הבדלים בין גרסאות בדף "זה וזה גורם"

הוסרו 2 בתים ,  11:23, 15 בינואר 2019
מ
שורה 12: שורה 12:


==== למה אין דין זה וזה גורם בימות החמה ====
==== למה אין דין זה וזה גורם בימות החמה ====
הקשה ה'''ריטב"א''' (מח ב ד"ה גמרא למימרא), איך אומרת הגמרא שלדעת חכמים שזה וזה גורם מותר, והרי הם אוסרים לזרוע ירקות תחת האשרה בימות החמה מפני שנהנים מהצל שלה, וגם פה יש איסור מהצל והיתר מהקרקע ואעפ"כ מותר? <BR/>
הקשה ה'''ריטב"א''' (מח ב ד"ה גמרא למימרא), איך אומרת הגמרא שלדעת חכמים זה וזה גורם מותר, והרי הם אוסרים לזרוע ירקות תחת האשרה בימות החמה מפני שנהנים מהצל שלה, וגם פה יש איסור מהצל והיתר מהקרקע ואעפ"כ מותר? <BR/>
ותירץ, שבשלב זה סוברת הגמרא שאינו נחשב זה וזה גורם אלא כאשר שני הגורמים עושים פעולה אחת ביחד, כגון קרקע ונבייה שמגדלים ומצמיחים, אבל הצל והקרקע אינם עושים דבר אחד, אלא הצל מגן מהשמש שלא יתייבש. ומוסיף הריטב"א שבמסקנה הגמרא דוחה זאת ואומרת שאפילו בכגון זה נחשב הדבר לזה וזה גורם, כיון שסוף סוף שניהם פועלים דבר אחד, ומשניהם מתקיים הזרע, ולכן חכמים שאוסרים מוכח שסוברים זה וזה גורם אסור.<BR/>
ותירץ, שבשלב זה סוברת הגמרא שאינו נחשב זה וזה גורם אלא כאשר שני הגורמים עושים פעולה אחת ביחד, כגון קרקע ונבייה שמגדלים ומצמיחים, אבל הצל והקרקע אינם עושים דבר אחד, אלא הצל מגן מהשמש שלא יתייבש. ומוסיף הריטב"א שבמסקנה הגמרא דוחה זאת ואומרת שאפילו בכגון זה נחשב הדבר לזה וזה גורם, כיון שסוף סוף שניהם פועלים דבר אחד, ומשניהם מתקיים הזרע, ולכן חכמים שאוסרים מוכח שסוברים זה וזה גורם אסור.<BR/>
ב''' תוספות רבנו יהודה מבירינא''' (מח ב ד"ה זורעין) כתב כן גם למסקנה, שכל שאינו מענין אחד, כגון צל וקרקע, אינו נחשב זה וזה גורם. וכן היא דעת ה'''רמב"ן''' (מט א ד"ה והא). ולהלן יתבאר כיצד מסבירים הם את המשנה על פי מסקנת הגמרא שלרבנן זה וזה גורם אסור.
ב''' תוספות רבנו יהודה מבירינא''' (מח ב ד"ה זורעין) כתב כן גם למסקנה, שכל שאינו מענין אחד, כגון צל וקרקע, אינו נחשב זה וזה גורם. וכן היא דעת ה'''רמב"ן''' (מט א ד"ה והא). ולהלן יתבאר כיצד מסבירים הם את המשנה על פי מסקנת הגמרא שלרבנן זה וזה גורם אסור.