הבדלים בין גרסאות בדף "חלקי העץ והפרי השונים לענין ערלה ונטע רבעי"

אין תקציר עריכה
שורה 44: שורה 44:
כתב בשו"ת '''בנין ציון''' אטלינגר {{היברובוקס|1122|26|ב נה}} שגם עץ שטעם עצו שווה לפריו, אין לאסור את העץ משום ערלה, שלעולם אינו אסור אלא הפרי. והביא לזה ראיה מהמשנה שהתירה מי גפנים וסמדר, אף שודאי טעמם קרוב לטעם הפרי יותר מאשר טעם העץ.
כתב בשו"ת '''בנין ציון''' אטלינגר {{היברובוקס|1122|26|ב נה}} שגם עץ שטעם עצו שווה לפריו, אין לאסור את העץ משום ערלה, שלעולם אינו אסור אלא הפרי. והביא לזה ראיה מהמשנה שהתירה מי גפנים וסמדר, אף שודאי טעמם קרוב לטעם הפרי יותר מאשר טעם העץ.


== סוגי הגרעינים החייבים ==
== דין גרעינים לענין נטע רבעי ==
כתבו ה'''תוספות''' (ברכות לו ב ד"ה קליפי) שיש לברך על גרעינים של פירות (כגון גודגניות, אפרסקים ותפוחים) בורא פרי העץ, דפירי נינהו. כלומר מכך שאסורים הם משום ערלה, מוכח שהם חלק מהפרי ולכן יש לברך עליהם בורא פרי העץ. כן היא גם דעת ה'''רא"ש''' (ברכות ו ד). <BR/>
ה'''רשב"א''' (ד"ה קליפי) תמה על דברים אלו, שהרי אין חיוב הערלה אלא משום ריבוי הפסוק שדורשים 'את' הטפל לפריו, לרבות קליפות וגרעינים, אך זהו דין מיוחד לערלה, ואינו ענין לברכת הנהנין. וסובר הוא שם שאין לברך עליהם כלל אלא אם כן ממתקן, שאז מברך שהכל.
<BR/>בספר '''מעדני יום טוב''' (נ) הקשה שהרא"ש סותר דברי עצמו, שהרי בהלכות ערלה הביא את הריבוי מהמילה 'את' גם לגבי גרעינין, ואם כן מוכח שלא משום דחשיב פרי עצמו, אלא רק מריבוי הכתוב. וה'''פרי חדש''' (ליקוטים אורח חיים רב) כתב באמת שהרא"ש חזר בו.
 
בשו"ת '''פנים מאירות''' (א סה) תמה לשיטת הרא"ש והתוספות, מדוע הגרעינים פטורים מרבעי, והרי אם חשובים הם פרי, דין הוא שיהיה נוהג בהם גם נטע רבעי. וכן תמה ה'''צל"ח''' (ברכות לו ב).<BR/>
וב'''צל"ח''' שם יצא לחלק בין גרעינים שראויים לאכילה שהם חייבים ברבעי, לבין גרעינים שאינם ראויים לאכילה או חלקים בו שאינם ראויים לאכילה, שפטורים מדין נטע רבעי. וכעין זה חילק ה'''פרי מגדים''' (אורח חיים רב אשל אברהם יז).
 
{{להשלים}}
{{להשלים}}
=== משחק בגרעיני משמש ('גוגואים') של ערלה ===
בספר '''חשוקי חמד''' (ברכות לו ב) נשאל אם מותר לאפשר לילדים לשחק בגרעיני משמש של ערלה, שהרי ערלה אסורה בהנאה? והשיב שמצד הגרעינין ודאי שדין ערלה נוהג בהם, אלא שיש לדון אם המשחק נחשב להנאה. ומסיק שהדבר אסור, ואף שהגרעין אינו ראוי לאכילה, מ"מ הוא טפל לפרי כמבואר בגמרא.


[[קטגוריה: ערלה]]
[[קטגוריה: ערלה]]