הבדלים בין גרסאות בדף "זמן קבלת שבת"

נוספו 137 בתים ,  18:03, 4 באפריל 2016
אין תקציר עריכה
 
(8 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 44: שורה 44:


בשו"ת '''משפטי צדק''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1106&st=&pgnum=83&hilite= (לו)] כתב כדבר פשוט שמרן הכריע דלא כבה"ג. וכן הכריע הרב '''יביע אומר''' (ב טז ג-ד), ובנו ב'''ילקוט יוסף''' (שבת א עמ' קעט).
בשו"ת '''משפטי צדק''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1106&st=&pgnum=83&hilite= (לו)] כתב כדבר פשוט שמרן הכריע דלא כבה"ג. וכן הכריע הרב '''יביע אומר''' (ב טז ג-ד), ובנו ב'''ילקוט יוסף''' (שבת א עמ' קעט).
<BR/>אבל ראה שו"ת '''לב חיים''' למהר"ח פלאג'י [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1589&st=&pgnum=164&hilite= (ג מט)] דלא פשיטא ליה כוליה האי שמרן הכריע דלא כבה"ג. [וב'''יביע אומר''' שם כתב בשמו (נז) להיפך, ולא נמצא שם, וצ"ע]. ועוד הוסיף שם דבמקום שמדליקים סמוך לשקיעה, לכולי עלמא הוי קבלת שבת בהדלקה, ומשמע בדבריו שהוא אפילו לאותם שלא הדליקו, שהרי אצלנו בזמן אמירת 'ברכו' כבר העריב היום והרי חייבים גם בתוספת שבת. ואף הפוסקים לא הזכירו ערבית וברכו אלא בזמנם שהיו מתפללים בעוד היום גדול.
<BR/>אבל ראה שו"ת '''לב חיים''' למהר"ח פלאג'י [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1589&st=&pgnum=164&hilite= (ג מט)] דלא פשיטא ליה כוליה האי שמרן הכריע דלא כבה"ג. [וב'''יביע אומר''' שם כתב בשמו (נז) להיפך, ולא נמצא שם, וצ"ע]. ועוד הוסיף שם דבמקום שמדליקים סמוך לשקיעה, לכולי עלמא הוי קבלת שבת בהדלקה, ומשמע בדבריו שהוא אפילו לאותם שלא הדליקו, שהרי אצלנו בזמן אמירת 'ברכו' כבר העריב היום והרי חייבים גם ב[[תוספת שבת]]. ואף הפוסקים לא הזכירו ערבית וברכו אלא בזמנם שהיו מתפללים בעוד היום גדול.


====תנאי בהדלקה====
====תנאי בהדלקה====
שורה 55: שורה 55:
==תפילת מנחה אחר הדלקת נרות==
==תפילת מנחה אחר הדלקת נרות==


כתב ה'''משנה ברורה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14171&st=&pgnum=75&hilite= (מג)] בשם ה'''מגן אברהם''' שאחר שהליקה נרות של שבת, אינה יכולה להתפלל תפילת מנחה של חול, ואם אין לה שהות להתפלל קודם הדלקה מבלי להיכנס לספק חילול שבת, תתפלל ערבית שתים.
כתב ה'''משנה ברורה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14171&st=&pgnum=75&hilite= (מג)] בשם ה'''מגן אברהם''' שאחר שהליקה נרות של שבת, אינה יכולה להתפלל [[תפילת מנחה של חול]], ואם אין לה שהות להתפלל קודם הדלקה מבלי להיכנס לספק חילול שבת, תתפלל [[ערבית שתים]].
<BR/> אבל בספר '''לוית חן''' להרב עובדיה יוסף (ו) חלק עליו וכתב דאםילו למנהג הרמ"א שמקבלות שבת בהדלקה, יכולות להתפלל מנחה של חול.  
<BR/> אבל בספר '''לוית חן''' להרב עובדיה יוסף (ו) חלק עליו וכתב דאפילו למנהג הרמ"א שמקבלות שבת בהדלקה, יכולות להתפלל מנחה של חול.  
<BR/> וראה בשו"ת '''לב חיים''' פלאג'י [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1589&st=&pgnum=164&hilite= (ג מט)]  
<BR/> וראה בשו"ת '''לב חיים''' פלאג'י [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1589&st=&pgnum=164&hilite= (ג מט)]  
שכתב כדבר פשוט שלדעת בה"ג אסור להתפלל מנחה של חול אחר הדלקת נרות, ולא מיבעיא האשה, אלא אפילו איש הנוהג להדליק, נכנס לספק דרבוותא ואין לו לברך ברכות לבטלה, אלא יתפלל ערבית שתים.
שכתב כדבר פשוט שלדעת בה"ג אסור להתפלל מנחה של חול אחר הדלקת נרות, ולא מיבעיא האשה, אלא אפילו איש הנוהג להדליק, נכנס לספק דרבוותא ואין לו לברך ברכות לבטלה, אלא יתפלל ערבית שתים.
שורה 77: שורה 77:
===יחיד שקדם והתפלל===
===יחיד שקדם והתפלל===


ב'''בית יוסף''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=43059&st=&pgnum=237 (רסג ד"ה ומ"ש רבנו עוד שהמתפלל)] דייק מדברי הטור, שבא לאשמועינן שאפילו יחיד שקדם והתפלל ערבית מבעוד יום קודם שהתפללו הקהל, חל עליו שבת ואסור במלאכה. וכנראה דייק מדנקט הטור לשון יחיד. וסיים הב"י שם דנראה דאפילו למ"ד ש[[#תנאי בהדלקה|אפשר להתנות שלא לקבל שבת בהדלקה]], הכא כיון שהזכיר קדושת היום בתפילה, שוב אינו יכול לעשותו חול. וכן פסק בפשיטות ב'''שלחן ערוך''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40527&st=&pgnum=208 (רסג יא)]. והעיר ה'''משנה ברורה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14171&st=&pgnum=76 (מט)] כדבר פשוט דמ"מ זהו דווקא מפלג המנחה ולמעלה, כמבואר ברמ"א (רסא ב).
ב'''בית יוסף''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=43059&st=&pgnum=237 (רסג ד"ה ומ"ש רבנו עוד שהמתפלל)] דייק מדברי הטור, שבא לאשמועינן שאפילו יחיד שקדם והתפלל ערבית מבעוד יום קודם שהתפללו הקהל, חל עליו שבת ואסור במלאכה. וכנראה דייק מדנקט הטור לשון יחיד. וסיים הב"י שם דנראה דאפילו למ"ד ש[[#תנאי בהדלקה|אפשר להתנות שלא לקבל שבת בהדלקה]], הכא כיון שהזכיר [[קדושת היום בתפילה]], שוב אינו יכול לעשותו חול. וכן פסק בפשיטות ב'''שלחן ערוך''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40527&st=&pgnum=208 (רסג יא)]. והעיר ה'''משנה ברורה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14171&st=&pgnum=76 (מט)] כדבר פשוט דמ"מ זהו דווקא מפלג המנחה ולמעלה, כמבואר ברמ"א (רסא ב).


===ציבור שהתפללו===
===ציבור שהתפללו===
שורה 93: שורה 93:
[[קטגוריה:קבלת שבת]]
[[קטגוריה:קבלת שבת]]
[[קטגוריה:הדלקת נרות שבת]]
[[קטגוריה:הדלקת נרות שבת]]
[[קטגוריה:שבת לה:]]
[[קטגוריה:שבת פרק ה]]
[[קטגוריה:אורח חיים סימן רסג]]