הבדלים בין גרסאות בדף "חובת הסיבה בליל הסדר"

אין תקציר עריכה
שורה 12: שורה 12:


=== אשה ===
=== אשה ===
ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=4&daf=108&format=pdf (פסחים קח א)] אומרת שאשה אצל בעלה לא צריכה להסב, אך אם אישה חשובה היא צריכה הסיבה. ומבאר ה'''רשב"ם''' (ד"ה אשה) הטעם מפני אימת בעלה, שכפופה היא לו. ובשם ה'''שאילתות דרב אחאי''' גאון מפרש שאין דרכן של נשים להישען. ולכאורה יש נפקא מינה בין הטעמים לגבי אישה שאינה אצל בעלה, כגון גרושה או אלמנה, שלפי טעם ראשון של הרשב"ם צריכה הסיבה, כיון שאין כאן אימת בעל. אך לפי הטעם שכתב בשם השאילתות אינה צריכה הסיבה, כיון שאין זו דרך נשים.
ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=4&daf=108&format=pdf (פסחים קח א)] אומרת שאשה אצל בעלה לא צריכה להסב, אך אם אישה חשובה היא צריכה הסיבה. ומבאר ה'''רשב"ם''' (ד"ה אשה) הטעם מפני אימת בעלה, שכפופה היא לו. ובשם ה'''שאילתות דרב אחאי''' גאון מפרש שאין דרכן של נשים להישען. ולכאורה יש נפקא מינה בין הטעמים לגבי אישה שאינה אצל בעלה, כגון גרושה או אלמנה, שלפי טעם ראשון של הרשב"ם צריכה הסיבה, כיון שאין כאן אימת בעל. אך לפי הטעם שכתב בשם השאילתות אינה צריכה הסיבה, כיון שאין זו דרך נשים. כן העיר בעל '''שלטי גיבורים''' (כג א ב).


==== דעת הראבי"ה ====
==== דעת הראבי"ה ====
שורה 54: שורה 54:


== לא היסב אם צריך לחזור ==
== לא היסב אם צריך לחזור ==
ה'''רא"ש''' (י כ) כתב שאם אכל מצה בלא הסיבה לא יצא ידי חובה, והוכיח זאת מדברי הגמרא לעיל לגבי שמש, שמפורש בה שאם לא היסב לא יצא ידי חובה, ולכן צריך לחזור ולאכול. וכתב שכן הדין גם בכוס ראשון ושני שאם שתה בלא הסיבה, שצריך לחזור ולשתות בהסיבה. אך לגבי כוסות שלישית ורביעית, אם יחזור וישתה הרי זה נראה כמוסיף על הכוסות. אך הסתייג ואמר שיש לומר שכיון ששתה שלא כתיקונו, מוכח 


[[קטגוריה:פסח]]
[[קטגוריה:פסח]]