הבדלים בין גרסאות בדף "זה וזה גורם"

נוספו 139 בתים ,  18:49, 10 בינואר 2019
שורה 30: שורה 30:
=== דעת ר' יוסי בדין נטיעת ערלה ===
=== דעת ר' יוסי בדין נטיעת ערלה ===
כפי שהובא לעיל, ר' יוסי אומר שמותר לנטוע ייחור של ערלה אבל אסור לנטוע אגוז של ערלה, ובדיעבד אם נטע והבריך והרכיב מותר.<BR/>
כפי שהובא לעיל, ר' יוסי אומר שמותר לנטוע ייחור של ערלה אבל אסור לנטוע אגוז של ערלה, ובדיעבד אם נטע והבריך והרכיב מותר.<BR/>
הראשונים נחלקו בהבנת דבריו, האם כוונתו להתיר גם גידולי ערלה עצמם, כלומר פירות האגוז שיצאו מנטיעת הערלה (ולפי זה מה שאמר 'אם נטע והבריך והרכיב מותר' הכוונה או נטע או הבריך או הרכיב שמותר בדיעבד), או שמא סובר ר' יוסי שגידולי הערלה עצמם אסורים, וכל ההיתר הוא רק אם הבריך או הרכיב אותם באילן אחר של היתר (ולפי זה יש לקרוא את הברייתא - אם נטע '''והבריך''' או הרכיב).  
הראשונים נחלקו בהבנת דבריו, האם כוונתו להתיר גם גידולי ערלה עצמם, כלומר פירות האגוז שיצאו מנטיעת הערלה (ולפי זה מה שאמר 'אם נטע והבריך והרכיב מותר' הכוונה נטע '''או''' הבריך '''או''' הרכיב), או שמא סובר ר' יוסי שגידולי הערלה עצמם אסורים, וכל ההיתר הוא רק אם הבריך או הרכיב אותם באילן אחר של היתר (ולפי זה יש לקרוא את הברייתא - אם נטע '''והבריך''' או הרכיב).  


==== שיטת רש"י ====
==== שיטת רש"י ====
'''רש"י''' (מח ב ד"ה אם נטע) סובר שההיתר בדיעבד מתייחס גם לנטיעת אגוז של ערלה, שאם עבר ונטע אגוז של ערלה והאילן גדל ונתן פירות, כיון שהפירות הללו הם בגרמא של איסור והיתר (האגוז והקרקע) מותר. ולהלן (מט א ד"ה והבריך) הביא גם את הפירוש האחר, שהנטיעה עצמה של אגוז הערלה אסורה, אבל אם הבריך או הרכיב נטיעה זו באילן של היתר מותר, אך דחה פירוש זה, שהרי דין זה וזה גורם קיים גם בלא ההרכבה וההברכה, שהרי גם באילן עצמו יש איסור שהוא פרי הערלה והיתר שהוא הקרקע.
'''רש"י''' (מח ב ד"ה אם נטע) סובר שההיתר בדיעבד מתייחס גם לנטיעה עצמה, שאם עבר ונטע אגוז של ערלה והאילן גדל ונתן פירות, כיון שהפירות הללו הם בגרמא של איסור והיתר (האגוז והקרקע) מותר, דהוי זה וזה גורם. <BR/>
ולהלן (מט א ד"ה והבריך) הביא גם את הפירוש האחר, שהנטיעה עצמה של אגוז הערלה אסורה, אבל אם הבריך או הרכיב נטיעה זו באילן של היתר מותר, אך דחה פירוש זה, שהרי דין זה וזה גורם קיים גם בלא ההרכבה וההברכה, שהרי גם באילן עצמו יש איסור שהוא פרי הערלה והיתר שהוא הקרקע.


כמו כן בדיעבד מותר גם אם הבריך או הרכיב ענף של ערלה כפי שמוזכר בברייתא, ודימה רש"י את הדבר ל[[ילדה שסיבכה בזקנה]] שקיימא לן שהילדה בטלה לגבי הזקנה.
מלבד זה בדיעבד מותר גם אם הבריך או הרכיב ענף של ערלה בענף של היתר או בקרקע, וכפי שמוזכר בברייתא, ודימה רש"י את הדבר ל[[ילדה שסיבכה בזקנה]] שקיימא לן שהילדה בטלה לגבי הזקנה.


==== שיטת התוספות ====
==== שיטת התוספות ====
'''תוספות''' (מט א ד"ה שאם נטע והבריך) דחה דברי רש"י וכתב שאין להתיר גידולי ערלה אפילו בדיעבד, ואין כאן זה וזה גורם, שכאשר האיסור הוא בפרי וההיתר הוא בקרקע, אין זה נקרא זה וזה גורם, לפי שאין שניהם בענין אחד. רק כאשר האיסור וההיתר הם בענין אחד, כגון הברכת איסור והברכת היתר, או זבל נבייה וקרקע נחשב הדבר לזה וזה גורם, ששניהם באילן או שניהם בקרקע. אבל נטיעת אגוז, שהאיסור הוא באילן וההיתר הוא בקרקע - אסור.<BR/>
'''תוספות''' (מט א ד"ה שאם נטע והבריך) דחה דברי רש"י וכתב שאין להתיר גידולי ערלה אפילו בדיעבד, ולא שייך כאן זה וזה גורם, שכאשר האיסור הוא בפרי וההיתר הוא בקרקע, אין זה נקרא זה וזה גורם לפי שאין שניהם בענין אחד. רק כאשר האיסור וההיתר הם בענין אחד, כגון הברכת איסור והברכת היתר, או זבל נבייה וקרקע נחשב הדבר לזה וזה גורם, לפי ששניהם באילן או שניהם בקרקע. אבל נטיעת אגוז, שהאיסור הוא באילן וההיתר הוא בקרקע - אסור.<BR/>
ובטעם הדבר שאסרו גידולי ערלה יותר מאשר גידולי טבל ומעשרות, ביארו התוספות (ד"ה שאם נטע) שכיון שערלה אסור גם בהנאה, החמירו גם בגידולין, אבל טבל ומעשרות שאינם אסורים אלא באכילה לא החמירו בגידולין.
ובטעם הדבר שאסרו גידולי ערלה יותר מאשר גידולי טבל ומעשרות, ביארו התוספות (ד"ה שאם נטע) שכיון שערלה אסורה גם בהנאה, החמירו גם בגידולין, אבל טבל ומעשרות שאינם אסורים אלא באכילה לא החמירו בגידולין.


עוד הקשו התוספות על מה שדימה רש"י ההברכה המוזכרת כאן לדין ילדה שסיבכה בזקנה, שהרי שם כולם מודים שמותר, ואין זה שייך לדין זה וזה גורם, אלא שהילדה מתבטלת לגמרי בזקנה, וכן הוא הלשון 'בטלה'.
עוד הקשו התוספות על מה שדימה רש"י דין הברכה המוזכר כאן לדין ילדה שסיבכה בזקנה, שהרי שם כולם מודים שמותר אפילו מאן דאמר זה וזה גורם אסור, לפי ששם ההיתר הוא מדין ביטול, שהילדה מתבטלת לגמרי בזקנה, וכן משמע לשון 'בטלה'.


גם ה'''רמב"ן''' הקשה כדברים האלו על רש"י, והוסיף עוד קושיה, שהלשון ' '''מודה''' ר' יוסי שאם נטע והבריך והרכיב מותר', משמע שחכמים חולקים וסוברים שאף לכתחילה מותר, והרי הם סוברים להיפך שזה וזה גורם אסור?!
ה'''רמב"ן''' (מח ב ד"ה הא דתניא) הקשה גם הוא כדברים האלו על רש"י, והוסיף עוד להקשות שהלשון "'''מודה''' ר' יוסי שאם נטע והבריך והרכיב מותר", משמע שחכמים חולקים וסוברים שאף לכתחילה מותר, והרי הם מחמירים יותר ממנו וסוברים שזה וזה גורם אסור?!  


==== הסבר הראב"ד ====
==== הסבר הראב"ד ====
מכח קושיות אלו מביא הרמב"ן את הסבר ה'''ראב"ד'''.<BR/>
מכח קושיות אלו מביא הרמב"ן את הסבר ה'''ראב"ד'''.<BR/>
ה'''ראב"ד''' מסביר שר' יוסי אינו מודה שנטיעת אגוז של ערלה מותר בדיעבד, אלא מודה הוא רק בכפניות של ערלה. שנחלקו ר' יוסי וחכמים האם מותר לכתחילה לנטוע כפניות (קליפה חיצונית של הפרי שנושרת כאשר הפרי גדל ונעשה סמדר) של ערלה, לדעת חכמים מותר כיון שאינם מוגדרים כפרי ומותרים, ואילו ר' יוסי שסובר שסמדר מוגדר כפרי, גם הכפניות נאסרות מדין שומר לפרי, ודינם כפרי. לכן לחכמים מותר לכתחילה לנטוע כפניות של ערלה, ולר' יוסי אסור. אך מודה ר' יוסי שאם עבר ונטע מותר לאחר ג' שנים לפי שזה וזה גורם מותר. יוצא אם כן שר' יוסי מודה לרבנן ולא מטעמם, שהם מתירים לפי שאין כאן איסור ערלה כלל, ואילו הוא מתיר משום זה וזה גורם מותר.
ה'''ראב"ד''' מקשר מחלוקת זו של ר' יוסי וחכמים עם מחלוקת אחרת לגבי סמדר המובאת במשנה (ערלה א ז), שר' יוסי אומר שסמדר אסור משום ערלה מפני שהוא פרי, ואילו חכמים לא מחשיבים את הסמדר לפרי ומתירים.<BR/>
לכן נחלקו גם כאן. שחכמים סוברים שכיון שהסמדר אינו פרי ממילא מותר לכתחילה להרכיב בכפניות שלהם (כעין קליפה השומרת על הפרי, ונושרת כאשר הוא נעשה סמדר), ואילו ר' יוסי אוסר לכתחילה לפי שדינם כפירות ערלה. אמנם בדיעבד מודה ר' יוסי שאם הרכיב כפניות אלו או הבריכם שהם מותרים לאחר ג' שנים, מפני שזה וזה גורם מותר. יוצא שאמנם חכמים מתירים אבל לא מטעמו של ר' יוסי, שהרי הם סוברים שזה וזה גורם אסור.


== פסק ההלכה ==
== פסק ההלכה ==