הבדלים בין גרסאות בדף "חובת הסיבה בליל הסדר"

נוספו 1,284 בתים ,  12:55, 4 במרץ 2018
אין תקציר עריכה
שורה 14: שורה 14:
==== דעת הראבי"ה ====
==== דעת הראבי"ה ====
=== בן  אצל אביו ותלמיד אצל רבו ===
=== בן  אצל אביו ותלמיד אצל רבו ===
ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=4&daf=108&format=pdf (פסחים קח א)] אומרת שבן אצל אביו צריך הסיבה, ומסביר ה'''רשב"ם''' (ד"ה בן) לפי שאינו כפוף כל כך.
<BR/>ולענין תלמיד אצל רבו, הגמרא מסתפקת, ומביאה דברי אביי שהעיד שכשהיו אצל רבה היו המסובים נשענים אחד על ברכי חבירו, ואילו כשסעדו אצל רב יוסף אמר להם שאינם צריכים להסב, לפי שמורא רבך כמורא שמים. ואמנם ישנה ברייתא שכתוב בה במפורש שעם הכל אדם מיסב, אפילו תלמיד אצל רבו, אך מעמידה הגמרא ששם מדובר בשוליא דנגרי, כלומר תלמיד של אומן שמלמדו אומנות.
ב'''תוספות''' (ד"ה בפני) מבואר שהבינו שמסקנת הגמרא היא שתלמיד אצל רבו אינו צריך להסב, וכדברי רב יוסף. והוסיפו התוספות, שאביו שהוא רבו גם כן אינו צריך דלא גרע מרבו. אך סתם אב שמלמד את בנו תורה כפי שמצווה בזה, אין זה בגדר רבו לפטור את בנו מהסיבה.


=== שמש ===
=== שמש ===