הבדלים בין גרסאות בדף "חיוב תפילה בציבור"

נוספו 579 בתים ,  22:55, 14 ביוני 2018
אין תקציר עריכה
שורה 32: שורה 32:


== שלחן ערוך ==
== שלחן ערוך ==
מרן ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים צ ט) כותב שצריך אדם להשתדל להתפלל בבית הכנסת עם הציבור. אך מאידך כותב שרק אם הוא אנוס, שאינו יכול לבוא לבית הכנסת, יכון לשעה שבה הציבור מתפללים.
מרן ה'''שלחן ערוך''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x458 (אורח חיים צ ט)] כותב שצריך אדם להשתדל להתפלל בבית הכנסת עם הציבור. אך מאידך כותב שרק אם הוא אנוס, שאינו יכול לבוא לבית הכנסת, יכון לשעה שבה הציבור מתפללים.
<BR/>ובהמשך דבריו (טז) כותב שההולך בדרך צריך ללכת לפניו עד ד' מילין, ולאחריו מיל כדי להתפלל בעשרה
<BR/>ובהמשך דבריו (טז) כותב שההולך בדרך צריך ללכת לפניו עד ד' מילין, ולאחריו מיל כדי להתפלל בעשרה
=== גדר הפטור מתפילה בציבור ===
ה'''מגן אברהם''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x458 (טז)] כותב שהפטור מתפילה בעשרה הוא למי שתש כוחו, אע"פ שאינו חולה ממש, וכתב שכן מוכח מעובדא דרב נחמן ורב יצחק, שאם היה חולה ממש, לא היה שואל אותו רב יצחק למה לא הגיע לבית הכנסת.
=== כנגד הפסד ממון ===
בשו"ת '''יד אליהו''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=45973&st=&pgnum=27 (ז)] כתב להלכה שבמקום שאדם יפסיד את ממונו, אין חיוב להתפלל בעשרה דווקא, והביאו הרב '''באר היטב''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x458 (יב)].
=== כנגד לימוד תורה ===
ה'''רדב"ז''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1375&st=&pgnum=312 (ב אלפים קלט)] כתב שפשוט לו הדבר שטוב יותר להתפלל בבית מדרשו במקום קביעות לימודו מלהתפלל בבית הכנסת.


== ראיות מסוגיות אחרות לגבי חובת תפילה בציבור ==
== ראיות מסוגיות אחרות לגבי חובת תפילה בציבור ==
שורה 50: שורה 59:
<BR/>'''רבנו יונה''' (ד א ד"ה אימתי עת רצון) כתב בשם הגאונים, שאפילו בשעה שאין האדם הולך לבית הכנסת, יש לו לשער שיתפלל בשעה שמתפללים הקהל, וכן העתיק ה'''ריטב"א''', וכן פסק להלכה ה'''טור''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x210 (אורח חיים צ)] <BR/>גם ה'''מאירי''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31518&st=&pgnum=25&hilite= (ו א ד"ה כל)] כתב שאם אינו יכול להתפלל בבית כנסת, יתפלל בתוך ביתו בשעה שהציבור מתפללים.
<BR/>'''רבנו יונה''' (ד א ד"ה אימתי עת רצון) כתב בשם הגאונים, שאפילו בשעה שאין האדם הולך לבית הכנסת, יש לו לשער שיתפלל בשעה שמתפללים הקהל, וכן העתיק ה'''ריטב"א''', וכן פסק להלכה ה'''טור''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x210 (אורח חיים צ)] <BR/>גם ה'''מאירי''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31518&st=&pgnum=25&hilite= (ו א ד"ה כל)] כתב שאם אינו יכול להתפלל בבית כנסת, יתפלל בתוך ביתו בשעה שהציבור מתפללים.


וכן פסק להלכה מרן ב'''שלחן ערוך''' (אורח חיים צ ט).
וכן פסק להלכה מרן ב'''שלחן ערוך''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x458 (אורח חיים צ ט)].
 
== מעלת תפילה בציבור כנגד דבר אחר ==
=== כנגד לימוד תורה ===
ה'''רדב"ז''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1375&st=&pgnum=312 (ב אלפים קלט)] כתב שפשוט לו הדבר שטוב יותר להתפלל בבית מדרשו במקום קביעות לימודו מלהתפלל בבית הכנסת.
 
=== כנגד הפסד ממון ===
בשו"ת '''יד אליהו''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=45973&st=&pgnum=27 (ז)] כתב להלכה שבמקום שאדם יפסיד את ממונו, אין חיוב להתפלל בעשרה דווקא.


[[קטגוריה: תפילה]]
[[קטגוריה: תפילה]]