הבדלים בין גרסאות בדף "חלקי העץ והפרי השונים לענין ערלה ונטע רבעי"

אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:
<BR/>ומסיימת המשנה, שהנובלות כולן אסורות..
<BR/>ומסיימת המשנה, שהנובלות כולן אסורות..
=== פירוש המשנה ===
=== פירוש המשנה ===
ה'''ירושלמי''' (ערלה א ה) מביא מחלוקת בפירוש 'ענקוקלות', דעה אחת היא שהכוונה ענבים שלקו עד שלא הביאו שליש. ודעה שניה אפילו לקו אחר שהביאו שליש. ומפרשים שם שהמילה 'ענקוקלות' היא נוטריקון - ענבין דלקי תלתיהון.
ה'''ירושלמי''' (ערלה א ה) מביא מחלוקת בפירוש 'ענקוקלות', לפי דעה אחת היא שענקוקלות הם ענבים שלקו עד שלא הביאו שליש. ולפי דעה שניה אפילו לקו אחר שהביאו שליש. עוד אומר של הירושלמי שהמילה 'ענקוקלות' היא נוטריקון - ענבין דלקי תלתיהון.


=== נובלות ===
=== נובלות ===
ב'''גמרא''' (ברכות מ ב) נחלקו ר' זירא ור' אילעא בפירוש 'נובלות' (שם מדובר לענין ברכה ראשונה).<BR/>
ב'''גמרא''' (ברכות מ ב) נחלקו ר' זירא ור' אילעא בפירוש 'נובלות' (שם מדובר לענין ברכה ראשונה).<BR/>
לדעת אחד מן האמוראים נובלות הן 'בושלי כמרא', ומסביר '''רש"י''' (ד"ה בושלי) שהם תמרים שבישלה אותם החמה יתר על המידה עד שנשרפו. ולדעת האמורא השני שם נובלות הן 'תמרא דזיקא', פירש '''רש"י''' (ד"ה תמרי) שהרוח משירה אותן.
לדעת אחד מן האמוראים נובלות הן 'בושלי כמרא', ומסביר '''רש"י''' (ד"ה בושלי) שהם תמרים שבישלה אותם החמה יתר על המידה עד שנשרפו. ולדעת האמורא השני שם נובלות הן 'תמרא דזיקא', פירש '''רש"י''' (ד"ה תמרי) שהרוח משירה אותן.