ופסק כתנא בע"ז לפיה חהר"ל בטילה ברוב ורק דבר שקיים בו את שני התנאים לא בטל.


'''התוס'''' (ע"ז שם ד"ה למעוטי וחולין ק' א ד"ה ושאני מאי קחשיב) :
'''התוס'''' (ע"ז שם ד"ה למעוטי וחולין ק' א ד"ה ושאני מאי קחשיב) :


שאלה הגמ' הוא - מהו העיקרון על פיו מנה התנא את הדברים שאינם בטלים.   
שאלת הגמ' בע"ז היא - מהו העיקרון על פיו מנה התנא את הדברים שאינם בטלים.   
תשובת הגמ' היתה שרק איסורי הנאה שהם דבר שבמניין נמנו במשנה  
תשובת הגמ' היתה שרק איסורי הנאה שהם דבר שבמניין נמנו במשנה  
ובלשון תוס': "שלא ירד לשנות רק היכא דאיכא תרתי".
ובלשון תוס': "שלא ירד לשנות רק היכא דאיכא תרתי".


1. הגמ' אינן חלוקות אלא התנא בע"ז מנה רק דברים שאסורים במניין ובהנאה וישנם עוד יסורים שלא בטלים שיש בהם רק תנאי אחד כמו הגמ' בחולין.
1. הגמ' אינן חלוקות אלא התנא בע"ז מנה רק דברים שאסורים במניין ובהנאה וישנם עוד איסורים שלא בטלים שיש בהם רק תנאי אחד כמו הגמ' בחולין.


2. דין חהר"ל הוא משום דבר שבמניין.
2. דין חהר"ל הוא משום דבר שבמניין.
שורה 69: שורה 61:
ב. והוא הדין בחתיכה של בשר בחלב או של חולין שנשחטו בעזרה שהרי הן אסורים מדבריהן בהנייה".
ב. והוא הדין בחתיכה של בשר בחלב או של חולין שנשחטו בעזרה שהרי הן אסורים מדבריהן בהנייה".


1.סבר שהגמרות אינן חלוקות.
1.סבר שהגמרות אינן חלוקות. (לפי פירושו למשנה בעבודה זרה הגמרות חלוקות. וצ'ע)


2. דין חהר"ל הוא דין בפני עצמו.
2. דין חהר"ל הוא דין בפני עצמו.
שורה 212: שורה 204:
== ה .חהר"ל מדרבנן : ==
== ה .חהר"ל מדרבנן : ==


'''שיטת הרמב"ם''' (פר' ט"ז מהל' מא"אה"ג-ו') :
'''שיטת הרמב"ם''' (מאכלות אסורות, טז, ג-ו) :


"והוא הדין בחתיכה של בשר בחלב או של חולין שנשחטו בעזרה שהרי הן אסורים מדבריהן בהנייה".  
"והוא הדין בחתיכה של בשר בחלב או של חולין שנשחטו בעזרה שהרי הן אסורים מדבריהן בהנייה".  
שורה 266: שורה 258:


לדעת רעק"א: בין בבב"ח בין בשאר איסורים אף באיסור דרבנן קיים דין חהר"ל.
לדעת רעק"א: בין בבב"ח בין בשאר איסורים אף באיסור דרבנן קיים דין חהר"ל.
[[קטגוריה: מאכלות אסורות]]
[[קטגוריה: תערובות]]
112

עריכות