הבדלים בין גרסאות בדף "זמן הדלקת נרות חנוכה"

נוספו 805 בתים ,  15:40, 12 בדצמבר 2017
אין תקציר עריכה
מ
שורה 113: שורה 113:


=== הסתירה בדברי הרא"ש והטור ויישובה ===
=== הסתירה בדברי הרא"ש והטור ויישובה ===
הרא"ש והטור, כאמור לעיל, הביאו דברי השאילתות להלכה, אולם מאידך גיסא הם גם העתיקו דברי הרי"ף בהסבר הגמרא, ש'לשיעורה' הכוונה שאם לאחר חצי שעה הנרות עדיין דולקות, יכול הוא לכבותן להשתמש בהן. והקשה ה'''מהר"י אבוהב''' (תרעז ד"ה נותר) שלכאורה הדברים סותרים זה את זה.  
הרא"ש והטור, כאמור לעיל, הביאו דברי השאילתות להלכה, אולם מאידך גיסא הם גם העתיקו דברי הרי"ף בהסבר הגמרא, ש'לשיעורה' הכוונה שאם לאחר חצי שעה הנרות עדיין דולקות, יכול הוא לכבותן להשתמש בהן. והקשה ה'''מהר"י אבוהב''' (תרעז ד"ה נותר) שלכאורה הדברים סותרים זה את זה, וכתב לחלק שאם נתן את השמן ולא הקצהו אלא לשיעור ההדלקה, מותר אחר כך להסתפק ממנו אם ירצה. אבל כשנתן בסתם, אז הוקצה למצות נר חנוכה וצריך לעשות לו תיקון כדברי השאילתות.
<BR/>ב'''בית יוסף''' (תרעז ד"ה הנותר) כתב ליישב באופן אחר, שאם נתן שמן יותר מכשיעור, מותר אחר זמן שיעור מצוותה להינות ממנו כיון שלא הוקצה אלא לישעור מצוותו, ובזה איירי הרי"ף, אך אם כבה טרם שהושלמה המצווה, היינו בתוך חצי שעה, צריך לעשות לו תיקון, לפי ששמן זה הוקצה למצוותו. ובזה מיירי השאילתות.


== עשיית מלאכה ואכילה קודם הדלקה ==
== עשיית מלאכה ואכילה קודם הדלקה ==