הבדלים בין גרסאות בדף "חציצה בין המתפלל לבין הקיר"

אין תקציר עריכה
 
(גרסת ביניים אחת של אותו משתמש אינה מוצגת)
שורה 1: שורה 1:
{{להשלים|כל הסוגיה=כן}}
{{להשלים|כל הסוגיה=כן}}
{{מקורות||ברכות ה ב|ברכות ד ד|תפילה ה ו|אורח חיים צ כא-כג; צח ד}}
{{מקורות||ברכות ה ב|ברכות ד ד|תפילה ה ו|אורח חיים צ כא-כג; צח ד}}
החובה או המעלה להתפלל מול הקיר, ואלו דברים נחשבים לחציצה.
== סוגית הגמרא ==
== סוגית הגמרא ==
ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ה ב)] מביאה דברי אבא בנימין שכל ימיו היה מצטער שתהיה מיטתו לפני תפילתו. ומבארת הגמרא שאין הכוונה לפני המיטה ממש, שהרי אמר רב יהודה בשם רב ואיתימא ריב"ל, שהמתפלל צריך שלא יהא דבר חוצץ בינו לבין הקיר, ולמד זאת מדברי חזקיהו, שנאמר עליו: "ויסב חזקיהו פניו אל הקיר ויתפלל".
ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ה ב)] מביאה דברי אבא בנימין שכל ימיו היה מצטער שתהיה מיטתו לפני תפילתו. ומבארת הגמרא שאין הכוונה לפני המיטה ממש, שהרי אמר רב יהודה בשם רב ואיתימא ריב"ל, שהמתפלל צריך שלא יהא דבר חוצץ בינו לבין הקיר, ולמד זאת מדברי חזקיהו, שנאמר עליו: "ויסב חזקיהו פניו אל הקיר ויתפלל".
שורה 38: שורה 39:
ה'''רמ"א''' (אורח חיים צ כא) הביא להלכה דברי האורחות חיים בשם הראב"ד, שדבר שאין בו גובה י' ורוחב ד' לא חשיב חציצה.
ה'''רמ"א''' (אורח חיים צ כא) הביא להלכה דברי האורחות חיים בשם הראב"ד, שדבר שאין בו גובה י' ורוחב ד' לא חשיב חציצה.
<BR/>ה'''פרי חדש''' (ד"ה בהגה ולא חשיב) חולק על זה, וכותב שאדרבה איפכא מסתברא, שככל שהוא גדול חולק הוא מקום לעצמו, ודוקא דבר קטן הוי הפסק.
<BR/>ה'''פרי חדש''' (ד"ה בהגה ולא חשיב) חולק על זה, וכותב שאדרבה איפכא מסתברא, שככל שהוא גדול חולק הוא מקום לעצמו, ודוקא דבר קטן הוי הפסק.
<BR/>וב'''משנה ברורה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14170&st=&pgnum=245&hilite= (סח)] הביא דבריו וחיזקם מספר מאמר מרדכי, אך לא הכריע.


=== תפילה לפני הסטנדר ===
=== תפילה לפני הסטנדר ===
שורה 60: שורה 62:


ה'''פרי חדש''' (ד"ה בהגה ולא חשיב) הסכים לדברי השו"ע שבעלי חיים אינן חוצצים, לפי שנחשבים הם [[מחיצה כמו לענין סוכה]] וה"ה הכא דחשיבי כמו קיר. ועוד, דלא גרע מאדם שאינו חוצץ, ומה לי אדם מה לי בעלי חיים. וסיים שודאי שאדם אינו חוצץ כלל, וכל הנזהר מלהתפלל אחרי אדם נקרא הדיוט (וחלק בזה על המחבר בשם ספר הפליאה).
ה'''פרי חדש''' (ד"ה בהגה ולא חשיב) הסכים לדברי השו"ע שבעלי חיים אינן חוצצים, לפי שנחשבים הם [[מחיצה כמו לענין סוכה]] וה"ה הכא דחשיבי כמו קיר. ועוד, דלא גרע מאדם שאינו חוצץ, ומה לי אדם מה לי בעלי חיים. וסיים שודאי שאדם אינו חוצץ כלל, וכל הנזהר מלהתפלל אחרי אדם נקרא הדיוט (וחלק בזה על המחבר בשם ספר הפליאה).
<BR/>וב'''משנה ברורה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14170&st=&pgnum=245&hilite= (סח)] הביא דבריו והביא גם חיזוק מספר מאמר מרדכי, שאדם אינו חוצץ, אך לא הכריע.
<BR/>ובספר '''מאמר מרדכי''' {{מקור}} כתב שאף להיש אומרים אין זה אלא זהירות בעלמא, אבל בבית כנסת וכד' שאי אפשר להיזהר בזה, מותר לכתחילה להתפלל אחרי אדם. אלא שהמקדק במעשיו יהיה לו מקום קבוע כנגד הכותל. והביאו ה'''משנה ברורה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14170&st=&pgnum=245&hilite= (סט)].
<BR/>גם ב'''ערוך השלחן''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7705&st=&pgnum=164 (כו)] כתב שבבית הכנסת שאי אפשר בענין אחר, אין לחוש לפי שנראה לכל שדרך המתפללים כן הוא.


== תפילה כנגד ציורים ותמונות ==
== תפילה כנגד ציורים ותמונות ==