הבדלים בין גרסאות בדף "חובת הסיבה בליל הסדר"

אין תקציר עריכה
שורה 6: שורה 6:
'''רש"י''' (צט ב ד"ה ואפילו) כותב שטעם ההסיבה הוא כדרך בני חורין זכר לחירות. גם ה'''רמב"ם''' (חמץ ומצה ז ז) כתב שצריך לאכול ולשתות כשהוא מיסב '''דרך חירות'''.
'''רש"י''' (צט ב ד"ה ואפילו) כותב שטעם ההסיבה הוא כדרך בני חורין זכר לחירות. גם ה'''רמב"ם''' (חמץ ומצה ז ז) כתב שצריך לאכול ולשתות כשהוא מיסב '''דרך חירות'''.
== מי צריך להסב ==
== מי צריך להסב ==
=== עני ===
ה'''משנה''' (פסחים י א) אומרת שאפילו עני שבישראל אין לו לאכול בליל פסח קודם שיסב. וכתבו ה'''תוספות''' (צט ב ד"ה ואפילו) שהרבותא בעני היא שהיה מקום לחשוב שאין הוא חייב בהסבה לפי שאין לו על מה להסב ואין זו דרך חירות, קמ"ל המשנה שאפילו הכי חייב.
ה'''משנה''' (פסחים י א) אומרת שאפילו עני שבישראל אין לו לאכול בליל פסח קודם שיסב. וכתבו ה'''תוספות''' (צט ב ד"ה ואפילו) שהרבותא בעני היא שהיה מקום לחשוב שאין הוא חייב בהסבה לפי שאין לו על מה להסב ואין זו דרך חירות, קמ"ל המשנה שאפילו הכי חייב.
=== אשה ===
ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=4&daf=108&format=pdf (פסחים קח א)] אומרת שאשה אצל בעלה לא צריכה להסב, אך אם אישה חשובה היא צריכה הסיבה. ומבאר ה'''רשב"ם''' (ד"ה אשה) הטעם מפני אימת בעלה, שכפופה היא לו. ובשם ה'''שאילתות דרב אחאי''' גאון מפרש שאין דרכן של נשים להישען. ולכאורה יש נפקא מינה בין הטעמים לגבי אישה שאינה אצל בעלה, כגון גרושה או אלמנה, שלפי טעם ראשון של הרשב"ם צריכה הסיבה, כיון שאין כאן אימת בעל. אך לפי הטעם שכתב בשם השאילתות אינה צריכה הסיבה, כיון שאין זו דרך נשים.
=== בן  אצל אביו ותלמיד אצל רבו ===
=== שמש ===


== אילו דברים חייבים בהסיבה ==
== אילו דברים חייבים בהסיבה ==