הבדלים בין גרסאות בדף "חובת עונג שבת"

נוספו 2 בתים ,  14:55, 28 בינואר 2016
מ
שורה 4: שורה 4:
==מקור ותוקף החיוב לענג את השבת==
==מקור ותוקף החיוב לענג את השבת==


כתוב בספר '''ישעיהו''' (נח יג) 'וקראת לשבת עונג', ולמדה מזה ה'''גמרא'''  
כתוב בספר '''ישעיהו''' (נח יג) "וקראת לשבת עונג", ולמדה מזה ה'''גמרא'''  
[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=118b&format=pdf (שבת קיח ב)]  
[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=118b&format=pdf (שבת קיח ב)]  
שצריך לענג את השבת. ומובא שם  
שצריך לענג את השבת. ומובא שם  
שורה 15: שורה 15:
ה'''משנה ברורה''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14171&st=&pgnum=5 (רמב א)] למד בדעת ה'''רמב"ן''' על התורה (ויקרא כג ב) שמצוות עונג שבת היא מדאורייתא, והוא על פי חז"ל ב'''ספרא''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=33516&st=&pgnum=233&hilite= (יב ד)], שיש לקדשו באכילה ושתיה.
ה'''משנה ברורה''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14171&st=&pgnum=5 (רמב א)] למד בדעת ה'''רמב"ן''' על התורה (ויקרא כג ב) שמצוות עונג שבת היא מדאורייתא, והוא על פי חז"ל ב'''ספרא''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=33516&st=&pgnum=233&hilite= (יב ד)], שיש לקדשו באכילה ושתיה.
<BR/>אבל ה'''רמב"ם''' [http://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=3&hilchos=12&perek=30&halocha=1&hilite= (שבת ל א)]  
<BR/>אבל ה'''רמב"ם''' [http://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=3&hilchos=12&perek=30&halocha=1&hilite= (שבת ל א)]  
כתב שזו אחת משתי מצוות מדברי נביאים שנצטווינו בשבת, ומשמע שהיא מדרבנן. וכ"כ בדעתו בספר '''ערך השלחן''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7964&st=&pgnum=67&hilite= (ג)]  
כתב שזו אחת משתי מצוות מדברי נביאים שנצטווינו בשבת, ומשמע שהיא מדרבנן. וכ"כ בדעתו בספר '''ערוך השלחן''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7964&st=&pgnum=67&hilite= (ג)]  
כדבר פשוט. <BR/>
כדבר פשוט. <BR/>
אבל בשו"ת '''חתם סופר'''  
אבל בשו"ת '''חתם סופר'''  
[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14663&st=&pgnum=157 (רח ד"ה מכל מקום)]  
[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14663&st=&pgnum=157 (רח ד"ה מכל מקום)]  
אף שכתב דעונג שבת הוא מתקנת נביאים, במקום אחר ביאר  
אף שכתב שעונג שבת הוא מתקנת נביאים, במקום אחר ביאר  
[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=794&pgnum=131 (אורח חיים קסח ד"ה והנה)]  
[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=794&pgnum=131 (אורח חיים קסח ד"ה והנה)]  
שהוא דאורייתא, הלכה למשה מסיני, ואסמכינהו אקרא דישעיהו, אלא כדרכו של הרמב"ם לקרוא לדבר שלא נתפרש בתורה שהוא 'מדברי סופרים'. וכן כתב בשו"ת '''צמח צדק''' הקדמון [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1722&pgnum=43 (כח)]  
שהוא דאורייתא, הלכה למשה מסיני, ואסמכינהו אקרא דישעיהו, אלא כדרכו של הרמב"ם לקרוא לדבר שלא נתפרש בתורה שהוא 'מדברי סופרים'. וכן כתב בשו"ת '''צמח צדק''' הקדמון [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1722&pgnum=43 (כח)]  
שורה 25: שורה 25:
ב'''פרי מגדים''' בהקדמה כוללת (א יט) כתב שכנראה היא מחלוקת.  
ב'''פרי מגדים''' בהקדמה כוללת (א יט) כתב שכנראה היא מחלוקת.  
<BR/>ובשו"ת '''חבלים בנעימים''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=10012&st=&pgnum=26&hilite= (ב ה)]  
<BR/>ובשו"ת '''חבלים בנעימים''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=10012&st=&pgnum=26&hilite= (ב ה)]  
כתב דעונג שבת הוא דרבנן, אלא שאדם הרוצה לענג את השבת, התירה לו תורה לעשר שלא מן המוקף או דבר שלא בא לעולם.
כתב שעונג שבת הוא דרבנן, אלא שאדם הרוצה לענג את השבת, התירה לו תורה לעשר שלא מן המוקף או דבר שלא בא לעולם.


==במה מענג את השבת==
==במה מענג את השבת==